Onze man, steak number eight, Humo, 2016, Anton Coene Beeld Anton Coene/Humo
Onze man, steak number eight, Humo, 2016, Anton CoeneBeeld Anton Coene/Humo

Lijstje

Dit zijn de beste vuilgebekte songs uit de schunnigste hoeken van de belpop

‘History of Swear Words’, de Netflix-docu waarin Nicolas Cage op zoek gaat naar de oorsprong van krachttermen, is niet alleen boeiend kijkvoer voor liefhebbers van vuilbekkerij, ze vormt ook een prima aanleiding om enkele vloeken uit de schunnigste hoeken van de belpop te verzamelen in één vuig lijstje.

‘FASCIST COPS’ - THE KIDS (1978)

‘Power is a very dangerous thing / if you misuse it like those fascist pigs’. ‘Fascist Cops’ is na 43 jaar nog altijd even actueel als een kraakverse ochtendkrant. Ludo Mariman liet zich naar verluidt inspireren door zijn eigen aanvaringen met de rijkswacht, die het in de jaren 70 niet zo begrepen had op punkers die lachten met hun snor.

‘GORIK PT. 1’ - ZWANGERE GUY (2019)

‘Grote woorden uit een kleine mond / ben de knikker en gij hangt eraan, stukske stront’. In ‘Gorik Pt. 1’ schreef Zwangere Guy zijn troebele verleden van zich af, en neemt hij zich voor om zijn stiefvader om zeep te helpen voor de mishandeling van zijn moeder. ‘Vuile verslaafde zonder ruggengraat / heb geen genade ik begraaf u met uw grote smile / pissend op uw graf voor alles wat ge haar hebt aangedaan’.

‘PUTAIN PUTAIN’ - TC MATIC (1983)

Arno Hintjens doet wat Ludwig van Beethoven naliet in zijn negende symfonie, en koppelt aan de Europese eenmakingsgedachte een dubbele krachtterm als een onverslijtbare Ode an die Freude. Bevat ‘Putain putain’ ook, in tegenstelling tot het toch wel erg teleurstellende Europese volkslied: piemelmoppen als ‘’k Heb een kleintje, maar ’t schiet verre’.

‘DICKHEAD’ - STEAK NUMBER EIGHT (2011)

Balorige puberherrie uit de tijd toen STAKE nog gewoon Steak Number Eight heette. ‘You dickless motherfucker / You can eat my shit if you don’t like my dick’: niet bepaald ‘Shall I compare thee to a summer’s day’, maar aan de kracht van de achterliggende boodschap valt niet te twijfelen.

‘GODVERDOMME’ - BOROKOV BOROKOV (2020)

Kon niet ontbreken: de breedst inzetbare krachtterm die het Nederlands rijk is. Het muzikale relaas van wat een jonge vader lijden kan. Uittreksel uit de tekst: ‘Godverdomme / Wa hedde na gedaan / kak oep den bril, kak tegen de deur / stoem kind’.

‘LES FLAMINGANTS’ - JACQUES BREL (1977)

Brel noemde ‘Les flamingants’ wel een ‘chanson comique’, maar lachen deed hij niet. ‘Nazis durant les guerres et catholiques entre elles’ is wellicht de scherpste typering. Wannes Van de Velde, De Strangers en zelfs Nonkel Bob namen muzikale antwoorden op. Daar had Brel niet van terug.

‘WELGEMEENDE’ - FLIP KOWLIER (2001)

In 2001 werd de millenniumwisseling er nog iets verwarrender op toen Flip Kowlier plots in het openbaar verscheen met een akoestische gitaar. Het best bewaarde nummer op zijn solodebuut ‘Ocharme ik’ is ook twintig jaar later nog dat met het refrein ‘Nog ne welgemeende fuck you / Nog ne welgemeende kust m’n kloten’.

‘SKINHEADS’ - BELGIAN ASOCIALITY (1995)

De groep achter nummers als ‘Vaginaal schandaal’ (‘Jenny heeft een labbersleur / Jenny heeft een palinggeur / Jenny heeft zwaar witverlies / vlek en korsten op de lies’) dicht je niet meteen een subtiel kantje toe, maar net daarom is hun beste belediging misschien wel die in ‘Skinheads’. ‘Skinheads have more hair than brains’: in die kringen mag zoiets gerust een doordenker genoemd worden.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234