De Haha van Humo

Dit zijn de honderd grappigste songs aller tijden (100-61)

Humor en muziek is geen evidente combinatie. Wat de één geinig vindt, is voor de ander flauw, afgezaagd of plat. Sommige auditieve lol werkt maar één keer - voor wie de clou nog niet hoorde. Ook muzikaal moet het kloppen: hoe goed de grap ook is, naar een kutsong wil niemand luisteren. Maar af en toe pakt de mayonaise wél. Humo vroeg rond bij muzikanten, comedians en alles daartussen, en presenteert: de honderd grappigste songs sinds de uitvinding van de moderne muziek, 100 procent gegarandeerd vrij van The Darkness, pis- en kakhumor, en andere Gestapo Knallmuziks. Deze week deel 1: van parodie tot staalharde sérieux.

Luister hier of onderaan dit artikel naar de Haha van Humo-playlist!

100. 'MAN'S NOT HOT' (BIG SHAQ) 'UGLY' (PETE & BAS)

Ex aequo: twee functionele grimeparodieën. De ene is intussen zelf al ontelbare keren geparodieerd, in de andere doen twee Britse Benidorm Bastards moeilijk. Twee typerende zinnen: 'Two plus two is four, minus one that's three, quick maths' en 'I'm a nut job, pint cans in my grandson's lunchbox'.

99. 'EAT IT' ('WEIRD AL' YANKOVIC)

KRISTOF MICHIELS (DJ 4T4 en Meneer Michiels) «Ik heb het nooit echt voor Weird Al gehad - iemand die een hele carrière bouwt op het na-apen van andere muzikanten, is... een beetje zielig. Maar 'Eat It', en vooral het zinnetje 'Just eat it! Eat it! / Don't you make me repeat it', heb ik altijd goed gevonden. Of nee, eigenlijk is het slecht gevonden, maar ik moet er toch altijd hardop mee lachen.»

98. 'HIPPY ELITE' (BILLY NOMATES)

Billy Nomates is een veganiste zonder eigen auto die soms een preek krijgt van de hippie-elite omdat ze de dure voeding in de verpakkingsvrije winkels niet kan betalen. Ze gaat dus naar de Lidl. Stuk tekst: 'Well one time I cycled all the way home / Because this planet is our only one / But nobody saw it / And I felt all the worse for it / And it wasn't my bike'.

97. 'GRANDMA SITTING IN THE CORNER WITH A PENIS IN HER HAND GOING 'NO, NO, NO, NO, NO'' (THE FROGS)

MAURO PAWLOWSKI «De songs van The Frogs overschreden meestal tien grenzen tegelijk: ze zongen bijvoorbeeld over pedofilie of rare porno, en ze hebben ooit een volledige plaat over het fenomeen blackface gemaakt. Sommige nummers lijken improviserend op plaat gezet. Of ze schieten halverwege in de lach, zoals in dit nummer, wat natuurlijk bijzonder aanstekelijk is. Kurt Cobain was fan. Ze mochten in het voorprogramma van Pearl Jam spelen, en Jimmy Flemion zat even in de liveband van de Smashing Pumpkins. En die 'That was a good drum break'-sample in Becks 'Where It's At' komt uit één van hun songs.»

96. 'MY DING-A-LING' (CHUCK BERRY)

Een live in Coventry opgenomen lied over twee van grootmoeder gekregen zilveren bellen aan een touwtje. De meisjes zingen 'I want you to play with my', en de jongens schreeuwen 'ding-a-ling'. Fans van de rocker Chuck Berry schaamden zich. Conservatieve politici schreven klachtbrieven, de BBC antwoordde dat de toespelingen niet minder plat waren dan schunnige postkaarten die je aan zee kon kopen. Berry was gewoon blij met het geld van zijn enige nummer 1 in de VS én het VK: 'It's all dirt. Nice, cleeean dirt!'

95. 'SOMEDAY I WILL TREAT YOU GOOD' (SPARKLEHORSE)

JELLE DENTURCK (frontman van DIRK.) «'I left my baby on the side of the highway / She just couldn't see things my way': de eerste vijf keer dat ik Mark Linkous dat hoorde zingen, moest ik schateren. Omdat het zo verrassend is: Sparklehorse maakt duistere, depressieve muziek, waardoor dat zeldzaam onnozele zinnetje er helemaal uit springt. De song staat op 'Vivadixiesubmarinetransmissionplot', toch ook een grappige titel voor een singer-treurwilg.»

94.'WILD' (J DILLA)

J Dilla, die op z'n 32ste is gestorven, was een boven zijn sampler gebogen kluizenaar die toverbol na toverbol vol aanstekelijke beats afleverde. In 'Wild' zit een sample van een cover van 'Cum On Feel the Noize' van Slade, gezongen (nu ja) door de zoon van grapjas Neil Innes. 'C'mon feel the noize / Girls rock your boys / We get wild, wild, wild'. En aan het einde: 'Okay, that's the end of my Slade-song.'

93. 'GOD IS IN THE HOUSE' (NICK CAVE AND THE BAD SEEDS)

In de 's nachts verlichte centrumstad kunnen misdadigers zich niet verstoppen. Homo's die de straten afschuimen, homohaters met een autokrik in de hand én - jawel! - lesbische tegenaanvallen, ze zijn iets voor de metropool. 'Well-meaning little therapists / Goose-stepping twelve-stepping Tea-to-ta-li-ta-ri-a-nists / The tipsy, the reeling and the drop down pissed', weg ermee. En 's nachts bidden. Cave en co. wonnen verrassend de Comedy Casino-cup van 2001.

92.'DR. JAZZ' (THE BONZO DOG BAND)

JEAN BLAUTE «The Bonzo Dog Band was een in de sixties redelijk hippe groep cabaretiers, woordkunstenaars en intellectuelen uit de Londense kunstacademies. Bevriend met The Beatles en Monty Python, en heel bedreven in clevere humor. Maar van dat alles is niets te horen op het instrumentale 'Dr. Jazz', hun cover van een oude dixieland-evergreen, opgebouwd rond de gimmick 'elk groepslid bespeelt een instrument dat hij niet beheerst'. 'Dr. Jazz' is derhalve het soort nummer waarvan niets klopt - niet één noot is de juiste - maar dat toch swingt als de pest. Het is popmuziek voor toondoven, en ik kan er oeverloos om lachen.»

91. 'MILKMAN' (APHEX TWIN)

De op het schiereiland Cornwall geboren Richard D. James geeft zijn tunes soms namen in het Cornish. 'Hy a Scullyas Lyf a Dhagrow' betekent bijvoorbeeld: 'Zij stootte mijn pint om'. 'Milkman' is één van Aphex Twins makkelijkst te verhapstukken liedjes. De melkboer komt niet opdagen, de wanhoop is hoorbaar: 'I would like some milk from the milkman's wife's tits'.

90. 'ROY'S KEEN' (MORRISSEY)

IWEIN SEGERS «Dat net Morrissey, doorgaans heel goed in slimme teksten, zich laat verleiden tot een enorm domme woordspeling - een combinatie van Manchester United-voetballer Roy Keane en de uitdrukking 'to be keen', of 'zin hebben': dat vind ik enorm grappig.»

89. 'PEDESTRIAN AT BEST' (COURTNEY BARNETT)

Een klaaglied over beroemd worden uit de nogal slackerig getitelde cd 'Sometimes I Sit and Think, and Sometimes I Just Sit', waarin de zelfspot, de schampere observaties en de in laagjes gesorteerde woorden het zelfs van de goeie riff winnen: 'Put me on a pedestal and I'll only disappoint you / Tell me I'm exceptional, I promise to exploit you / Give me all your money, and I'll make some origami, honey / I think you're a joke, but I don't find you very funny'.

88. 'STEAK FOR CHICKEN' (THE MOLDY PEACHES)

In deze balorige couch potato-blues rijmt 'Who mistook the steak for chicken' puberaal op 'Who am I gonna stick my dick in'. Maar 'Steak for Chicken' is, voor het soort muziekliefhebber dat op lyrics let, ook grappig omdat Adam Green en Kimya Dawson op hetzélfde moment andere, elkaar slim tegensprekende teksten zingen. En het werkt vooral omdat je tussen alle ironie en slimmigheidjes door voelt dat Adam en Kimya ménen wat ze zingen.

87. 'NAKED MAN' (RANDY NEWMAN)

MARK COENEN «Een stem als een kapotte kettingzaag, maar een oeuvre dat alle stormen overleeft. Humor met een ziekenfondsbrilletje. Droger dan de Sahel, maar overgoten met een fel gekruide satirische saus. 'Naked Man', bijvoorbeeld, over een veteraan die oude vrouwtjes besteelt op de koudste nacht van het jaar. Surrealistisch en maatschappijkritisch tegelijk: zo maken ze er veel te weinig.»

86. 'A LITTLE SAMBA' (UGLY DUCKLING)

Onehitwonder uit de De La Soul- en Jungle Brothersschool. Staan vooral in deze lijst omdat ze hun eigen hiphopclichés meteen zelf ontmantelen. 'Yo, I make all the mon-ay' / (No you don't!) / I get all the girls / (No you don't!) / (...) I own a plane and I also bought a yacht / (Then why you livin' with ya mama?) / Man, it's just a little samba!'

85.'BIG BALLS' (AC/DC)

JAN VERMEERBERGEN (Goe Vur In Den Otto) «Bon Scott schreef wel vaker dirty teksten, maar hier is de grap dat hij zichzelf indekt met een compleet onnozele dubbele bodem. Mocht er kritiek komen op het feit dat hij zijn eigen ballen bezingt, dan kon hij nog altijd zeggen dat de song eigenlijk over zijn voorliefde voor grote dansfeesten gaat: 'My balls are always bouncing / To the left and to the right / It's my belief dat my big balls / Should be held every night'.»

84. 'KICK IT' (PEACHES)

Had ook 'Mommy Complex' kunnen zijn. Of 'Tent in Your Pants'. 'Two Guys (for Every Girl)'. 'Dick in the Air' is goed. Maar what else is in the teaches of Peaches? Een duet met Iggy Pop waarin ze elkaars songteksten gebruiken. Peaches: 'I wanna be your cat'. Pop: 'Screw that!' Peaches: 'I'm not sixteen but I got leather boots and suede'. Pop: 'Ah, go fuck your pain away'.

83. 'F.U.R.B. (FUCK YOU RIGHT BACK)' (FRANKEE)

AMELIE ALBRECHT «In 'Fuck You (I Don't Want You Back)', een grote hit in 2004, brak Eamon zijn ex helemaal af. De cover 'F.U.R.B.' is de reactie van die ex. Maar wat wellicht heel bad-ass bedoeld is - zo van 'Zie jong, ik ben hier ook', met cheap shots als 'De seks was heel slecht' - is eigenlijk een beetje zielig. En net dat vind ik er zo goed aan. Dat het waarschijnlijk niet grappig bedoeld was, dat ze een statement wilde maken en dat dat helemaal niet zo overkomt: dát vind ik grappig.»

82. 'RENDEZ-VOUS' (PAS DE DEUX)

De Belgische uitverkorenen voor het Eurovisiesongfestival van 1983 waren gecontesteerd, maar een moeilijke 'Sacre du printemps' hadden ze nu ook niet gemaakt. De tekst is niet meer dan 'Rendez-vous / Maar de maat is vol / en mijn kop is toe', er werd geplaybackt op synth, Minimoog, drumpads en cabasa, en het dansje moet in 30 seconden ingestudeerd zijn. Sommige orkestleden wisten niet wat hun overkwam. En als het de bedoeling was om nul punten te halen: ze kregen er dertien.

81. 'SHE DON'T USE JELLY' (THE FLAMING LIPS)

MIKE ENGELS (Fixkes) «Gouden regel bij humor in popmuziek: als een song té duidelijk maakt 'dat het maar om te lachen is', is dat meestal een afknapper. Het werkt beter als de zanger doet alsof hij het echt meent, en ik ken geen betere straight face dan die van Wayne Coyne. In 'She Don't Use Jelly' zingt hij dat een meisje geen boter, confituur of kaas, maar vaseline op haar toast smeert, en de overgave en oprechte verwondering waarmee hij dat doet, is bijzonder aanstekelijk.»

80. 'YEAH' (LCD SOUNDSYSTEM)

Nog steeds het beste bewijs dat 'grappig', 'dansbaar' en 'cool' in één en dezelfde zin passen: 204 keer 'Yeah' in één liedjestekst, en geen enkele keer te veel.

79. 'CHOCOLATE SALTY BALLS (P.S. I LOVE YOU)' (CHEF)

Twee eetlepels kaneel, drie keer het wit van een ei, een half pakje boter, bloem, chocolade, cognac en een snuifje vanille. Niet vergeten de bakplaat in te vetten, want Isaac Hayes - de Chef in 'South Park' - haatte het als zijn ballen bleven plakken. Refrein: 'Stick 'em in your mouth and suck 'em'. Naar verluidt komen met dit recept ook witte chocoladeballen bruingebakken uit de oven.

78. 'THERE AIN'T HALF BEEN SOME CLEVER BASTARDS' (IAN DURY)

GUNTER LAMOOT «Verneukeratieve song waarin Ian Dury op oneerbiedige wijze genieën uit de kunsten en wetenschappen belachelijk maakt. Heel grappig, zeker omdat het ook muzikaal klopt. De meeste songs van Dury klonken als een mix van pubrock, punk en reggae, maar 'Clever Bastards' past in de typisch Britse vaudeville- of music hall-traditie van 120 jaar geleden. Lullig op precies de juiste manier.»

77.'DEBRA' (BECK)

Beck ontmoet in één van zijn live-favorieten z'n vlam Jenny in een winkel, maar zingt 'I wanna get with you / Only you, girl / And your sister / I think her name's Debra'. Van het plan - niet Jenny, maar wel Debra oppikken met zijn Hyundai - komt niks in huis. Wat hier zo grappig aan is? Beck lijkt écht een geilneef te willen zijn in de stijl van Prince én R. Kelly.

76. 'MR. PLEASANT' (THE KINKS)

FULCO OTTERVANGER «Bram Vermeulen zei ooit: 'Dramatiek schrijnt extra als hij vrolijk wordt opgediend.' Dat geldt zeker ook voor 'Mr. Pleasant', een hoempapa-nummer waarin Ray Davies over zo'n typische leukerd zingt, een man die de schijn altijd hooghoudt, steeds 'tof doet', maar van wie we later leren dat zijn vrouw vreemdgaat en dat zijn privéleven een rotzooi is. Geen onderbroekenlol, wel een heel goed gemaakte, compacte tragikomedie.»

75. 'WICKED GAME' (PIPILOTTI RIST)

Het bedwelmende 'Wicked Game' is van Chris Isaak, de versie van deze Zwitserse videokunstenares met een voorliefde voor Pippi Langkous ontregelt een beetje. We hebben eigenlijk al veel te veel verklapt.

74. 'MOTHER' (THE POLICE)

MAURO PAWLOWSKI «Van op 'Synchronicity', de eerste plaat die ik met mijn eigen zakgeld heb gekocht. The Police staat niet enorm bekend om hun gevoel voor humor, maar 'Mother' is hilarisch. Zo gek en zo onaangepast, de vreemde eend tussen songs als 'Every Breath You Take' en 'King of Pain'. Van de rare kreet 'Mother? Is that my mother on the phone?' tot 'Oh mother dear please listen / Don't devour me', telkens opnieuw denk ik: wat is dít nu weer voor iets? En ik blijf lachen (lacht).»

73. 'WATSKEBURT?!' (DE JEUGD VAN TEGENWOORDIG)

De Jeugd rapte in 2005: 'Je bent een sjembek dat zeurt / Maar je weet niet watskeburt'. Een sjembek blijkt iemand met een herpeslip. Faberyayo: 'Of iemand die zoveel poep praat dat hij vanzelf een herpeslip krijgt.' Van 'Watskeburt?!' bestaan een Duitse, een Friese, een West-Friese en een jumpstyleversie. Iemand die zich De Student van Tegenwoordig noemde, heeft 'Noggeneukt?!' gemaakt. De Reuzegommers... Nee, die gelukkig niet.

72. 'SINTERKLAAS' (JOHNY TURBO)

Wijlen Johny Turbo was de muzikale cultheld van Zuid-West-Vlaanderen, bij de zoektocht naar De Grootste Belg belandde hij op nummer 219 van de reservelijst, en 'Sinterklaas' is slechts één van zijn lokale klassiekers. 'Wie stoat er med een koane, van boovn ip min dak? Wie doet er 's nachts de boane, in zinne lange frak? / Wie krupt er deur de skouwe, a't er em nieman' ziet? Wien è't er et gin vrouwe, moa wel ne Zwarte Piet?'

71. 'YONKERS' (TYLER, THE CREATOR)

In de hiphop-rayons is het lachen met Action Bronson (een volslanke kok), Childish Gambino (een volleerde stand-upper), Dr. Octagon (een nepchirurg), de immer dronken Alkaholiks, én met Ol' Dirty Bastard, Snoop en Ludacris. Enter Tyler, The Creator, die later in zijn carrière grappig zal worden als funkkonijn. In 2001 zet hij in 'Yonkers' op een nagemaakte New Yorkse beat de toon in twaalf lettergrepen: 'I'm a fucking walking paradox / No, I'm not'.

70. 'THE KKK TOOK MY BABY AWAY' (RAMONES)

MARC DIDDEN «Ramones waren op zich al een vorm van humor: de eerste rockband die volledig uit stripfiguren bestond. Ook deze geweldige song moet men in die context zien. Alles is wat uitvergroot, overdreven. Een jongen is zijn meisje kwijt. Dat moet het werk zijn van de Ku Klux Klan. Hij vraagt hulp aan de president, aan de FBI, aan ons allen. Of het ooit goed is gekomen, weet ik niet. Dat rond diezelfde tijd Johnny Ramone is gaan lopen met de vriendin van Joey, die de song schreef, is al minder grappig.»

69. 'CAMEL WALK' (SOUTHERN CULTURE ON THE SKIDS)

Psychedelische boerenkinkelrock van een band die tijdens optredens fried chicken en bananenpudding in het publiek gooide. Hier leeft zanger Rick Miller zijn fetisj uit en vraagt hij een vrouw of ze een snack cracker kan eten in haar special outfit, pointy boots incluis. Kinky!

68. 'CAMELTOE' (FANNYPACK)

KRISTOF MICHIELS «Vergelijkbaar met de humor van Kenji Minogue. Zij én FannyPack hangen in hun songs de marginale uit - een simpele truc, maar als het goed gedaan is, kan het héél grappig zijn. Zonder ironie: 'Cameltoe' is een fantastisch nummer waar ik nog bijna wekelijks naar luister. Geen idee waarom dat geen enorme wereldhit is geworden. (Denkt na) Misschien moet je erbij vermelden dat ik ook het fenomeen van de camel toe heel grappig vind, dat helpt ongetwijfeld.»

67. 'ISTANBUL (NOT CONSTANTINOPLE)' (THEY MIGHT BE GIANTS)

Brooklyners die ook de kinderplaten 'Here Come the ABCs' en 'Here Come the 123s' maakten. Hun song 'Meet the Elements' was een soort tweedekansonderwijs: ze hadden zelf op school moeite gehad met de tabel van Mendelejev. 'Istanbul (Not Constantinople)' is niet van hen, en de Giants drijven alleen het tempo op. Over de naamsverandering vernemen we niet veel: 'Why did Constantinople get the works? / That's nobody's business but the Turks'.

66. 'COCONUT' (HARRY NILSSON)

RAMSES VAN DEN EEDE (Hypochristmutreefuzz) «Op zijn bekendste plaat, 'Nilsson Schmilsson', komt het meteen na 'Without You', en het contrast is immens. 'Without You' is één van de bekendste, meligste ballads aller tijden, 'Coconut' is schlemielige onzin die nergens op slaat - vooral dat verschil is hilarisch. 'Coconut' is ook in 'Reservoir Dogs' te horen, en daar werkt het contrast tussen de bloederige scènes en het onnozele riedeltje. Eigenlijk herhaalt Nilsson in 'Coconut' voortdurend dezelfde zinnetjes, met verschillende stemmetjes, maar ik word het niet beu.»

65. 'WORDS OF ADVICE FOR YOUNG PEOPLE' (WILLIAM S. BURROUGHS)

De muziek is van Material, met bassist Bill Laswell. De beste raad van William S. Burroughs zit voorin: 'Never interfere in a boy-and-girl fight.' Advies nummer 2: 'Pas op voor hoeren die geen geld vragen.' Waarschuwing nummer 3: 'If you're doing business with a religious son-of-a-bitch, get it in writing.' Daarna wordt het iets moeilijker. Of Burroughs heeft u tegen dan al gehypnotiseerd met zijn uit duizenden te herkennen zaagstem.

64. 'NO SEX (IN THE CHAMPAGNE ROOM)' (CHRIS ROCK)

Van Baz Luhrmans 'Everybody's Free (To Wear Sunscreen)' zijn veel parodieën gemaakt, maar de bekendste blijft 'No Sex (In the Champagne Room)' van Chris Rock. Zijn advies voor jong en oud: 'No matter what a stripper tells you / There's no sex in the Champagne Room / None'.

63. 'THE FATHER OF A BOY NAMED SUE' (SHEL SILVERSTEIN)

WOUTER DEPREZ «Iedereen kent Johnny Cash en 'A Boy Named Sue'. Weinigen weten dat singer-songwriter en comedian Shel Silverstein - die 'A Boy Named Sue' schreef - ook een vervolg heeft gemaakt. Daarin krijgt de vader van de jongen recht van antwoord en kan hij, nadat hij van van alles en nog wat is beschuldigd, zijn kant van het verhaal vertellen. Deze keer zong Silverstein zelf, met een Johnny Cash-stem. Zelf heb ik beide ooit in het West-Vlaams vertaald, en inhoudelijk is 'The Father...' in deze tijden misschien wat problematisch en fishy geworden. Maar Silverstein heeft een enorm geestige manier van schrijven, en vooral live is het van een uitzonderlijke kwaliteit.»

62. 'SURFIN' BIRD' (THE TRASHMEN)

De tekst ('Bird, bird, bird, b-bird's the word' en 'Ma-ma-mow, pa-pa, ma-ma-mow, pa-pa') is gestolen van The Rivingtons. Weetje: een jonge André van Duin brengt in 1964 een parodie van rock-'n-rollsongs in het voorprogramma van The Rolling Stones in het Kurhaus in Scheveningen. Van Duin had zijn surfendevogeldans eerder op de Nederlandse televisie gebracht: die opnames zijn op YouTube dé veelbekeken video van 'Surfin' Bird' geworden.

61. 'SABRINA' (HUGO MATTHYSEN EN DE BOMEN)

MARK COENEN «Totaal onmogelijk om uit het onderschatte oeuvre van Hugo Matthysen het grappigste lied te kiezen: ze zijn het allemaal. Soms navrant, soms cynisch, maar altijd: qua lach gewoon onweerstaanbaar. Inhoudelijk, maar ook qua vorm. Het op een aanstekelijke swing gebaseerde liefdeslied 'Sabrina' is er zo één, met haast terloops de beste definitie van liefde die ik ken. Want onder Matthysens humor zit, goed verborgen, staalharde sérieux: 'Liefde is het, liefde wat ik voor haar voel / Even op een rij wat ik daarmee bedoel / Passie, dinges, romantiek / Goed gedrag en zelfkritiek'.»

VOLGENDE WEEK: De nummers 60 tot 31!

De playlist: 

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234