Beeld uit de clip van 'Frontier Psychiatrist' van The AvalanchesBeeld YouTube

De Haha van Humo

Dit zijn de honderd grappigste songs aller tijden (60-31)

De jury van Humo's kolderparade heeft getwijfeld over de 'You touch my tralala's uit 'Ding Dong Song' van Gunther, de 'Ich lieb dich nicht, du liebst mich nicht's uit 'Da da da' van Trio, de 'You and me, baby, ain't nothing but mammals'en uit Bloodhound Gangs 'The Bad Touch' - ja, zelfs over 'Got the one and only walkin', talkin', livin' doll' van Cliff Richard en The Young Ones, maar niet over déze 30 songs. Deel twee van de Haha van Humo: de allerbeste muzikale pointes, van 60 tot 31, over zuipen, constipatie en moord.

Ontdek hier de nummers 100 tot 61!
Luister onderaan dit artikel naar de ‘Haha van Humo’-playlist!

60. 'LADY SNIFF' (BUTTHOLE SURFERS)

Deze Texanen zongen 'Kumbaya my lord' ooit als 'Come in my eye, my lord'. In Donovans 'Hurdy Gurdy Man' gingen ze met de vlakke hand naar het strottenhoofd tot het klonk als 'Th-e Hu-u-u-u-u-d-e-e Guh-d-e-e Ma-a-a-n'. In 'Lady Sniff' (1984) doet zanger Gibby Haynes een redneck na: hij rochelt, boert, laat scheten en roept: 'Pass me some of that dumbass over there'. Horen is geloven!

59. '123 RIKKE TIKKE TIK' (URBANUS)

Urbanus' nieuwste show 'Trecto Pnix' is er voor iedereen: 'Ik ben bekend van cassetteken tot Spotify'. Helaas zit ook deze mop voorin: 'Hebt ge da gehoord, er kwamen twee leefloners het OCMW binnen. Da madammeken aan da loket: 'Hé jongens, goe nieuws, van de vakbond krijgen jullie d'er allemaal 15 euro bovenop'. Die twee leefloners: 'Amai, 't moet zijn da ze content zijn van ons.' Zullen we gewoon 'Rikke Tikke Tik' nog eens aanklikken?

58. 'LIFT YOURSELF' (KANYE WEST)

MEROL (zangeres van 'Hou je bek en bef me', en sidekick op StuBru) «Op zich vind ik Kanye eerder raar dan grappig, maar in 'Lift Yourself' is het 'Poopy- di-scoop / Scoop-diddy-whoop'-stukje onweerstaanbaar. Het betekent volstrekt niets, en doet me nadenken over de onnozelheid van véél liedjesteksten die ik onbegrijpend meezing. Het is een soort update van Duchamps toiletpot: puur dadaïsme.»

57. 'ASSHOLE' (DENIS LEARY)

Stand-upper Denis Leary, die in de jaren 90 meer dan één grap van zijn maat Bill Hicks stal, maakte een lied over een klootzak die op pad gaat om zich met andermans leed te vermaken. Tekstfragment uit de pre-woke-dagen: 'Sometimes I park in handicapped spaces / While handicapped people make handicapped faces'.

56. 'I'M GONNA HIRE A WINO TO DECORATE OUR HOME' (DAVID FRIZZELL)

MAURO PAWLOWSKI «Wat een fantastische titel! Het is nochtans een ernstig onderwerp: een man komt voor de zoveelste keer straalbezopen thuis, waarna zijn echtgenote het beu is en zegt: 'Als een drankorgel ons huis herinricht, ga je dan misschien niet meer zo vaak op café?' Of dergelijke maatregelen iets uithalen, weet ik niet - maar grappig is het wel. Ik moet ook denken aan een Merle Haggard-nummer: 'We must 've been drunk / When we said we'd stop drinking' (lacht hard). Er zit zoveel hilariteit in de countrymuziek.»

55. 'FRONTIER PSYCHIATRIST' (THE AVALANCHES)

The Avalanches kozen in 2000 voor de wapenspreuk 'We're crazy in the coconut'. Schrijver Nick Hornby: 'Ze staken zo oneindig veel samples in iets dat zo onbetwistbaar van hen was, dat het zinloos werd om hen van plagiaat te beschuldigen.' Komen in 'Frontier Psychiatrist' als in een psychedelische poppenstoet voorbij: een dialoog uit een John Waters-film, een radiosketch uit de tijd van de Tweede Wereldoorlog en de soundtrack van 'Lawrence of Arabia'.

54. 'IK ZIT OP EEN KAMEEL' (WILLY SARPHATI)

WILLY ORGAN «Héél bizar nummer. Uitgebracht door Peter Koelewijn, in een tijd dat culturele toe-eigening nog sciencefiction was. Is het bedoeld of eerder per ongeluk grappig? Geen idee, en dat maakt het net interessant. Bij acts als Fleddy Melculy moet ik nooit lachen, maar denk ik alleen: 'Ha, oké, hier is duidelijk een poging tot humor aan de gang.' Maar 'Ik zit op een kameel' is terecht een cultklassieker.»

53. 'NOTHING GREAT ABOUT BRITAIN' (SLOWTHAI)

De nieuwe Engelse geezerkoning Slowthai werd in 1994 in Northampton geboren en behoorde op slag tot de lower class. Van Mike Skinner van The Streets leerde Slowthai perfect naast de beat rappen. De song is ook een brief aan het koningshuis: 'Kate Middleton (now I'd wifey her I would) / I wouldn't lie, you're an English rose, I wouldn't lie to you / I tell you how it is, I will treat you with the utmost respect / only if you respect me a little bit Elizabeth, you cunt'.

52. 'RANGE LIFE' (PAVEMENT)

THIBAULT CHRISTIAENSEN (Equal Idiots) «Toen rare snuiter en eeuwige underdog Stephen Malkmus zong 'Out on tour with the Smashing Pumpkins / (...) I don't understand what they mean / And I could really give a fuck', was dat volgens mij niet eens zo slecht bedoeld. Hij wilde de draak steken met commercie in de popmuziek, en The Smashing Pumpkins waren toen toevallig de populairste alternatieve band. Maar de mensen vonden dat zinnetje grappig, en ik nu nog altijd. Corgan daarentegen werd er heel kwaad van. Naar verluidt heeft hij ervoor gezorgd dat Pavement en The Smashing Pumpkins sindsdien nooit meer op dezelfde festivalaffiche stonden.»

51. 'WORDY RAPPINGHOOD' (TOM TOM CLUB)

Rond 1980 spelen drummer Chris Frantz en bassiste Tina Weymouth bij Talking Heads én Tom Tom Club. Woorden die in 'Wordy Rappinghood' van alles kunnen betekenen ('What are words worth?') worden aangevuld met echte nonsens: 'A ram sam sam, A ram sam sam / Kooli kooli kooli kooli ram sam sam / Ai kai yeah yeepee yai kai yeah / Ahoo ahoo, ai ni ki tchi'.

50. 'FIT BUT YOU KNOW IT' (THE STREETS)

MIKE ENGELS (Fixkes) «Over een gast die in de frituur staat te wachten, plots een knappe griet ziet en van de weersomstuit vergeet wat hij van plan was te bestellen. Waarna hij zegt: 'Jaja, maar die griet wéét dat ze knap is.' That's it, meer is er niet aan, en dat druist dus regelrecht in tegen alle wetmatigheden over hoe je een song schrijft. Maar het is grappig, herkenbaar en, in al zijn onnozelheid, heel goed verteld.»

49. 'SINGING IN THE SHOWER' (SPARKS & LES RITA MITSOUKO)

De twee broers van Sparks hadden in deze lijst kunnen staan met 'This Town Ain't Big Enough for Both of Us', 'Angst in My Pants', 'Missionary Position' en - jawel - 'Lighten Up, Morrissey'. In de jaren 80 kwam het al even overspannen klinkende koppel Les Rita Mitsouko piepen, met 'Marcia Baila', 'Andy' en 'C'est comme ça'. Hier gaan beide duo's samen in de douche.

48. 'DAS SCHüTZENFEST' (FAITH NO MORE)

KRISTOF MICHIELS «Mike Patton Duits horen zingen is sowieso grappig - maar het wordt nog beter wanneer hij halverwege begint te improviseren en, na een sample van een blaffende hond, onnozeliteiten als 'Hund weg! Hund Arschloch!' begint te roepen. Het hoempapanummer 'Das Schützenfest' is trouwens een B-kantje van 'Easy', hun meeste toegankelijke hitje. Typisch Faith No More. Geen groep die zichzelf - en bij uitbreiding het hele metalgenre - beter wist te relativeren.»

47. 'MARJOLEINTJE' (KAMAGURKA & DE VLAAMSE PRIMITIEVEN)

Hadden ook gekund: 'Een klein leger, maar een dik leger' en 'Thuis' ('Waar het mij niks kan schelen / dat er blinden in de dakgoot spelen'). Maar 't is 'Marjoleintje' geworden, over een blaas die de rozen niet wil aanvaarden: 'Is het omdat mijn vader lang haar heeft / en mijn moeder kort haar heeft? / Of ben ik te materialistisch, misschien?'

46. 'EFFIN' YO BITCH' (R.A. THE RUGGED MAN)

JONAS GOVAERTS (regisseerde drie clips van R.A. the Rugged Man) «Ik leerde hem kennen via de horrorfilm 'Bad Biology', waaraan hij had meegewerkt. En na een optreden in Antwerpen raakten we aan de praat en is hij naar mijn dvd-collectie komen kijken. Hij beloofde me dat ik voor z'n volgende plaat enkele clips mocht regisseren.

»Als rapper begon hij ooit als een Eminem avant la lettre: hij was één van de eerste blanke rappers die gerespecteerd werd in de zwarte community. The Notorious B.I.G. prees 'm ooit als 'de enige die qua talent maar een beetje in de buurt kwam'. 'Effin' Yo Bitch' - fucking your bitch, dus - gaat over een gast die op iemands zetel woont, geen platen verkoopt en een kleine piet heeft. Ik denk dat hij uit ervaring spreekt. De clou is: terwijl de succesvolle rappers aan het optreden zijn, gaat hij ervandoor met hun vriendinnen. Opscheppen over hoe arm en lelijk je bent, en daar toch een rare ballad uit slepen: ik moet daar hardop mee lachen. Dat gezegd zijnde is het een nummer dat je in deze #metoo-tijd niet meer publiekelijk kunt opzetten: het is confronterend en choquerend in zijn ouderwetsheid. En daarom ook weer redelijk verfrissend.»

45. 'WYNONA'S BIG BROWN BEAVER' (PRIMUS)

De grap in 'Wynona's Big Brown Beaver' is dat het niet over Wynona's geslachtsdeel ('beaver') gaat, maar dat ze een echte bever als huisdier heeft. Hoewel, Les Claypool zingt dat de bever eens een week lang heeft liggen slapen, en dat hij het dier moest wakker kietelen. Sorry!

44. 'TIED UP IN NOTTZ' (SLEAFORD MODS)

De Mods doen het met een microfoon en een laptop op drie bierbakken. Nottz is Nottingham: 'With a Z, you cunt'. De geur van pis is zo sterk als die van gebakken spek. Iemand die wakker wordt voor een Poolse nachtwinkel blijkt zich niet alleen te hebben ondergescheten, zijn anus en één van zijn benen praten ook tegen elkaar. En 'The Final Countdown' wordt verkeerdelijk aan de groep Journey toegeschreven. Dát soort humor!

43. 'IK HEB EEN HEEL ZWAAR LEVEN' (BRIGITTE KAANDORP)

AMELIE ALBRECHT «Moeilijk uit te leggen waarom dit grappig is zonder de clou te verpesten. Maar het komt erop neer dat Brigitte Kaandorp ongeveer drie minuten aan een stuk zaagt over hoe zwaar haar leven is, zonder ooit specifiek te worden. Zo van: 'Ik zeg ook best wel vaak een afspraak / Op het laatste moment af / Dan hebben mensen al gekookt / Maar ja, ik ben opeens bekaf.' Supervaag, maar - toch voor mij - tegelijk enorm herkenbaar (lachje).»

42. 'I WISH' (SKEE-LO)

Aanstekelijke graprapsong over de loze pogingen van Skee-Lo (1 meter 73) om aan een lief te raken. 'I wish I was a little bit taller' rijmt hier op 'I wish I had a girl who looked good, I would call her'.

41. 'THE TRAIL OF THE LONESOME PINE' (LAUREL & HARDY)

JEAN BLAUTE «In se een zeer melig, romantisch liedje, maar prachtig uitgevoerd. Het hoort bij een bekende scène van 'Way Out West'. Dat Oliver Hardy, den dikke, heel mooi kon zingen, was geweten: hij kwam uit de musicalwereld. Ook Stan Laurel kon behoorlijk zingen, maar het hilarische is hier dat hij op gegeven moment afzakt tot de diepste bariton en vervolgens, na een hamerklop op zijn kop, plots zo hoog als een sopraanzangeres gaat zingen. Nu zou dat perfect in de montagecel getrukeerd kunnen worden, maar deze scène is destijds, in 1937, live opgenomen. Buiten beeld zongen zowel de bariton als de sopraan op de set, en intussen lipsyncte Laurel tot in de perfectie. Een beetje zoals Sarah Cooper dat tegenwoordig met Donald Trump doet.»

40.'PURE COMEDY' (FATHER JOHN MISTY)

Father John Misty is Joshua Tillman, ex-drummer van Fleet Foxes. In 'Pure Comedy' zingt hij dat onze hersenen te groot zijn voor het bekken van onze moeders, en dat we daarom onvolmaakt en weerlozer dan een hertenkalfje ter wereld komen. Andere comedythema's zijn ijzertekort bij menstruatie en schrijvers van religieuze boeken. Grabbel, nu u toch bij z'n predikanten-trommel staat, ook eens naar zijn 'Bored in the USA'.

39. 'COMPLICATION' (THE MONKS)

Garagerock is vaak geestig: The Hives, The Sonics met 'Strychnine' (een ode aan rattenvergif), The Legendary Stardust Cowboy die eigenhandig het psychobilly-genre uitvond. The Monks bestond in de sixties uit vijf in Duitsland gekazerneerde GI's. Bonuspunten voor hun monnikenact met habijt én tonsuur en voor de rijmwoorden 'complication' en 'constipation'.

38. 'OPBLAASPOP' (RAYMOND VAN HET GROENEWOUD)

KAMAGURKA «Enorm grappige song die ik voor het eerst hoorde tijdens de opnames van het Nederlandse radioprogramma 'Spijkers met koppen', waar zowel Raymond als ik te gast waren. Ik kende het nummer niet, maar toen hij achter een piano plaatsnam en die zeer geestige tekst begon te zingen - het begint met 'Ik heb geen zin om kutjes uit te likken / Ik wil gewoon met mijn stokje prikken' - wist ik meteen: dit is helemaal hoe Raymond echt in elkaar zit. Als je dat weet, is het natuurlijk nog eens zo grappig.»

37. 'BIG BOTTOM' (SPINAL TAP)

Eén van de vele 'hits' uit mockumentary 'This Is Spinal Tap' uit 1984. 'Sex Farm', 'Stonehenge' of 'Cups and Cakes' hadden hier ook niet misstaan, maar 'Big Bottom' haalt het, alleen al door de zin 'My baby fits me like a flesh tuxedo / I love to sink her with my pink torpedo'. Als de Bad Sex in Fiction-award al in de jaren 80 had bestaan, had Spinal Tap 'm drie keer na elkaar binnengerijfd.

36. 'TRAVELING MAN' (DOLLY PARTON)

Dolly Parton heeft een aanstekelijke lach en een oprechte glimlach. Ze heeft nooit last gehad van wie het héél de tijd over haar borsten had: 'I was the first woman to burn my bra - it took the fire department four days to put it out.' In 'The Johnny Carson Show' komt ze een paar keer tot leven: met lyrics als 'I had a million dollar dream / beneath this thirteen dollar wig' en met deze héél goeie versie van 'Traveling Man'.

35. 'MAHNA MAHNA' (THE MUPPET SHOW)

Dr. Teeth and the Electric Mayhem is de straffe poppengroep uit het programma 'The Muppet Show', gemodelleerd naar bestaande sterren als Dr. John, Keith Moon en Janis Joplin. Maar de iconische hit 'Mahna Mahna' wordt gebracht door Mahna Mahna and The Snowths. Statler, in de loge op het balkon: 'The question is, what is a Mahna Mahna?' Waldorf: 'The question is: who cares?'

34. 'I'LL SLEEP WHEN I'M DEAD' (WARREN ZEVON)

MARC DIDDEN «Humor moet niet altijd om te lachen zijn. Dat wist Warren Zevon, de 'Dostojevski of Rock', als geen ander toen hij 'I'll Sleep When I'm Dead' schreef. Het is een korte en krachtige tragikomedie waarin je de ik-persoon voelt gek worden door drank en drugs. Desondanks denkt hij er niet aan daarmee te stoppen, want hij slaapt wel als hij dood is... Iets wat de Amerikaanse politicus Benjamin Franklin meer dan 200 jaar geleden ook al beweerde.»

33.'DETACHABLE PENIS' (KING MISSILE)

Iemand die weer eens zijn afneembare penis is kwijtgeraakt op een feest, zeurt dat hij zich minder man voelt dan anders, maar vindt zijn lichaamsdeel uiteindelijk terug op een rommelmarkt: 'People sometimes tell me I should get it permanently attached / But I don't know / Even though sometimes it's a pain in the ass / I like having a detachable penis.' Doet denken aan Dmitri Sjostakovitsj' opera 'De neus', over iemand die zijn neus kwijt is.

32. 'LEKKER WESTERS' (ARBEID ADELT!)

De cultplaten 'Jonge helden' en 'Le chagrin en quatre-vingts' - ondertussen bijna veertigers - kregen een paar jaar geleden met 'Slik' een Arbeid Adelt!-broertje. Maar 'Lekker westers' is van 1983, en bevat mogelijk de meest Marcel Vanthiltse zinnen die Marcel Vanthilt ooit zong: 'O wat een feest / Tabak, drank en spelletjes / Je kan de vrouwen pakken / Maar je krijgt ze niet / Gezellige frustratie / Lekker westers'.

31. 'YEAH! OH, YEAH!' (MAGNETIC FIELDS)

SARAH VANDEURSEN «In 1999 brachten de Magnetic Fields '69 Love Songs' uit, met daarop evenveel liedjes over romantische, bijzondere of rare liefdesrelaties. 'Yeah! Oh, Yeah!' is de grappigste: het perfecte relaas van een verschrikkelijke relatie, die eindigt wanneer hij haar vermoordt, denk ik. Haar vragen worden steeds wanhopiger - 'Are you having an affair?' 'Do you want to break my heart? 'Could you really kill your wife?' 'Was my whole life just a lie?' De droogheid waarmee hij telkens 'Yeah! Oh, Yeah!' antwoordt, is comedy gold.»

VOLGENDE WEEK: De nummers 30 tot 1!

De ‘Haha van Humo’-playlist:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234