grappigste songs 30-1Beeld Humo

De Haha van Humo (slot)

Dit zijn ze dan: de 100 grappigste songs aller tijden!

Dit is het derde en laatste deel van de Haha van Humo: een hitparade met de grappigste songs én een inventaris van hoe divers humor kan zijn. Deze lijst bevat billenkletsers, flauwe en slimme woordspelingen, tragikomische doordenkers, satire en schadenfreude, absurditeit, hommages en scheldpartijen, parodieën, schlemielige onzin en uitvergrotingen, door muzikanten die spits zijn of net de marginaal willen uithangen. Van 30 tot 1, over lelijke kinderen en dikke moeders. 'Voor wie van dwazekloterij houdt, is dit de absolute top.'

Luister onderaan dit artikel naar onze Haha van Humo-playlist!

30. 'LIEFSTE, IK HEB AIDS' (MARCO REYNDERS)

WILLY ORGAN «Een compleet unieke song: een bizarre mengvorm tussen schlagermuziek, spoken word en een zielige voorlichtingscampagne. Een man biecht aan zijn vriendin op dat hij aids heeft opgelopen. 'Ik hou nog steeds zielsveel van je / Alhoewel het daarvoor nu te laat zal zijn'. Tijdens het refrein verandert het nummer plots in een catchy meezinger, met het zinnetje 'Open je ogen / Voor aids ze sluit'. Megamacaber, maar zó hilarisch.»

29. 'LEAVE THE BIKER' (FOUNTAINS OF WAYNE)

Eind jaren 90 mocht er, nadat de grunge letterlijk en figuurlijk uitgestorven was, weer gelachen worden in de indierock. Bij Cake liepen de droogste clowns rond, maar Fountains of Wayne had de beste pointes. Wie tijdens 'Leave the Biker' níét moet glimlachen bij zinnetjes als 'I wonder if that guy's read one word / That wasn't in a porno mag', is gewoon zélf de 'biker' van wie sprake.

28. 'SMOKO' (THE CHATS)

Wat de zanger van The Chats ook doet - bij 34 graden iemand benaderen op straat, naar de Australische RVA bellen omdat hij zijn uitkering nog niet heeft gekregen - iedereen roept 'I'm on smoko / so leave me alone' naar hem. Een smoko is down-under een rookpauze. De commentaren op YouTube zijn ook geestig: 'This is Australia's 'Bohemian Rhapsody'.

27. 'SENOR' (BOB DYLAN)

MARK COENEN «Uit 'Street Legal', één van de zovele onderschatte lp's, met de onvergetelijke flard: 'Can you tell me where we're heading, Lincoln County Road or Armageddon?' Dylan kan alles en doet dat dan ook. Diepzinnig, schabouwelijk vals, soms onbedoeld grappig en met een grotere productie dan Cockerill-Sambre op zijn hoogtepunt.»

26. 'YA MAMA' (THE PHARCYDE)

Monty Python waren - met 'Your mother was a hamster, and your father smelt of elderberries' - de eersten om publiekelijk 'uw moeder'-moppen te vertellen. Zeventien jaar later bereikten The Pharcyde, grapjassen in de beste De La Soul-traditie, the next level. In 'Ya Mama' is het titelpersonage zo dik dat zelfs haar rolschaatsen een lekke band krijgen en dat volwassen mensen verloren lopen in haar reet.

25. 'MOTHERLOVER' (THE LONELY ISLAND & JUSTIN TIMBERLAKE)

In 'Dick in a Box' croonden Timberlake en Andy Samberg over hoe ze hun liefjes dit jaar met kerst eens extra wilden verrassen. In sequel 'Motherlover', dat het fenomeen van de milf te letterlijk neemt, perfectioneren ze hun zeepsmoeltypetjes. The Lonely Island is ooit begonnen als goedaardig gezwel op de cast van tv-show 'Saturday Night Live', maar hun pastiches werken in het beste geval ook als echte popsongs.

24. 'LE TANGO DES AFFAMéS' (PROFESSEUR CHORON)

KAMAGURKA «Een grappig lied wordt in de juiste omstandigheden nog tien keer grappiger. Een goed voorbeeld daarvan heb ik ooit meegemaakt met Professeur Choron, toen we allebei voor Charlie Hebdo werkten. Het was toen de gewoonte dat we na een werkdag op restaurant gingen. En op een avond zagen we zo, drie tafels verder, toevallig ook François Mitterrand zitten. Enfin, Choron stapte op hen af, om net naast hun tafeltje in zingen uit te barsten, wat zowel Mitterrand als zijn gezelschap - zijn vrouw of zijn minnares? - bijzonder vervelend vond. De baas van dat restaurant komt op ons afgestapt: 'Kunnen jullie alsjeblieft jullie manieren houden?' Waarop Choron naar ons tafeltje wees en zei: 'Wij zijn met twaalf, zij maar met twee. Wie eet hier voor meer geld?' Waarop die mens hem gelijk gaf, en Choron vervolgde met: 'En dan ga ik nu nóg een nummertje zingen.' (lacht) De versie van 'Le tango des affamés', of de tango van de uitgehongerden, die hij toen voor de rood aangelopen Mitterrand zong, vergeet ik nooit meer.»

23. 'I'M A FLAMINGO' (MARC REBILLET)

Eddy Wally werd als marktkramer geboren, Marc Rebillet als YouTuber met een loop station, een keyboard en percussie-instrumenten die in de zakken van zijn kamerjas passen. In de funky tunes die hij in zijn appartement of hotelkamer maakt, loopt het soms uit de hand. Tijdens liveconcerten ontspoort het altijd. Rebillet treedt op in onderbroek, ook als hij met Erykah Badu mag jammen.

22. 'LUMBERJACK SONG' (MONTY PYTHON)

In de tv-serie ging het als volgt: Michael Palin probeert John Cleese er in de 'Dead Parrot'-sketch van te overtuigen dat zijn net gekochte papegaai nog leeft. Plots zegt Palin dat hij geen dierenverkoper wilde worden, maar houthakker. Waarna een lied begint dat even dwaas is als King Arthurs ridders laten rondtrekken met kokosnoten in plaats van met paarden. Of net zo dwaas als dit lied nomineren in plaats van het veel bekendere 'Always Look on the Bright Side of Life'.

21. 'GUILTY CONSCIENCE' (EMINEM)

KRISTOF MICHIELS «Eén van zijn vroege singles. 'My Name Is' vond ik al grappig, maar het is 'Guilty Conscience' dat mij compleet voor hem heeft gewonnen. Omdat de toen nog jonge Eminem hier de grote Dr. Dre belachelijk maakt, en Dre dat toelaat. En vanwege de rhyme 'Yo! This girl's only fifteen years old / You shouldn't take advantage of her, that's not fair / Yo, look at her bush, does it got hair?' die, toegegeven, vooral grappig is door zijn timing en de manier waarop hij het zegt.»

20. 'WINTERDORP' (DRS. P)

Zijn platen heten 'Zingt allen mee met Drs. P', 'Over land en zee met Drs. P', 'Een flitsende soiree met Drs. P' en 'Per pont & slee met Drs. P'. Oeps, bijna waren we 'Hoep hoep hiezee voor Drs. P' vergeten. Omdat onze favoriet 'Dodenrit' volgens wijlen de doctorandus zelf veel te langdradig is, raakten we er niet uit. Het is even 'Sneker café' geweest, maar uiteindelijk is het 'Winterdorp' geworden.

19. 'SNELKOOKPAN' (HANS TEEUWEN)

Het bekendste woord met drie lettergrepen uit 'Snelkookpan' is 'Roerbakei', omdat het rijmt op 'Heroïne dealen op een kinderboerderij'. Hans Teeuwen is een tijd als jazzmuzikant de boer op gegaan, helaas zonder zalen te doen vollopen. Niet lang geleden legde hij in een cabaretshow héél omstandig uit dat echt bijna niemand van de aanwezigen was komen opdagen op zijn concerten.

18. 'TRIBUTE' (TENACIOUS D)

STIJN VAN DE VOORDE «Er zijn veel comedians die goede grappen op flauwe muziek zetten - zoals Monty Python, dat in mijn oren muzikaal niets voorstelt. Tenacious D is anders. Hun songs zijn funny én catchy én muzikaal sterk. Zoals 'Tribute', waarin Jack Black en Kyle Gass zingen over die keer dat ze het beste lied aller tijden hadden gemaakt, ze kunnen zich alleen niet meer zo goed herinneren hoe dat ook alweer precies ging. 'Fuck Her Gently' is ook een goed voorbeeld, al was het maar omdat je, als je niet naar de tekst luistert, zou denken dat het om een melige, romantische ballad gaat, terwijl net het tegenovergestelde waar is.»

17. 'THE MOVE' (BEASTIE BOYS)

De Beastie Boys vechten al sinds de jaren 80 met succes voor hun recht op roes. Respect! Maar de zinnen 'I don't mean to brag / I don't mean to boast / but I'm intercontinental when I eat French toast' uit 'The Move' lijken wel heel hard op die in 'Rapper's Delight' van The Sugarhill Gang: 'I don't mean to brag / I don't mean to boast / But we like hot butter on our breakfast toast'. Vergeet dus ook de gidsen van The Sugarhill Gang niet: ze zijn al geestig sinds 1979.

16. 'JALOES' ('T HOF VAN COMMERCE)

In 'De verefninge' rapt Serge Buyse: 'Je moeder is zo lelijk, als 't rent (regent dus), 't rent er neevne'. 'Allo concurrentie' is nog zo'n 'Yo momma' van Buzze: 'Zi te dikke vo woarden / Gemaakt in de Quick en in de friture geboorn'. In het strakke 'Jaloes' wordt het een echte obsessie: 'Kan der nie over zwiegen, kmoete were begunnen / nefenst ui moedr es Homer Simpson nen dunnen'.

15. 'DOWNTOWN' (MRS. MILLER)

JEAN BLAUTE «Een belangrijk fenomeen van de jaren 60: zelfs Paul McCartney en Mick Jagger waren fan. Mrs. Miller zong al langer musical- en kinderliedjes, maar toen ze tijdens een opname per ongeluk iets fout zong, vond haar producer dat zo hilarisch dat de platenfirma er een heel humorconcept rond bouwde. De cover 'Downtown' was haar eerste song in die stijl. Je hoort meteen: hier is iets raars aan de hand, met dat bibberstemmetje. Daarna wordt het alleen erger. Ze gaat stelselmatig uit de bocht, verliest maat en toon, en als ze vervolgens ook haar tekst vergeet, is het volledig naar de kloten (lacht). Voor wie een beetje van dit soort dwazekloterij houdt, is Mrs. Miller echt de absolute top.»

14. 'COMMON PEOPLE' (PULP)

Nog steeds één van de allerbeste, tongue-in-cheekerigste Britpop-anthems: 'Common People' is tegelijk very British én - in de manier waarop de verschillen tussen twee mensen met een compleet verschillende achtergrond in de verf gezet worden - universeel herkenbaar. Het sarcasme druipt in dikke strepen van 'Common People', dat tegelijk oprecht én jolig klinkt. Dat Jarvis Cocker één van de cleverste songwriters van de voorbije kwarteeuw is, helpt. De Boris Johnson-parodie die iemand via Twitter deelde - 'I said 'What happened to all the NHS money' / He just laughed and said 'Oh you're so funny' / I said 'Yeah? Well, I can still see foreigners over here' - heeft trouwens ook iets.

13. 'AIN'T IT FUNNY' (DANNY BROWN)

Danny Brown kent tegenwoordig meer komieken dan rappers en mist niet langer een voortand: hij maakte in 2019 zelfs de zorgeloze funkplaat 'uknowhatimsayin¿'. In de jaren daarvoor had hij wél last van moodswings. Brown trok zich terug in Schemerland en leende de cd-titel 'Atrocity Exhibition' van Joy Division. De tragikomische video 'Ain't it Funny' speelt zich af in een 'Married With Children'-decor.

12. 'DECISIONS' (CHILLY GONZALES)

SARAH VANDEURSEN «Wat Chilly Gonzales zo grappig maakt? De aanstekelijke arrogantie, al dan niet gespeeld, van een man die zichzelf een 'lyrical genius' noemt. En natuurlijk zijn verschrikkelijk grappige hoofd - bij hem is dat het halve werk. Maar bovenal is hij een enorm goede performer. Live altijd in kamerjas en savatten. Minstens één keer per optreden klimt hij met zijn maat 46 óp het klavier van zijn vleugelpiano, en terwijl hij daar moppen staat te tappen, speelt hij met zijn voeten ook nog eens een feilloze popklassieker: dat heb ik nog geen enkele andere muzikant zien doen.»

11. 'SATAN IS IN MY ASS' (EVIL SUPERSTARS)

Hun hit met de lyric 'Even if you're Michael or Janet / It's a sad sad planet' was ook in de running, maar het werd 'Satan Is in My Ass'. Dichter bij Kapitein Runderhart en Zijn Magische Muziekgroep zijn we in deze streek niet geraakt. De song is nog steeds even machtig als destijds, midden de jaren 90.

10. RADIOHEAD PARODY (REGGIE WATTS)

Een paar jaar geleden leek de met een loop station optredende Reggie Watts dé central scrutinizer van de Amerikaanse tv-comedy. Watts ontregelt ons graag, beatboxt zoals niemand beatboxt en maakte de songs 'Fuck Shit Stack' en 'If You're F*cking, You're F*cking'. Zijn parodie van Radiohead is straf.

9. 'YOU'RE THE REASON OUR KIDS ARE UGLY' (LORETTA LYNN & CONWAY TWITTY)

MAURO PAWLOWSKI «Leren kennen via Delphine Lecompte, die me af en toe dit soort linkjes doorstuurt. Lynn en Twitty maken elkaar hier op originele wijze uit voor het vuil van de straat - 'Het is door jou dat onze kinderen lelijk zijn' (lacht). Er wordt wat afgelachen in de country. Het is meestal ook bedóéld grappig. Op zo'n countryshow wordt veel over heartbreak en andere miserie gezongen, waarschijnlijk móéten ze er af en toe iets onnozels tussen gooien om het volk - 'Hup, ambiance!' - bij de les te houden.»

8. 'COOLER AS EKKE' (JACK PAROW)

Jack Parow komt uit een voorstad van Kaapstad, brengt zijn Afrikaanse raps ook in liedjes van Ertebrekers en Slongs, maar is nergens straffer dan in 'Cooler as ekke': 'Jy dink jy's cooler as ekke, want ek's 'n rapper en jy sing in falsette / Jy dink jy's cooler as ek, want ek ry op met die bus en jy vlieg op met 'n jet / Jy dink jy's cooler as ek, want jy ry in 'n Peugeot twee nul ses'. Pragtig!

7. 'NAAM FAMILIENAAM' (KENJI MINOGUE)

Carnavalselectro die perfect gestalte geeft aan het 'Gentse Vlasmarkt om vijf uur 's ochtends'-gevoel. Onnavolgbaar debiel, op het virtuoze af. In deze top 100 het nummer waarvan je je het moeilijkst kunt voorstellen dat het níét het gevolg is van een uit de hand gelopen slappe lach.

6. 'I'M TOO SEXY' (RIGHT SAID FRED)

TIM VANHAMEL «In '91, toen de song uitkwam, was de campy, zelfrelativerende humor van 'I'm too Sexy' bijna not done. Omdat het vloekte met de alomtegenwoordige, depressieve sérieux van Nirvana en zo. Zelf dacht ik toen ook: wa's dát? Pfff, arrogant. Maar intussen vind ik het wél een geweldig nummer. I love that song, elk onderdeel ervan: de arrangementen, de hilarische clip, de snare die zo omhoog gaat... Tijdens de opnames van mijn laatste plaat heb ik het elke dag minstens een paar keer opgezet, en telkens lagen we in een deuk. En maar rondspringen en paraderen en lachen! Met een parel als 'I'm Too Sexy' is het geen schande om een onehitwonder te zijn. In alle ernst: ik zou er mijn hele back catalogue voor opgeven.»

5. 'ARE YOU LONESOME TONIGHT (LIVE)' (ELVIS PRESLEY)

1969. Las Vegas. Elvis vervangt de zin 'Do you gaze at your doorstep and picture me there?' door 'Do you gaze at your bald head and wish you had hair?' Een man in het publiek neemt prompt zijn toupetje af, waardoor Elvis in de lach schiet en blijft lachen omdat sopraan Cissy Houston (moeder van Whitney!) een heel hoge toon aanhoudt in de backings. Elvis, tegen haar: 'Sing it, baby!' Onweerstaanbaar!

4. 'BUSINESS TIME' (FLIGHT OF THE CONCHORDS)

Bret McKenzie en Jemaine Clement, chronisch gekneld tussen pastiche en postiche, maken silly songs over gekrenkte gevoelens, over allesbehalve gangsta rappers, en - in dit geval - over die ene keer echtelijke seks per week ('op woensdag, want dan is er niets op tv'). 'We're in the bathroom brushing our teeth / That's all part of the foreplay / Then you go sort out the recycling / That isn't part of the foreplay, but it's still very important'. Ze werden bekend met hun HBO-sitcom, maar het is vooral in hun makkelijk op YouTube te vinden liveversies dat je echt ziet wat ze kunnen.

3. 'BOBBY BROWN (GOES DOWN)' (FRANK ZAPPA)

MARC DIDDEN «Als je deze song in de eerste graad benadert, zou Zappa er zelfs in pre-#MeToo-tijden niet mee weggekomen zijn. De ik-persoon van de song, Bobby Brown dus, is een opgespoten mannetjesdier dat weinig moeite heeft met dingen als plasseks, verkrachting, vrouwenhaat en homofobie maar als hij in de spiegel kijkt toch moet bekennen 'I'm a miserable sonofabitch'. Zappa had een even grote hekel aan deze Bobby als elk ander weldenkend mens.»

2. 'PISS UP A ROPE' (WEEN)

Dean en Gene Ween - sorry, wij moeten nu al lachen - zetten zowat alle muziekgenres naar hun hand, en wij hebben het allemaal maar voor het klasseren in een Ween-top-3. Op drie: 'Waving My Dick in the Wind', een song uit 'The Mollusk', dé inspiratie voor SpongeBob SquarePants. Op twee: 'Buenas Tardes Amigo', een Sergio Leone-western van zeven minuten. Eén: 'Piss up a Rope', uit '12 Golden Country Greats', tien (!) straffe songs opgenomen met de crème de la crème van de countryscene, en met in de lyrics uiteraard een hoop onzin.

1. 'BOECHT VAN DUNALDY' (CLEMENT PEERENS EXPLOSITION)

'Boecht van Dunaldy', nog steeds 's lands enige meezinger over een splijtende kater, koppelt 1) de kracht van de absurde overdrijving, aan 2) een new wave-song waar ook in ernstige toestand goed naar te luisteren valt. 'Zou 't een hersenbloeding of nen tumor kunnen zaain? / Neen, het is de schuld van awe waain / Het was boecht van Dunaldy / Van diejen boecht uit een kartonnen doos'.

Voor het overwinnaarsgesprekje nam Clement Peerens, Antwerpens eerstaangewezen popkenner, zijn telefoon niet op. Gelukkig wilde Hugo Matthysen, al enkele decennia zijn vaste woordvoerder, wel wat toelichting geven.

HUMO Ooit gaf de burgemeester van Blankenberge, nadat je gelijknamige nummer begin jaren 90 een hitje was geworden, jou de schuld dat zijn gemeente een wat marginaal imago kreeg. Heeft Aldi ooit officieel op 'Boecht' gereageerd?

HUGO MATTHYSEN «Nee. Al is dat misschien omdat Aldi, zoals ik ergens las, nooit openlijk communiceert over om het even wat. Los daarvan heet het nummer dus 'Boecht van Dunaldy', en níét 'Boecht van de Aldi': een even gewiekste als flauwe truc om onnodig gedoe te vermijden.

»Met Clement Peerens Explosition kregen we ooit een proces aan onze broek wegens het nummer 'Foorwijf', wat ons toen nog redelijk veel geld heeft gekost aan advocaten - ook al is die klacht uiteindelijk onontvankelijk verklaard. En dat zo'n hetze goed zou zijn om de platenverkoop op te krikken, is ook maar een fabeltje.»

HUMO Is de tekst van 'Boecht van Dunaldy' gebaseerd op ware feiten?

MATTHYSEN (twijfelt) «Dat kan ik me niet meer herinneren. Maar er zijn natuurlijk veel mensen die, als ze 's ochtends een stevige portie Dafalgan nodig hebben, liever naar de kwaliteit van de drank van de avond ervoor wijzen dan naar de kwantiteit. Dat soort gedrag past perfect bij Clement, die graag aan zelfbeklag doet.»

HUMO Als je een song naar schatting 328 keer live gespeeld hebt, zou het kunnen dat je er de humor niet meer van inziet.

MATTHYSEN «Veel van die Clement Peerens-nummers blijven tof om live te spelen. Neem nu 'Dikke Lu': in wezen simplistische muziek. Ook al zit het nummer, denk ik, redelijk goed in elkaar, ik zal er thuis niet zo snel voor mijn plezier naar luisteren. Maar live kan ik me er volle bak bij te laten gaan. Bij 'Boecht van Dunaldy' zijn vooral de langgerekte kreten - zoals 'Paaaaain' - leuk.»

HUMO De tijdgeest is niet altijd mals voor humor van vroeger. Heb jij je al moeten excuseren voor oude grappen?

MATTHYSEN «Soms wordt gezegd - vooral door mensen die oppervlakkig luisteren - dat er vrouwonvriendelijke CPeX-nummers bestaan. Het tegendeel is waar! 'Zagen' lijkt te gaan over een zeurende vrouw, maar in werkelijkheid gaat het natuurlijk om de zelfingenomen idioot Clement die zijn eigen overspel onder de mat probeert te vegen.

»En 'Vindegij mijn gat (niet te dik in deze rok)' is geen 'ha-ha, vrouwen met een vette reet!'-song. Nee, Clement profileert zich net als de grote vriend der vrouwen, waarna hij ontroerd raakt door zijn eigen bovenmenselijke goedheid.

»Er zit in Clement Peerens-songs bijna altijd meer dan je eerst denkt: misschien daarom dat hun vervaldatum nog niet is overschreden.»

HUMO Het omgekeerde kan ook. Kama en Herr Seele maakten op Humo's Pop Poll ooit een grap over Dutroux, ze waren ook verkleed als Dutroux en Nihoul. De eerste rijen kwamen bijna tegen hen in opstand: 'En als het uw kind was?' Met andere woorden: de grap kwam te vroeg.

MATTHYSEN «Ik herinner me dat we in 'Het leugenpaleis' ooit een Luc De Vossiaans nummer hebben gemaakt over de ontsnapping van - wéér hij - Marc Dutroux. Ik hoop dat er online niets van terug te vinden is. Nu, ook hier geldt: in principe kun je over alles grappen maken, áls de grap goed genoeg is.»

HUMO Welke songs zijn we vergeten in de Haha van Humo?

MATTHYSEN «Misschien wel 'All Men Are Liars' van Nick Lowe, waarin hij zingt: 'All men are liars / Their words ain't worth no more than worn out tires'. Hij laat 'Do you remember Rick Astley?' ook heel sterk rijmen op 'He had a big fat hit that was ghastly'. Daarnaast staat er, buiten Brigitte Kaandorp, bijna niets van de afdeling Nederlands cabaret in de lijst. Als oudere jongere vind ik dat Jaap Fischer niet had misstaan.»

HUMO Is 'Boecht van Dunaldy' ook je eigen favoriete CPeX-nummer?

MATTHYSEN «Nee, naar mijn gevoel steekt 'Pinokkio' ver boven de rest uit. En qua vorm en inhoud gaat er weinig boven het bluesnummer 'Asbak (van Sid Vicious)'.»

HUMO Als jij op zondagochtend wakker wordt met een houten kop: waar ligt dat dan doorgaans aan?

MATTHYSEN «Ik zal niet snel beweren dat ik sober leef, maar dát overkomt mij zo goed als nooit. Maar theoretisch is de kans groot dat ik mijn hoofdpijn zou toeschrijven aan een kortstondige virale infectie, eerder dan aan 'die chablis van gisteren', want da's een wetenschappelijk volkomen waardeloze bedenking.»

De jury: Mauro Pawlowski, Tim Vanhamel, Wouter Deprez, Merol, Amelie Albrecht, Gunter Lamoot, Jean Blaute, Kamagurka, Sarah Vandeursen, Iwein Segers, Goe Vur In Den Otto, Kristof Michiels, Fulco Ottervanger, Thibault Christiaensen van Equal Idiots, Ramses Van den Eede van Hypochristmutreefuzz, Fixkes, Marc Didden, Mark Coenen, Willy Organ, Stijn Van de Voorde, Jonas Govaerts, Jelle Denturck van DIRK. en de TTT-redactie.

De playlist:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234