InterviewThe 1975

'Donald Trump, Boris Johnson: hoe kun je nu volwassen zijn met zo'n belachelijk kapsel?'

Lockdownluistertip: de podcast van Matty Healy, frontman van The 1975, waarin hij zijn helden interviewt: Brian Eno, Bobby Gillespie, Stevie Nicks... Allemaal netjes vanop afstand en met zichzelf in een geweldige, dienende rol. Hij doet het zelfs zó goed dat je zou vergeten dat hij ook in een redelijk succesvol wereldgroepje speelt, dat bovendien net een nieuwe plaat uit heeft.

De podcast van Healy is te vinden op de site van The Face, dat hippe Britse tijdschrift uit de jaren 90 dat vorig jaar een online reïncarnatie kreeg. Nog een reden nodig om te luisteren? Alleen al deze quote van Stevie Nicks is goud waard: 'You haven't been around making music since 1975 - I have!' Maar eerst, die nieuwe plaat: 'Notes on a Conditional Form'.

HUMO De song 'The End (Music for Cars)' op de nieuwe plaat is een duidelijk eerbetoon aan 'Ambient 1: Music for Airports' van Brian Eno.

MATTY HEALY «Een paar weken voor de lockdown zijn we in Londen nog op bezoek geweest bij Brian Eno, in zijn studio. Eigenlijk gingen we er gewoon langs om een praatje te slaan. Al snel ging het over de klimaatproblematiek - Eno is daar net als wij erg mee bezig. We kregen ook een rondleiding in zijn studio. Al die instrumenten: ik voelde me als een kind in een snoepwinkel. Uiteindelijk waren we het erover eens dat we samen een vinyl moesten uitbrengen, maar toen kwam de quarantaine. Gelukkig kon ik hem enkele weken later toch nog interviewen voor mijn podcast.»

HUMO Daarin vertelde Eno dat hij wenste dat hij jullie song 'Love It if We Made It' had geschreven.

HEALY «Dat was zowat het grootste compliment dat ik ooit heb gekregen. Hij zei me ook dat er maar één reden is waarom hij zich heeft toegelegd op experimentele, instrumentale muziek: omdat hij er goed in is. Maar luisteren doet hij naar alle muziek die écht is. Vergeet niet dat hij in Roxy Music heeft gezeten en daarin de meest flamboyante figuur was, wilder dan Bowie in die dagen.»

HUMO 'Love It if We Made It', een popsong over het einde der tijden, is gemaakt in 2018, maar is nu relevanter dan ooit.

HEALY «Ik was toen helemaal in de ban van hoe het internet ons leven beheerst en hoelang we dat nog kunnen volhouden, als soort. Ik vroeg me ook af hoelang het nog zou duren eer ons systeem in elkaar klapt. Dat is nu gebeurd.»

HUMO Hoe ben je er in godsnaam in geslaagd om een icoon als Stevie Nicks te strikken voor je podcast?

HEALY «Stevie Nicks heeft zélf contact opgenomen met mij, via haar manager weliswaar. Er stond letterlijk: 'Stevie is een grote fan van The 1975 en vraagt of het nog niet te laat is om in de podcast te kunnen.' Ik wist even niet waar ik het had. Ik wist wel dat ze fan is sinds ze onze song 'Chocolate' had gehoord. Dat is wederzijds: 'Second Hand News' van Fleetwood Mac is één van de eerste opwindende lappen muziek die ik me herinner uit mijn kindertijd. De bedoeling van de podcast is sowieso om mezelf zoveel mogelijk op de achtergrond te houden, maar bij Stevie was dat niet moeilijk: ze begon meteen over hoe ze op de eerste dag van het gezegende jaar 1975 samen met Lindsey Buckingham in Fleetwood Mac stapte. De rest is geschiedenis.»

HUMO Met Bobby Gillespie van Primal Scream had je het over dat gevoel dat alles overstijgt, zelfs de high van seks en drugs: het gevoel wanneer je een song hebt afgewerkt. Lukt schrijven even goed tijdens de lockdown?

HEALY «Voor onze vorige plaat 'A Brief Inquiry into Online Relationships' heb ik méér binnen gezeten, hier in mijn huis met aangebouwde studio, zo lijkt het wel (lacht). Ik heb op een maniakale manier aan die plaat gewerkt.

»Ik ben wel al bezig om de sfeer van de 'nieuwe wereld' waarin we leven in muziek te gieten: samen met George (Daniel, de drummer van The 1975, red.) ben ik bezig aan een remixplaat van 'Notes on a Conditional Form', waarop ambientversies zullen staan van de songs die we gemaakt hebben in de 'oude wereld'.»

HUMO Recent stierven Little Richard en Florian Schneider van Kraftwerk, twee muzikanten van wie we kunnen zeggen dat ze écht iets hebben uitgevonden. Door hun dood besef je nog eens hoe weinig artiesten dat kunnen zeggen.

HEALY «Als kind was ik geobsedeerd door Prince en Michael Jackson, waarop mijn vader zei: 'Wel, als je dat goed vindt, dan moet je maar eens horen waar die twee de mosterd hebben gehaald.' Waarop hij me 'Tutti Frutti' van Little Richard liet horen, met die beroemde kreet: 'Awopbopaloobop Alopbamboom'. Ik begreep 'het' meteen.

»Florian Schneider en Kraftwerk hebben mijn wereld écht veranderd. Ik heb Kraftwerk ontdekt door naar Joy Division te luisteren, zo rond mijn 15de. Ik wilde weten bij wie Joy Division de mosterd had gehaald, dus greep ik naar de boeken van J.G. Ballard (de song 'Atrocity Exhibition' van Joy Division werd vernoemd naar een kortverhalenbundel van Ballard, red.) en de platen van Eno en Tangerine Dream.

»Kraftwerk heeft grenzen verlegd, maar deed dat voor mijn tijd. Zelf heb ik nooit een groep weten opkomen met een compleet nieuw geluid, vrees ik. Het dichtste dat daarbij in de buurt kwam, was een optreden van Arcade Fire op een klein zijpodium op Reading Festival, nog voor ze 'Funeral' hadden uitgebracht. Ik werd compleet van mijn sokken geblazen: really fucking good

Matty Healy met Greta Thunberg: 'We hebben haar stem gebruikt op onze plaat, en sommigen vonden het nodig om ons daarmee uit te lachen.’

HUMO Jullie beginnen traditioneel jullie platen met een intro genaamd 'The 1975', met deze keer een monoloog erin verwerkt van Greta Thunberg.

HEALY «Door het samenscholingsverbod kunnen klimaatjongeren geen actie meer voeren, maar ik ben van plan om Greta uit te nodigen voor mijn podcast, zodat ze op die manier alvast weer een stem krijgt.

»Kijk, wij hebben een artistiek statement van haar woorden gemaakt, en sommigen vonden het nodig om ons daarmee uit te lachen. Wel, ik voel me óók een idioot als ik een pot confituur helemaal schoonmaak om het glas te kunnen hergebruiken, terwijl BP z'n olie maar in het rond blijft spuiten. En je kunt je afvragen of het iets uithaalt dat we met de nieuwe plaat hebben geprobeerd om zo weinig mogelijk plastic te gebruiken. Maar ik kom uit de punk-en hardcorescene, waar de regels heel simpel zijn: je meent wat je zegt, en waar je ongelijkheid ziet, help je die mee bestrijden. Het is gewoon je plicht om op te komen voor mensen die benadeeld worden. En de klimaatcrisis is hét probleem dat de ongelijkheid in de wereld in stand houdt en zelfs nog zal vergroten.»

HUMO Ondertussen blijf ik het raar vinden dat er in Groot-Brittannië — zeker onder muzikanten — relatief weinig kritiek komt op de warrige manier waarop Boris Johnson de coronacrisis aanpakt.

HEALY «Dat hebben we alvast gemeen met de VS: we zijn hier in de laatste jaren erg overtuigd geraakt van het feit dat we anti-establishment-denkers zijn. En ook onze leiders gedragen zich als zogezegde 'rebellen'. Maar dat zijn ze natuurlijk niet, het zijn gewoon politieke poses. Voor Trump gaat het alleen om de verkiezingen, voor Johnson draait het nog het meest van al om zichzelf. Boris Johnson is een constructie die ergens uit een denktank is gerold. Kijk gewoon al naar zijn haar: het is onmogelijk om volwassen te zijn en zo'n belachelijk kapsel te hebben. En ik heb het hier natuurlijk niet alleen over zijn coiffure, maar over zijn hele verstrooid-vriendelijke imago. Als een kind op de gang in z'n pyjama met een kaarslichtje in zijn handen, zo wil hij overkomen - een haast antiek beeld van Engelse eerlijkheid. Maar geloof me: het is gewoon bullshit

'Notes on a Conditional Form' verschijnt op 22 mei bij Polydor Records.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234