null Beeld Humo
Beeld Humo

Muziek

Een paringsdans van tenoren en falsetten: Humo’s 30 denderendste Duetten!

‘Ik sta nog liever op een podium met een varken dan dat ik een duet met Jennifer Lopez zing,’ zei Mariah Carey ooit. Wat dan wél de beste duetten uit de moderne muziekgeschiedenis zijn? Humo zoekt het uit – veertig jaar na ‘Under Pressure’, het tijdloze een-tweetje tussen David Bowie en Freddie Mercury – met de hulp van enkele externe juryleden.

Elton John schreef ooit ‘Duet for One’ en mocht dus niet meedoen. In ‘Perfect Duet’ van Ed Sheeran komt Beyoncé met te veel vibra-a-a-a-ato aanvliegen. Van regenwormen met een jezuscomplex tot geëerde heroïnedoden: de dertig mooiste muzikale dubbelspannen.

Luister onderaan dit artikel naar de volledige lijst in een handige Spotify-playlist!

BUITEN CATEGORIE: EMINEM & DIDO ‘STAN’ (2000)

LUC JANSSEN «Dit is natuurlijk niet écht een duet: Marshall Mathers en Dido hebben elkaar bij mijn weten nooit ontmoet. Eminem samplede gewoon schaamteloos het begin van Dido’s ‘Thank You’ – maar het wérkt en het pakt en het gaat door merg en been. Een uitzonderlijk goed verteld verhaal, ook omdat Eminem een geniale woordmoordenaar is. Dido is samen met haar broer Rollo een paar keer bij me in de radiostudio geweest: dat waren fijne mensen, en ik vond het een eer voor haar dat haar nummer op die manier een tweede leven kreeg door die hiphopheld.»

30. CELESTE & LAUREN AUDER - ‘UNSEEN’ (2021)

Auder is een Brits-Franse bariton en transvrouw van 22, de veel bekendere Celeste één van de zwoelste soulstemmen van nu. Hun ‘Unseen’ is van 2021, en – ‘I’m sorry I made your thoughts go there / I got on the phone just to speak / I know it’s no bother to bother you / When you haven’t washed in a week’ – even mooi als triest.

29. PAUL MCCARTNEY & MICHAEL JACKSON - ‘SAY SAY SAY’ (1983)

Dit is duet nummer twee van McCartney en Jackson: een jaar ervoor hadden ze van ‘The Girl Is Mine’ dé bleekscheetsong van ‘Thriller’ gemaakt. ‘Say Say Say’ is knapper, stuwender, en komt zonder parlando aan het eind.

28. KURT VILE & COURTNEY BARNETT - ‘OVER EVERYTHING’ (2017)

QUINTEN VERMAELEN (The Calicos) «Twee fantastische artiesten, en dus heel cool dat net die twee, een Amerikaan en een Australische, uitgerekend een Kurt en een Courtney, samen muziek hebben gemaakt. Een heel geslaagde samenwerking: de hele plaat, maar vooral ook dit nummer. En een toffe videoclip: als Kurt in beeld komt, hoor je Courtneys stem, en andersom.»

27. THE POGUES & KIRSTY MACCOLL - ‘FAIRYTALE OF NEW YORK’ (1987)

‘Fairytale of New York’ is het antwoord op de vraag ‘Welke kerstsingle die echt niets te maken heeft met het werk van Michael Bublé en Bing Crosby komt elke winter weer piepen in de Britse hitparade?’ Kirsty MacColl en Shane MacGowan spelen hier twee ontgoochelde, arm gebleven geliefden, die op hun best zijn als ze elkaar uitschelden. Mijmering uit het echte leven: dat Kirsty MacColl meer dan twintig jaar geleden stierf in een duikongeval en Shane MacGowan (die de helft van de optredens van The Pogues de mist in lalde) nog steeds leeft, toont aan dat het leven een loterij is.

26. THE MAGNETIC FIELDS - ‘YEAH! OH, YEAH!’ (1999)

PIETER VAN DESSEL (Marble Sounds) «Stephin Merritt maakt de beste wrange liefdesliedjes met een hoek af. De hele plaat ‘69 Love Songs’ staat er vol mee. In ‘Yeah! Oh, Yeah!’ – het verslag van een toxische relatie, die ermee eindigt dat hij haar vermoordt – zit ook een flinke scheut humor. En doordat die ‘Yeah! Oh, Yeah!’ voortdurend herhaald wordt, is het ook nog eens makkelijk mee te zingen (lacht).»

25. KRISTIN HERSH & MICHAEL STIPE - ‘YOUR GHOST’ (1994)

In het statige, mooie ‘Your Ghost’ van Kristin Hersh doet Michael Stipe van R.E.M. de tweede stem. In zijn eigen ‘Shiny Happy People’ komt Kate Pierson van The B-52’s langs. Pierson zong een jaar eerder op ‘Candy’ van Iggy Pop. In ‘Well, Did You Evah!’ doet Iggy het met Debbie Harry. De Blondie-zangeres ging in ’79 in duet met Kermit de Kikker. Van deze polonaise blijft ‘Your Ghost’ het indrukwekkendst overeind.

24. EMMYLOU HARRIS & BECK - ‘SIN CITY’ (1999)

MARC DIDDEN «Aartsengelen zijn onsterfelijk, maar toen de geestelijke vader van de countryrock Gram Parsons kwam te gaan, konden overblijvers Emmylou Harris en Beck niet anders dan samen hulde brengen aan de opper-Burrito Brother. ‘Sin City’ gaat precies over wat de twee woorden in de titel zeggen, en gaat dus zowel over Las Vegas als L.A. Maar eigenlijk ook een beetje over Vilvoorde.»

23. THE GOON SAX - ‘IN THE STONE’ (2021)

In hun tienerjaren maakte The Goon Sax, een indie-poptrio uit Melbourne, heerlijk slungelige bijnapunk: soms was die meeslepend meerstemmig, de song die volgde werd niet gezongen maar zeurderig voorgedragen, en daarna nog een liedje over hoe hard ze telefoons haten. Nu zijn ze alle drie prille twintigers, en brengen ze deze (!) week een derde plaat uit. Weetje: zanger Louis Forster is de zoon van Robert Forster van The Go-Betweens, die in de jaren 80 even een beetje populair waren, en dat hoor je als je het wilt horen.

22. MEAT LOAF & ELLEN FOLEY - ‘PARADISE BY THE DASHBOARD LIGHT’ (1977)

Componist Jim Steinman was een fan van Richard Wagner en Phil Spector, en de volslanke Meat Loaf was zijn beroemdste en theatraalste werkgever. In de video van dit bombastische, enigszins belachelijke maar ook tot de allerlaatste wending spectaculaire epos over seks in de auto liet Ellen Foley zich vervangen door Karla DeVito.

21. SOFT HAIR - ‘LYING HAS TO STOP’ (2016)

LADY LINN «Soft Hair is het eenmalige project van Connan Mockasin en LA Priest, en hun gelijknamige plaat uit 2016 is er één waar ik altijd heel blij van word. Leuk, soulvol, altijd net raar genoeg om de aandacht erbij te houden. Geestig duo, en hun stemmen passen geweldig bij elkaar. En dat allemaal voor een plaat waar ik naar begon te luisteren omdat ik de hoes zo cool vond.»

20. SERGE GAINSBOURG & BRIGITTE BARDOT - ‘BONNIE & CLYDE’ (1968)

Serge Gainsbourg had in 1968 ook ‘Je t’aime... moi non plus’ met Brigitte Bardot opgenomen, maar Bardots toenmalige echtgenoot wilde niet dat die versie werd uitgebracht. In ‘Bonnie & Clyde’ zijn Bardot en Gainsbourg in vorm. De hoge giechelstemmen klinken al als korte samples van de jaren 90 die een song bij elkaar houden. Ergens schrijft zelfs iemand: ‘Het had een song van The Velvet Underground kunnen zijn.’

19. JOY WELLBOY - ‘LAY DOWN YOUR BLADE’ (2013)

VAN DESSEL «Beetje ondergewaardeerd nummer uit 2013, nooit veel op de radio gedraaid. Maar wel mooi en sfeervol, en gezongen door twee fantastische stemmen. In duetten tussen man en vrouw is het vaak de man die eerst zingt, waarna een wauw-moment volgt als het meisje invalt. Hier is dat, eerder uitzonderlijk, net omgekeerd. Geen enorm zot experiment, maar het springt er wel uit.»

18. THE MOLDY PEACHES - ‘ANYONE ELSE BUT YOU’ (2001)

Tijdloos geworden door ‘Juno’, waarin acteurs Michael Cera en Elliot Page de plaats innemen van Adam Green en Kimya Dawson. ‘Anyone Else but You’ is meer gesprek dan duet, en bij momenten wordt zelfs vals gezongen. Maar een rakere song over prille verliefdheid waarin voor één keer beide partijen gehoord worden, kennen we niet.

17. PASSENGERS & LUCIANO PAVAROTTI - ‘MISS SARAJEVO’ (1995)

Tijdens hun meest experimentele en beste jaren sprong U2 wel erg vlot van elektropop via multimediaspektakels en gay disco tot operacrossovers. ‘Miss Sarajevo’ – opgenomen onder de Passengers-vlag, maar met genoeg herkenbare ooooh-oooo’s van Bono – is al een duet vóór de indrukwekkende galm van Pavarotti zaliger erbij komt.

16. RAMSES SHAFFY & LIESBETH LIST - ‘PASTORALE’ (1969)

JANSSEN «Toen Boudewijn de Groot de plaat ‘Picknick’ uitbracht, met de botergeile ‘Ballade van de vriendinnen van één nacht’, was ik 14. Een leeftijd waarop je gebiologeerd bent door iemand die zulke dingen schrijft. Boudewijn en Lennaert Nijgh schreven datzelfde jaar ook deze ‘Pastorale’. Die heeft iets van een volkslied, en maakt vooral indruk door de spanning, de onderhuids zinderende seks tussen Shaffy en List. Ramses was natuurlijk homo, maar dat betekent niets. Diezelfde spanning hoor je ook bij Nancy Sinatra en Lee Hazlewood, Birkin en Gainsbourg, Lydia Lunch en Rowland S. Howard. Bij Bono-duetten heb je dat daarentegen nooit: regenwormen met een jezuscomplex kunnen dat seksgevoel natuurlijk niet oproepen.»

15. TEXAS & WU-TANG CLAN - ‘SAY WHAT YOU WANT (ALL DAY EVERY DAY)’ (1997)

In 1995 had Mary J. Blige al de intro, de refreinen en de backings gezongen van ‘I’ll Be There For You’ van Method Man. Op vraag van Texas vond RZA een sample van Engelbert Humperdinck om de Texas-hit ‘Say What You Want’ scheef te trekken. Sharleen Spiteri: ‘Mijn oor dacht ‘huh?’, maar mijn lichaam riep ‘woah!’’ Spiteri over haar optreden met Method Man op de Brit Awards in 1998: ‘Er trokken backstage veel meisjes aan zijn lijf, dus nam ik Meth apart en zei: ‘Jij en ik, wij gaan een paar minuten doen alsof we Marvin Gaye en Tammi Terrell zijn.’ En het was fantastisch.’

14. BJÖRK & PETER STORMARE - ‘I’VE SEEN IT ALL’ (2000)

In 2000 liet Björk zich in de film ‘Dancer in the Dark’ door regisseur Lars von Trier verkneden tot Selma, die in haar hoofd de ene musicalsong na de andere componeert. De versie van ‘I’ve Seen It All’ met Thom Yorke op de cd ‘Selmasongs’ is wat slap, die van de film zelf – met parlando van acteur Peter Stormare én met treingeluiden als beats – is veel beter.

13. LOW - ‘DINOSAUR ACT’ (2001)

AYCO DUYSTER «Mimi Parker heeft één van de beste stemmen die er zijn, maar wordt toch vaak – zeg maar: bijna altijd – vergeten in de lijstjes met de beste vrouwenstemmen. Zelf hoor ik haar eigenlijk ook het liefst in contrast met de mannenstem van Low, een groep die altijd geweldige harmonieën heeft gehad. En vooral dit nummer springt er voor mij uit, mogelijk omdat het één van de meer toegankelijke Low-songs is, met een refrein dat echt mee te zingen valt.»

12. NICK CAVE & KYLIE MINOGUE - ‘WHERE THE WILD ROSES GROW’ (1995)

De Cave-duetten met Blixa Bargeld (‘The Weeping Song’) en PJ Harvey (‘Henry Lee’) moeten aan de kant voor deze murder ballad met de van de soapserie ‘Neighbours’ bekende Kylie Minogue. Cave wilde altijd al met haar samenwerken, en vertelde dat hij in de afkickkliniek geregeld meezong met haar ‘I Should Be So Lucky’. Ook Minogue was blij: ‘Het is een vreemd en donker liedje, maar op een niet-alledaagse manier is het ook heel romantisch, gevoelig en mooi.’

11. JOHN PRINE & IRIS DEMENT - ‘IN SPITE OF OURSELVES’ (1999)

DIDDEN «De grote, goede en wijlen John Prine op zijn paasbest met dit stukje gezongen cabaret. Hij brengt het met de even bizarre als briljante Iris DeMent als sparringpartner, en ook zij is volledig ingeleefd in haar rol. ‘In Spite of Ourselves’ is een tranche de vie uit het zuiden van de States. Wijze les: ook aan de zelfkant van het leven is zelfspot een deugd.»

10. TAYLOR SWIFT & BON IVER - ‘EXILE’ (2020)

Justin Vernon is hier – met trillende stem en fluitende roodborstjes op de achtergrond – het beste klankbord voor de straffe akoestische trip van Taylor. De opbouw is perfect: de twee stemmen, die elkaar aanvankelijk schuchter schaduwen, zijn op het einde innig verstrengeld. De betere YouTube-commentaar: ‘Deze plaat is het audio-equivalent van de geur van gras na een regenbui.’

9. SONIC YOUTH & KIM DEAL - ‘LITTLE TROUBLE GIRL’ (1995)

DUYSTER «De Kimmen Gordon en Deal: toen twee van de coolste dames in de indie- en alternative scene, en plots verschenen ze samen in één nummer! Het toffe is vooral dat ze allebei doen waar ze het best in waren. De combinatie van de ijzige, koele, hoge melodielijn van Kim Deal, en de parlando’s waar Kim Gordon zo bekend om was: best of both worlds.

8. JAMES BLAKE & ROSALÍA - ‘BAREFOOT IN THE PARK’ (2019)

James Blake laat op zijn jongste plaat ‘Assume Form’ zijn eigen stem versmelten met die van Travis Scott in ‘Mile High’, een song over seks in een vliegtuig. In het knappe duet ‘Barefoot in the Park’ blijven Blakes voetjes – en ook die van Rosalía – op de grond.

7. THE HORRORS & FLORENCE WELCH - ‘STILL LIFE’ (2012)

‘Still Life’, voor altijd het strafste van The Horrors, wordt nog monumentaler wanneer Florence van The Machine naast Faris Badwan komt staan – in 2012 gebeurde dat live een paar indrukwekkende keren. Op YouTube staan rommelige opnames, voor instant-kippenvel gaat u meteen naar de NME Awards-versie.

6. THE JESUS AND MARY CHAIN & HOPE SANDOVAL - ‘SOMETIMES ALWAYS’ (1994)

The Jesus and Mary Chain waren in 1994 na tien jaar carrière een deel van hun keteldrums, zonnebrillen, arrogantie, drugsteksten en feedback kwijt. Dit duet met Hope Sandoval – toen het liefje van William Reid – is onderkoelde countryrock die een beetje doet denken aan ‘Some Velvet Morning’ van Lee Hazlewood en Nancy Sinatra.

5. BOB DYLAN & JOHNNY CASH - ‘GIRL FROM THE NORTH COUNTRY’ (1969)

Bob Dylan was bij het maken van ‘Blonde on Blonde’ al in Nashville geweest, maar in 1969 was het hem echt menens met country: hij nam met Johnny Cash dit prachtige duet ’Girl From the North Country’ op (dat album ‘Nashville Skyline’ opende) en was te zien in ‘The Johnny Cash Show’. Tijdens de opnames van hun duetten werd er veel gelachen: in ‘Wanted Man Take 1’ gooit Cash willekeurige namen van steden op, in ‘One Too Many Mornings’ is de onzin met ‘and a thousand / and a thousand / and another thousand miles behind’ van Dylan.

4. AFRIKA BAMBAATAA & JOHN LYDON - ‘WORLD DESTRUCTION’ (1984)

JANSSEN «Begin jaren 80 waren Afrika Bambaataa en zijn Soulsonic Force toch zo’n beetje het Kraftwerk van de hiphop, Düsseldorf in de Bronx. In 1984 ontdekten we dat zijn elektro-inslag en toen heel vernieuwende sound ook erg goed bij de Britse vuilbekkerij en de manische energie van Johnny Sekspistool paste. Precies die combinatie maakt dit een erg bijzonder duet. En dan ook nog eens – ‘Druk op de knop en het bolletje waarop we leven bestaat niet meer’ – die Koude Oorlog-teksten erbij: ik was er in ’84 al erg door gecharmeerd, en nu nog altijd.»

3. THE XX - ‘CRYSTALISED’ (2009)

Een tweede stem of een toprefrein van een featurende artiest maken van een song nog geen duet. Zijn daarom afgevallen: ‘Big Jet Plane’ van Angus & Julia Stone, ‘In a Lonely Place’ van The Smithereens, ‘E-Bow the Letter’ van R.E.M. (met Patti Smith), ‘Horizon’ van Tourist LeMC met Spiritually Wally en ontelbare andere liedjes. Maar ‘Crystalised’, de beginselverklaring van Romy en Oliver van The xx uit 2009, is wél een loepzuiver duet. Eén vol getwijfel, bedeesdheid en verzuchting. Jongen zet aan met halfparlando, meisje antwoordt al zingend, terwijl galmgitaar, brombas en al dan niet voorgeprogrammeerde beats aanzwellen.

2. TEMPLE OF THE DOG - ‘HUNGER STRIKE’ (1991)

Uitgebracht rond dezelfde tijd als ‘Smells Like Teen Spirit’ en nu dus precies 30 jaar oud. De groepsnaam kwam uit een tekst van Mother Love Bone, wijlen hun frontman Andrew Wood was in ’90 de zoveelste heroïnedode. Aan die huisgenoot van Chris Cornell is het machtige, elk jaar nog een streep tijdlozer wordende ‘Hunger Strike’ opgedragen. De perfecte combinatie van hoog (Cornell) en laag (Eddie Vedder, die er pas op het laatste moment bij werd gehaald) groeide, met zijn tekst over geestelijke ziektes en verslavingen, uit tot het meest toepasselijke clublied van de grunge.

1. MARVIN GAYE & TAMMI TERRELL - ‘AIN’T NO MOUNTAIN HIGH ENOUGH’ (1967)

De bekendste jazzduetten komen van Ella Fitzgerald en Louis Armstrong: denk alleen al aan ‘Cheek to Cheek’, ‘They Can’t Take That Away From Me’ en de monsterhits ‘Summertime’ en ‘It Ain’t Necessarily So’ uit de opera ‘Porgy and Bess’. Dé sixtiesfabriek waar de een beetje gepolijste soulduetten over eeuwige trouw en wederzijdse liefde van de band rolden, stond in Motown Detroit: via Marvin en Tammi kent u – behalve ‘Ain’t No Mountain High Enough’ – ongetwijfeld ook ‘Ain’t Nothing Like the Real Thing’ en een vingerknippend ‘Your Precious Love’. Een aanvankelijk schuchtere Marvin Gaye leerde via Tammi Terrell tijdens een succesvolle tournee zingen alsof hij echt verliefd was op haar. Terrell zelf stierf aan de gevolgen van een hersentumor voor ze 25 kon worden. Marvin Gaye trok zich aangeslagen terug, en maakte uiteindelijk ‘What’s Going On’, een meesterwerk zonder duetten.

De playlist:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234