null Beeld

Bert van het Youtube-concert

Een YouTube-introductie tot Peter Kember (Sonic Boom, Spacemen 3)

Dertig jaar heeft Peter Kember erover gedaan om nog eens een plaat te maken onder de naam Sonic Boom, maar dat wil niet zeggen dat de voormalige frontman van het legendarische Spacemen 3 zo lang heeft stilgezeten. Nu het nieuwe 'All Things Being Equal' vrijdag in de winkel ligt: een introductie tot drie decennia muzikaal avontuur in zes YouTube-fragmenten.

Matthieu Van Steenkiste

Melodieuze monotonie (DUITSLAND, 1989)

De band waarmee het allemaal begon is Spacemen 3. 'Speel gewoon één noot, en vooral niets te bijzonders,' gaf Kember zijn bandgenoten mee op weg naar hun eerste optreden. Melodieuze monotonie en een Velvet Underground-achtig minimalisme zouden het handelsmerk worden van de groep die hij met medefrontman Jason Pierce moest delen. Tegen dit optreden in het Duitse Enger had Spacemen 3 zijn kunstje geperfectioneerd, zo hoort u onder andere aan een opwindende herwerking van MC5's 'Starship'.

Egotrip op tv (BBC 2, 1991)

Mocht u willen begrijpen waarom het sprookje niet kon blijven duren, moet u dit BBC-interview uit 1991 bekijken. Lach uzelf voorbij de introductie in bewust hilarisch frenglish - de jaren 90 waren raar - en zie de bezonnebrilde ego's die uitleggen waarom ze op zwanenzang 'Recurring' elk hun eigen kant van de vinylplaat hebben opgeëist.

Live in Amerika (WASHINGTON DC, 1997)

Wanneer Kember in 1997 in Washington speelt, hoor je nog meer hoe hij kiest voor het gemak van één noot.

Monotoon experimenteren (PITTSBURGH, 1996)

Nóg een zijsprong: in 1994 richtte Kember Experimental Audio Research (E.A.R.) op: een wisselende groep muzikanten, met onder meer Kevin Shields van My Bloody Valentine, die het vooral van improvisatie moest hebben. In Pittsburgh zag het publiek hoe de muzikanten minutenlang vooral probeerden zo weinig mogelijk variatie in hun spel te steken. Dat dat toch boeit, is te danken aan Kembers talent: je dénkt dat er niets gebeurt, maar er gebeurt veel.

Coveren in Canada (TORONTO, 2008)

Kember draait al van bij Spacemen 3 zijn hand niet om voor een cover meer of minder. Dat hij ook andere invloeden dan Velvet Underground heeft omarmd, blijkt uit de indrukwekkende cover van Kraftwerks 'Hall of Mirrors'.

Op tv met Panda Bear (LATE NIGHT, 2014)

Met de legendarische reputatie van Spacemen 3 kon het niet anders of Kember werd een veelgevraagde producer. Onder meer MGMT en Beach House klopten aan. In 2014 zou Kember zelfs Panda Bear vergezellen voor een tournee rond diens eerste plaat, en dat bracht hem tot op de Amerikaanse televisie. Hoe gek hij dat zélf vond, ziet u aan zijn ongemakkelijke houding wanneer Jimmy Fallon het gebruikelijke uitwuiven doet.

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234