FINNEAS Beeld press
FINNEASBeeld press

CD★★★★☆

Finneas bewijst met ‘Optimist’ één van de opwindendste songwriter-producers van deze generatie te zijn

Van lofislaapkamerproducer tot grootste hitleverancier van het moment: de stratosferische rise van Finneas O’Connell is ondertussen welbekend.

Net zoals andere giganten uit het vak weleens een eigen ei legden (Brian Eno, Timbaland, Jean Blaute) achtte hij de tijd rijp voor zijn solodebuut. Is het een egodingetje, een goocheme financiële beslissing of een noodzakelijke creatieve uitspatting? Hoe dan ook, het resultaat mag er wezen: ‘Optimist’ is een mokerslag.

Op zijn 24ste heeft O’Connell al acht Grammy’s op de schouwmantel staan – en u? De meeste verzamelde hij met ‘When We All Fall Asleep, Where Do We Go?’, het indrukwekkende debuut van zijn zus Billie Eilish. Hij componeerde de titelsong voor Bondfilm ‘No Time to Die’, acteerde niet onaardig in ‘Modern Family’ en ‘Glee’, en mag binnenkort voor The Metropolitan Museum of Art in New York ‘iets’ doen waarover alle betrokkenen zich vooralsnog in stilzwijgen hullen. Druk baasje.

‘Optimist’ is duidelijk tijdens de pandemie geschreven, want de plaat bulkt van de lockdownlyrics. ‘How can you sing about sex when the school is on lockdown?’ zingt Finneas in het lugubere ‘The Kids Are All Dying’. Opener ‘A Concert Six Months From Now’ is ook (‘I already purchased two seats for their show, I guess I’m an optimist’) erg meta voor een muzikant die staat te popelen om weer te kunnen optreden. Dat ‘How It Ends’ de plaat afsluit, bewijst dat Finneas zich aldoor bewust is van het medium waarbinnen hij opereert. Let wel, van doorsneeteksten is hier geen sprake: ‘It feels a little medieval if you ask me, like I’m watching a sequel I’ve already seen’, ‘I wish I was the queen, I’d let them all eat cake’, ‘I’m tired of being your ex’, ‘I tried picking a cause, but I got confused’ en andere fraaie frasen staan mijlenver van de karamellenverzen die zijn tijdgenoten soms op muziek mikken. Faut le faire, Finneas.

Het is ietwat onverwacht dat ‘Optimist’ een rasechte singer-songwriterplaat met gevoelige luisterliedjes is geworden. Hoewel ie de vinger aan de pols heeft, vermijdt Finneas het geflirt met wat vandaag hip heet. Geen trap, geen discopastiche, geen K-pop. Hier en daar passeren wel eightiesdrumgeluiden (‘Around My Neck’) en dikke beats (van de brug tot het einde in ‘The 90s’), maar door de band genomen is de plaat puur, introspectief en loepzuiver gezongen. Finneas’ muzikale invloeden zijn legio: ‘Love Is Pain’ begint zowaar als een Evanescence-ballad, instrumental ‘Peaches Etude’ (het rustpunt pal in het midden van de plaat) evoceert Claude Debussy, en het gefluit in ‘Happy Now’ kan wedijveren met het beste van Bobby ‘Don’t Worry Be Happy’ McFerrin.

‘Optimist’ is een auditieve optater, een Statement van één van de opwindendste songwriter-producers van deze generatie. Benieuwd where he goes from here.

FINNEAS
Optimist Beeld rv
FINNEASOptimistBeeld rv

Beluister onze playlist ‘Humo luistert’

Schrijf je in op onze wekelijkse muzieknieuwsbrief:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234