Paard Gent Jazz festival Beeld Alex Vanhee

Concert★★★☆☆

Glass Museum en PAARD. op Gent Jazz: ‘Wie rechtstaat moet een mondmasker op, dus iedereen bleef netjes zitten’

In slechts één maand tijd een tot in de puntjes verzorgd en coronaproof 14-daags festival organiseren? Gent Jazz 1.5 laat verduveld zien dat onze festivals niet zomaar klein te krijgen zijn. Met tranen van opluchting – recensenten hebben, ondanks de algemene opvatting, óók gevoelens – haalde ik mijn vergulde pen en notitieboekje uit de kluis. Mondmasker op en gáán!

Gent Jazz 1.5 vindt plaats aan de Garden Stage, het podium waar de kleinere namen normaal gezien spelen. Mensen zitten in afzonderlijke bubbels aan aparte tafels. Wie rechtstaat, moet een mondmasker aandoen. Dus staat niemand recht. Behalve om de blaas te ontlasten.

Als man kreeg ik zo inzicht in het problematische bestaan van de vrouw. Ácht minuten heb ik aan de toiletten op mijn beurt moeten wachten. Twee van de vier piscines waren afgesloten om aan de afstandsregel te voldoen. Terwijl vrouwen, door de afgesloten toilethokjes, met vijf tegelijk binnen konden. Is dit wat vrouwen normaal gezien in élke publieke ruimte moeten doorstaan? Een mens leert nog wat van dit ‘nieuwe normaal’.

Gent Jazz opent in de regen, met heel wat geldende coronamaatregelen.Beeld Wouter Spillebeen

Iedereen op Gent Jazz leek van het doodeenvoudige bestaan van een festival te genieten. Alleen mogen we niet verwachten dat festivals deze zomer met grote namen zullen uitpakken. Glass Museum (**), dan maar. Brusselaars Antoine Flipo (toetsen) en Martin Grégoire (drums) zijn van die mensen die al van bij het zien van een wiskundige formule waterige ogen krijgen. ‘Jazz à la GoGo Penguin,’ staat er op de website van Gent Jazz. Akkoord, al was het Glass Museum dat ik op Gent Jazz zag bijlange niet zo inventief. Elk lied leek volgens dezelfde formule gemaakt. Een emotioneel momentje op de piano en dan, laagje per laagje, opbouwen naar een climax, of wat daarvoor moet doorgaan. Pas op het einde blies een stevige dancebeat wat leven in de set. Glass Museum zette de ‘zz’ terug in Gent Jazz. Aan het aandikkende geroezemoes te horen, was ik niet de enige die zich al snel verveelde.

Next up: PAARD. (***). Een opkomend trio dat zich – zoals alle Gentse bands met een naam in hoofdletters en met een punt erachter – niet zomaar in een genrestal laat stoppen. Vibrafonist Wim Segers (Compro Oro), bassist Owen Perry Weston (Coely) en drummer Sigfried Burroughs (Kapitan Korsakov) kwamen statig het podium op terwijl klassieke muziek door de boxen galmde. Burroughs trok aan een koord, waarop een houten paard – de bands mascotte genaamd Paardje – naar beneden zakte. Segers ontsmette Paardje vervolgens vol liefde met een desinfecterende spray. De toon was gezet, en de gekkerds hadden nog niet eens hun instrumenten aangeraakt.

Beeld Alex Vanhee

PAARD. was als een doos pralines. Nu eens Battles, dan eens de dEUS van ‘Fell Off The Floor Man’, you never knew what you’re gonna get. Segers toverde exotische klanken uit zijn vibrafoon en vond het, van tijd tot tijd, nodig om te hijgen in de microfoon. Weston schreeuwde dan weer manisch over paarden terwijl hij zijn instrument zoals Flea bespeelde: smerige slapbass. Burroughs sloeg van elke beat de hoek af. Toen de band de stoelendans voorstelde, kwam een fan met een paardenmasker op prompt voor het podium dartelen. ‘Sorry voor alles,’ zo sloot Segers het optreden gepast af. De lijn tussen gek en geniaal was flinterdun zaterdagavond op Gent Jazz.

PAARD. was op z’n best wanneer het beest enigszins werd getemd, zoals tijdens het gebalde ‘Oci’ of het onuitgebracht bommetje ‘Cluster’. De set voelde nog net iets te vaak als een jamsessie aan, waarbij het me leuker leek om de muziek te spelen dan er daadwerkelijk naar te luisteren. Maar potentieel genoeg. PAARD. brengt in oktober zijn eerste EP uit en wij zullen luisteren.

Ah… Eindelijk nog eens livemuziek, met een frisse pint in de hand. We zullen er maar niet te gewend aan raken, zeker?

Beeld Alex Vanhee
Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234