uit de platenkast vanMauro
Het instrumentarium: sousafoon, luchthoorn met compressor, drie 8-track bandrecorder, BMW 323i, Mercedes 190 E, Range Rover V8 en Audi 100 CD
Elke week diept Mauro een plaat uit zijn uitgebreide verzameling op. Deze week: de compilatie ‘Dutch ‘Difficult’ Music (A Selective View)’ (1985).
Soms vind ik tussen mijn platencollectie wel eens een plaat waar ik niks meer van herinner. Niet dat mijn verzameling zo gigantisch groot is. Een bescheiden Ikea-kast met de naam van een 70’s galactische opperheerser (‘Kallax’) volstaat wel. Als dat dan weer dreigt uit te puilen, verkoop of schenk ik gewoon wat platen aan andere nerds. ‘Dutch ‘Difficult’ Music - a selective view’ is zo een recentelijke herontdekking uit eigen kast. Deze compilatie blijkt postpunk, vrije improvisatie, kunstpop, muziek voor audiovisueel projecten en aanverwanten te serveren. Moniek Toebosch & Michel Waisvisz met ‘Killpik’ komen af met woordeloze stemklanken begeleid door een knotsgekke synthesizer. Iemand moest het doen, want het werkt. Peter Zegveld brengt een fragment uit zijn ‘Dynamica Tumultus’. Een audiovisueel project dat plaatsvond op Rijksweg A6 in de buurt van Almere.
Het lijkt me hier wel geschikt om zijn instrumentarium op te noemen: sousafoon, luchthoorn met compressor, drie 8-track bandrecorder, BMW 323i, Mercedes 190 E, Range Rover V8 en Audi 100 CD. Daar kan ik enkel voor applaudisseren, zo luid ik maar kan. Jacques Palinckx dan, met ‘De Kamermachine/Do The Doomdoom Doom/Het Huilen Van Urgje/Blind/Meer Groeten’. Deze man heb ik in de 90’s een aantal keer zien spelen. Een fijne, enthousiaste kerel. Half anarcho-skronk à la The Ex, half ludieke postjazz in de trant van John Zorn. Gelukkig met een fikse injectie oer-Hollandse ambiance eroverheen. Moeilijke muziek is tijdelijk wat in een dip geraakt. Maar alles komt terug. U bent gewaarschuwd.