null Beeld rv
Beeld rv

'Pieces of a man'Het ‘Classic Album’ van Gil Scott-Heron

‘Het is pijnlijk om te beseffen dat ‘Pieces of a Man’ 50 jaar na datum nog steeds relevant klinkt’

Na Fleetwood Mac, Paul Simon, Elvis Presley en de overige usual suspects krijgt cultartiest Gil Scott-Heron de ‘Classic Albums’-behandeling. Het meesterwerk in kwestie: ‘Pieces of a Man’ uit 1971, bestaande uit maatschappijkritische teksten en soulvolle jazzbeats – hiphop avant la lettre, dus. De Amerikaanse muzikant en dichter stierf in 2011, het is aan bandleden, kameraden en bekende fans zoals Gregory Porter en Chuck D van Public Enemy om het klassieke album te ontleden.

Joshua Migneau

HUMO Wat maakt Gil Scott-Heron bijzonder?

SHURWIN BECKFORD (regisseur) «Sommige artiesten maken muziek om het publiek te entertainen, anderen willen de wereld veranderen. Gil deed het allebei. Hij was zijn carrière begonnen als poëet, ‘Pieces of a Man’ was zijn eerste album. Hij heeft die overgang moeiteloos gemaakt, zoals Leonard Cohen enkele jaren voor hem.

»Ik beschouw Gil als een halve profeet. Hij wist de crisis in Amerika goed te vatten: de gebroken economie, de gebrekkige gezondheidszorg, het etterende racisme, de stuitende ongelijkheid. Het is pijnlijk om te beseffen dat ‘Pieces of a Man’ 50 jaar na datum nog steeds relevant klinkt.»

HUMO De geschiedenis herinnert hem als de zwarte Bob Dylan, of de allereerste rapper. Hoe zie jij dat?

BECKFORD «Muzikaal deed Gil iets geniaals en vernieuwends. Hij declameerde zijn gedichten boven de instrumentals van doorgewinterde sessiemuzikanten. Kanye West, Kendrick Lamar, Nas, Anderson .Paak: de grootste rappers hebben hem niet voor niets gesampled.»

HUMO Wat is je lievelingssong van de plaat?

BECKFORD «Vergeef me, ik kies er twee. Het titelnummer is fenomenaal, want Gil vertelt er hoe jobverlies in die tijd, zeker voor een zwarte man, méér was dan een geldkwestie. De man in de song verliest zijn eigenwaarde en komt uiteindelijk in aanraking met de politie. ‘They could hardly understand / That they’re only arresting / Pieces of a man’.

»‘Home Is Where the Hatred Is’ vind ik zijn belangrijkste song. Gil komt daarin op voor zwarte Vietnam-veteranen. De meesten van die mannen wilden niet vechten in die oorlog. Velen keerden terug in een lijkzak. Wie wel levend naar huis kwam, werd racistisch behandeld door landgenoten voor wie ze hun leven hadden geriskeerd. Da’s het Amerika dat Gil als jongeman heeft gezien.» (jmi)

Classic Albums: Pieces of a Man
Canvas, donderdag 17 november, 23.05

Luister ook naar onze playlist:

Schrijf je in op onze wekelijkse muzieknieuwsbrief:

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234