STUKKEN VAN MENSEN
Tom Barman Beeld VIER
STUKKEN VAN MENSENTom BarmanBeeld VIER

Tv-tip'Stukken van mensen'

Hoe goed onderhandelt Tom Barman? ‘Ik wilde er zoveel mogelijk harde cash uit slaan’

Op VIER gaat maandag een nieuw seizoen van ‘Stukken van mensen’ van start: geen TTT-nieuws, ware het niet dat de eerste verkoper die de arena betreedt (‘driving a hard bargain’, zoals de nagenoeg uitsluitend in het Engels communicerende presentatrice het zou formuleren), Tom Barman heet. De dEUS-frontman komt een prachtige vintage platenspeler met ingebouwde radio van het Italiaanse designmerk Brionvega van de hand doen, al had hij dat liever nog niet hardop in uw lijfblad gezegd.

TOM BARMAN «Ik kijk graag naar ‘Stukken van mensen’, en ik vind het één van de charmes van dat programma dat ik op voorhand niet weet wat er aan bod komt, laat staan voor hoeveel het uiteindelijk wordt verkocht. Ik heb zelfs mijn beste maten niet verteld hoe het is afgelopen: dan ga ik het nu toch niet in Humo laten zetten? Nee, laten we het erop houden dat ik ‘een oud muziekmeubel’ ben gaan aanprijzen. En dat ik erin ben geslaagd om het daadwerkelijk ‘voor een bepaald bedrag’ te verkopen. Is dat specifiek genoeg? (lacht

HUMO Ben je, om het zoals Evy Gruyaert te verwoorden, a tough nut to crack wanneer het op onderhandelen aankomt?

BARMAN (luid) «Hallo! Welkom!»

HUMO Euh…

BARMAN «Ja, sorry hoor, ik sta in een galerie en er komen juist mensen binnen. Dat mag je wél opschrijven: ‘Hurry Up and Wait’, mijn foto-expo, loopt nog tot 31 januari. ’t Is in het centrum van Antwerpen te doen, op de Leopoldplaats nummer 11.

»Maar om op je vraag terug te komen: een keiharde onderhandelaar ben ik zeker niet, al ben ik er beter in dan ik aan mezelf wil toegeven. Ik stam uit de jaren 90, toen alles wat naar commercie rook fout was, zeker in de wereld van wat toen de alternatieve muziek heette. Het voelt dus raar aan om toe te geven dat ik er best veel plezier in had om zoveel mogelijk harde cash uit dat muziekmeubel te slaan. Bon, ik wist dat ik een mooi stuk in handen had, wat me het zelfvertrouwen gaf om het onderste uit de kan te halen. De dag vóór de opname heb ik zelfs zonder medeweten van het productieteam mijn bodemprijs verhoogd – die wilden ze maanden vooraf al weten.»

HUMO Waarom wilde je het überhaupt verkopen?

BARMAN «Omdat ik het een tijdje geleden heb vervangen door iets anders, en omdat het niet meer bij de rest paste. Maar de belangrijkste reden was dat ik graag eens in dat programma wilde zitten, en ik dacht: ik ga niet met een dooie mus komen aanzetten. Onze manager – die van dEUS, bedoel ik – heeft smakelijk moeten lachen toen hij erachter kwam: hij ergert zich er al jaren aan dat ik zo vaak nee zeg, en dan schrijf ik mezelf achter zijn rug in voor een tv-programma dat hij niet eens kent!»

HUMO Wat vind je zo entertainend aan ‘Stukken van mensen’?

BARMAN «’t Is goed opgebouwd, sommige van de aangeboden stukken zijn best begeerlijk, en de experts zijn heel verschillend. Ik vind de onderhandelingen ook altijd spannend, zelfs op een gezonde manier irritant, wanneer je voelt dat een expert veel te laag biedt en er nog mee wegkomt ook. Maar da’s goeie tv, hè?»

HUMO Jou hebben de experts er niet in kunnen luizen?

BARMAN (lacht) «Goed geprobeerd, maar meer dan ‘oud muziekmeubel’ en ‘een bepaald bedrag’ ga je echt niet uit me krijgen. Salut, hè!»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234