muziek

Hoe het komt dat 'All I Want for Christmas' van Mariah Carey na een kwarteeuw, nu pas op 1 in de Billboard-hitparade staat

Na een kwart eeuw staat Mariah Carey voor het eerst op één in de hitparade met ‘All I Want For Christmas'. Hoe is ze daar in Jezus' naam in geslaagd?

Daar zit dus een uitgekiend marketingplan achter. Carey en haar platenmaatschappij proberen al jaren om de status van die classic te vergroten, en nu is dat eindelijk gelukt.

Altijd dezelfde namen boven aan de kersthitlijsten aller tijden. Voor Mariah Carey en de erven ­George Michael is het dankzij ‘All I Want for Christmas' en ‘Last Christmas' steeds kassa-kassa rond deze tijd van het jaar. Toch kon het nog beter, kennelijk. Het liedje ‘All I Want for Christmas' van Mariah Carey staat nu pas voor het eerst in zijn 25-jarige geschiedenis op nummer één op de Billboard, de belangrijkste hitlijst van de VS.

Het nummer, een van de bekendste kersthits, haalde tot nu toe hooguit de derde plaats. Carey nam het nummer op haar 24ste op en bracht het eerst niet eens uit als single, maar op een album. Dat was op 1 november 1994. Op 17 december datzelfde jaar ontdekte Vlaanderen het nummer, waar het acht weken in de Ultratop bivakkeerde. De hoogste notering was op plek vijf.

De zangeres is enorm blij met de ‘officiële' erkenning. 'Het is gelukt', tweette ze. ‘All I Want for Christmas' staat ook op de eerste plek in het Verenigd Koninkrijk en prijkt op wereldwijd op de derde plaats bij Spotify. In België staat het op de tweede plaats van meest gestreamde ­nummers.

Hoe dat dan in vredesnaam eindelijk is gelukt? Het is weliswaar al het negentiende lied van ­Carey dat boven aan de lijst is geraakt. Enkel The Beatles deden beter. Zij stonden twintig keer ­boven aan de Amerikaanse Billboard-lijst. Maar voor de goede orde: het is de tweede keer dat een kerstnummer de eerste plaats haalt op de Billboard-lijst, na ‘The Chipmunk Song' van de Chipmunks.


Popjuweeltje

Bovendien gaat de song niet eens écht over Kerstmis. ‘Deze song is niet een van die dingen die jaar na jaar vervalt, met een boodschap in oude stijl,’ zegt Dave Bakula, een senior analist voor Nielsen Music in The New York Times. ‘Het is een eenvoudig, ongecompliceerd popjuweeltje dat toevallig over Kerstmis gaat.’ Carey hield niet eens zo erg van de song, maar raakte er willens nillens mee verankerd. Vanaf 2014 voerde Carey een reeks kerstshows uit met die song in Las ­Vegas, Parijs, Londen en Madrid. Ze sloot er zelfs het jaar mee af tijdens een uitverkocht concert in Madison Square Garden deze week, omringd door elf kerstbomen, een gospelkoor, haar twee kinderen, nepsneeuw en – jep – de kerstman.

Wat de song een langer leven liet besterven: een kinderboek (2015) en een animatiefilm (2017), samen met eindeloze online content, van een GQ-video waarin Carey haar liefde voor Kerstmis uiteenzet tot een minidocumentaire. Vorige maand, voor het 25-jarig jubileum van het album, bracht Sony een luxe-editie opnieuw uit met vier verschillende uitvoeringen van de grote hit – haar duet met Justin Bieber uit 2011 negeren we daarbij gemakshalve.

Carey grapte achteraf dat ze de song al schreef toen ze 'in de baarmoeder zat, schat'. Maar de waarheid was dat haar label destijds – Columbia Records – het idee opvatte voor een kerstalbum en dat ze aanvankelijk afwees. Carey was een jonge artiest die genoeg commerciële hits had om zo'n hit van de hand te wijzen. Alleen op de dool geraakte idolen zagen brood in zo'n album. In de achteruitkijkspiegel turend, moet ze evenwel toegeven: 'Ik denk wel dat het een briljante zakelijke stap was.'

Volgens haar kwam ‘All I Want for Christmas' voor het eerst de geest toen ze in New York op een Casio-toetsenbord priegelde met ‘It's a Wonderful Life' op de achtergrond. Ze zong een ­melodie, en nam later een volledig arrangement op met haar frequente medewerker Walter ­Afanasieff. Die producete eerder ‘My Heart Will Go On' van Celine Dion en werkte samen met Carey aan hits als ‘Dreamlover' en ‘Hero'. Hij herinnert zich de feiten helemaal anders.


Ex-vrouwen

'Ik weet dat als ik naar het auteursrecht van het nummer kijk – 50 procent voor haar, 50 procent voor mij – dat we allebei het lied hebben ­geschreven', zegt hij. 'Ik zat aan de piano met Mariah in de kamer, en ik begon een boogie-­woogie op de piano.' Carey schreef later de volledige songtekst, terwijl Afanasieff het nummer opnam in de zomer. Hij dekte de opname-ruimte helemaal af ​​om in de kerstsfeer te raken.' We hebben gewoon gedaan wat we wilden,' zegt Afanasieff trots. 'Er is zelfs geen echt refrein of echte rijm. De song wérkt gewoon, ­hoewel het alle regels van de hit overtreedt. Ik denk dat dit net de reden is dat het lied zo lang heeft geleefd.'

'Ik knijp mezelf elk jaar in de arm,' zegt Afanasieff. 'Het is geweldig om dit historisch grote nummer te hebben gemaakt.' Het lucratiefste nummer ook van zijn carrière, dankzij de jaarlijkse hausse in de hitlijsten. 'Ik kan ervoor zorgen dat mijn ex-vrouwen, mijn kinderen en mijn kleinkinderen genieten van allerlei leuke dingen omwille van dat ene lied.'

© De Morgen

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234