Beeld Getty Images

MuziekindustrieArtiesten in nood

Hoe steun je een band in coronanood? Drie initiatieven uit de muziekindustrie

Artiesten hebben het zwaar. Gelukkig kunnen fans dankzij een aantal initiatieven van muziekwinkels hun favoriete bandjes en artiesten financieel ondersteunen – en er tegelijk zelf wat van opknappen.

Een band of artiest die niet kan optreden heeft het dubbel zwaar gedurende de coronacrisis: er kan niet worden getoerd, en dat doet een band meestal om een nieuwe plaat te promoten. De inkomsten uit optredens in de club of op een festival ontbreken dus. En bovendien kan dat met veel moeite (en liefde) samengestelde nieuwe album nauwelijks onder de aandacht worden gebracht.

Veel artiesten besloten de afgelopen weken de grote release die ze voor ogen hadden in april, mei, of juni maar een paar maanden uit te stellen. Jammer voor de fans natuurlijk, die in deze muziekluwe, concertloze dagen wel wat frisse klanken konden gebruiken. Bands die hun albums wel in de strijd gooien, zijn dapper en zouden beloond moeten worden, zodat ze deze crisis kunnen overleven.

Dankzij een aantal initiatieven van muziekwinkels, zowel online als fysiek, kunnen fans hun favoriete bandjes en artiesten financieel ondersteunen – en er tegelijk zelf wat van opknappen. Drie opties op een rij.

De fooienpot van Spotify

Eind vorige maand verscheen een opmerkelijke nieuwe knop in de interface van de grootste muziekstreamer Spotify. Bands die dat wilden, konden in hun bandprofiel een ‘fundraise-knop’ plaatsen, waarop liefhebbers konden klikken en een donatie doen. Een fooienpot, werd deze ‘Artist Fundraising Pick’ al snel genoemd, en dat is het eigenlijk ook.

Spotify lanceerde de knop als onderdeel van een Covid-19-hulpplan, en dus een liefdadigheidsactie van de muziekdienst zelf. Om de bands in nood te helpen, maar ook om de coronanood tot ver buiten de muziek te lenigen. Met de fooienknop kunnen bands geld vragen om zelf overeind te blijven, maar ook een goed doel onder de aandacht brengen: het Rode Kruis bijvoorbeeld.

Die tweeslachtigheid is wel een probleem, vinden sommige bands. Al verkeren ze in grote geldzorgen, veel artiesten vinden het egoïstisch om geld te vragen voor jezelf als de gezondheidszorg in veel landen op instorten staat. De Britse krant The Guardian noemde de hulpknop van Spotify geen zegen, maar ‘een klap in het gezicht van artiesten’, die volgens de commentator al worden onderbetaald voor het gebruik van hun muziek en nu ook nog eens om een muntje moeten bedelen.

U hoeft zich daar niets van aan te trekken en kunt gewoon 10 euro doneren aan de band die deze week de volgens u knapste plaat maakte.

Bandcamps vrolijke vrijdag

De online muziekwinkel Bandcamp was al een mooi alternatief voor streamingplatforms als Apple Music en Spotify. Op de site (en telefoon-app) kunnen bands zich presenteren aan het publiek, zelf de prijs bepalen voor een album of song en bijvoorbeeld ook merchandise of fysieke geluidsdragers aanbieden. Grote voordelen voor de gebruiker: dankzij een vlot communicatiesysteem kan die berichten achterlaten voor de bands en voor andere fans. Dat schept een band. De geluidskwaliteit van aangeschafte muziek, die kan worden gestreamd of gedownload, is hoog, want de gebruiker kan zijn eigen digitale muziekformaat bepalen, van MP3 tot WAV en FLAC.

Wie bijvoorbeeld de plaat van de Finse band Oranssi Pazuzu aanschaft, voor een schamele 5 euro, kan de band laten weten waarom die plaat zo goed is en dat bedrag dus meer dan waard. De band kan daarna bijvoorbeeld laten weten wanneer ze op tournee gaan – als dat ooit nog gaat gebeuren. En de gebruiker kan zien wie de plaat nog meer leuk vindt en smaakmakers volgen. Het is natuurlijk ook aardig een paar euro bovenop het minimumbedrag voor een compleet album te gooien. Bandcamp vraagt 15 procent van de inkomsten aan een band, voor de dienstverlening. Er komt dus een flink deel van de albumprijs bij de band terecht.

Vanwege de coronacrisis besloot Bandcamp voortaan op iedere eerste vrijdag van de maand de eigen inkomsten per album af te staan, en dus het volle bedrag op de rekening van de band te storten. Ook dat kan een band wat steun in de rug geven, de komende zomer.

De goede oude platenzaak

Vlak hem niet uit, de vertrouwde platenwinkel in de stad. Veel kleinere bands zijn voor een groot deel afhankelijk van fysieke verkoop van albums, omdat ze in de kolkende muziekoceaan van de grote streamingplatforms niet makkelijk boven komen drijven. De platenzaak heeft het door de coronacrisis ook moeilijk, omdat er nu eenmaal veel minder winkelend publiek door de stad loopt, en daarom zijn een aantal onafhankelijke platenlabels een actie begonnen om de juist de winkel uit de brand te helpen. En daarmee indirect dus ook de kleinere artiesten.

Met de actie Love Records Stores worden bands opgeroepen op hun sociale media de goede oude platenzaak te promoten. En dat helpt, vooral als wereldsterren zich melden. Sir Elton John schaarde zich eind maart al achter het initiatief, met een mooie oproep op zijn sociale media. ‘Platenzaken zijn de levensader voor de popmuziek en de mensen die er werken zijn mijn helden,’ zei John. Zijn favoriete winkel, Rough Trade West in Ladbroke Grove, was er blij mee.

(VK)

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234