Le Motel - Fabien Leclercq - 'On-the-go'Beeld Humo

Op wandel metLe Motel

‘Ik ben altijd op zoek naar klanken die een beetje grijs en vuil klinken’

Onze hoofdstad krijgt een gloednieuwe soundtrack: de Brusselse Beursschouwburg vroeg muzikanten als Vieze Meisje, Vica Pacecho, Naomie Klaus, Mika Oki en Épong om een mixtape op maat te maken, één waarmee je een uitgestippelde route door Brussel bewandelt. Hoe het werkt? Op beursschouwburg.be ‘On the Go’ aanklikken, de startplaats van je wandeling opzoeken en daar met telefoon en oortjes de route op de kaart volgen. Eén van de ‘On the Go’-artiesten is Fabien Leclercq aka Le Motel, bekend als de ex-beatbakker van Roméo Elvis.

LE MOTEL «Mijn wandeling begint pal onder het raam van mijn appartement, in het kleine Marconipark van Vorst. Alle zitplekken in het park zijn stukken boomstam die niet zijn bewerkt en die dus zullen vermolmen en vergaan zoals bomen dat in de natuur doen. Het deed me aan het verval in ‘The Disintegration Loops’ van William Basinski denken: die liet een korte tape loop van een cassette afspelen en merkte dat die steeds meer beschadigd raakte. Ik heb zo’n korte lus magnetische band in een cassette laten lopen en er ambient mee gemaakt die op die van Basinski lijkt. Ik heb ook met oude vrouwtjes gesproken over hoe de buurt is veranderd. Ik ben blij dat ik de in het nabijgelegen Dudenpark alomtegenwoordige halsbandparkieten goed heb kunnen opnemen: ik doe niet liever dan verschillende klanken en genres versmelten, maar het heeft me verdomd veel moeite gekost om het lawaai van die parkieten te capteren.»

HUMO Is de werkmethode voor zo’n wandeling heel anders dan die voor jouw ep ‘Transiro’, die vol staat met in Japan gesprokkelde geluiden, of voor jouw binnenkort te verschijnen ep ‘Pots & Pans’?

LE MOTEL «Geluiden opnemen en er elektronische muziek mee maken: ik heb in die wereld echt niets uitgevonden, hè. Het is wel zo dat zélf een geluid opnemen veel persoonlijker is dan iets van YouTube halen. Of ik nu ga klankentappen in Japan, Colombia of het Dudenpark, dat werk is inderdaad niet zo verschillend. Maar het is wel een wandeling van 40 minuten. Ik moest het parcours uitstippelen. De Beursschouwburg heeft me eigenlijk verplicht om me te concentreren op wat rondom me gebeurt. De wereld speelde vertraagd af, dat was aangenaam. Er was voor dit werk een andere aandachtsboog nodig.»

HUMO Hoeveel Red Bull Elektropedia-awards ga je op 25 november winnen?

LE MOTEL «Ik ben vooral blij dat mijn eigen nieuwe label Maloca genomineerd is. Het was geen ideaal jaar om een platenlabel op te starten, maar ik heb toch vier vinyls uitgebracht.»

HUMO Ik heb je twee jaar geleden gezien op Couleur Café met de nogal sombere Veence Hanao. Het concert moest halverwege worden stilgelegd.

LE MOTEL (lacht) «Mijn computer is daar letterlijk gesmolten tijdens de hittegolf. We hadden er alles aan gedaan om mijn apparatuur te beschermen, maar zelfs isoleerdekens wilden niet helpen. Ik heb mijn laptop vóór het concert zelfs even in de koelkast van de backstage gestopt, tussen het bier en de frisdranken. Hielp niet.»

HUMO Ik heb nog eens geluisterd naar de twee heel populaire ‘Morale’-platen die je met Roméo Elvis maakte. De elektronica is melancholisch, de gitaar is een jazzgitaar. Geen enkele andere hiphopplaat klonk zo.

LE MOTEL «Ik heb nooit veel naar hiphop geluisterd, ik kwam van bij triphop, jazz, Boards of Canada en ceremoniële muziek uit landen ver van hier. Ik had een leraar die me snel-snel basislessen jazz en blues heeft gegeven. Ik gebruikte geen soulsamples zoals andere beatmakers, gewoon omdat ik die soulplaten niet kende. Roméo Elvis vond het geweldig, hij wilde ook geen typische hiphopbeats. We wisten niet wat we aan het maken waren. En zo’n 80 procent van Roméo’s muziek speelde ik op het podium ook live. We wilden waarschijnlijk niet per se hiphop maken, we wilden er een piano in, of een sax, of een stuk a capella als de song erom vroeg. Rond Zwangere Guy hangt een gelijkaardige vibe: die doet ook wat hij wil.»

HUMO Aan het einde van je sound walk zit een interview met Jacques Brel.

LE MOTEL «Daar nodig ik iedereen uit om in het gras te gaan liggen en naar de lucht te kijken. Brel heeft het over zijn vroegste herinneringen aan Brussel, de periode is die van net na de Tweede Wereldoorlog. De trams zijn niet in goeie staat en moeten ver omrijden omdat bruggen zijn opgebroken. Hij omschrijft de hemel als laag en drukkend en de stad als grijs en vuil. Ik snap het, maar ik heb dat in Brussel nooit als hinderlijk ervaren. Misschien omdat ik altijd op zoek ben naar klanken die een beetje grijs en vuil klinken.» 

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234