Tom Smith en Andy Burrows Beeld Rob Baker Ashton
Tom Smith en Andy BurrowsBeeld Rob Baker Ashton

InterviewSmith & Burrows

‘Ik denk dat ik nog nooit zoveel heb gedronken als het voorbije jaar’

Tien jaar na hun kerstplaat ‘Funny Looking Angels’ hebben Tom Smith van Editors en z’n maat Andy Burrows een rist onvervalste popliedjes verzameld op ‘Only Smith & Burrows Is Good Enough’, een plaat waarvan zelfs de grootste cynicus een béétje blij wordt.

Ze zijn een probate mood booster voor elk seizoen – ook dat verre festivalseizoen, ergens in die schimmige toekomst waarin de boezemvrienden hun liedjes ooit live hopen te kunnen spelen. ‘Natuurlijk cancelde Glastonbury ook z’n editie van komende zomer. Wat had je verwacht?’

Rockinterviews tegenwoordig: als huismannen in lockdown vragen Smith & Burrows me vooraf om niet te zoomen vóór acht uur ’s avonds. Tot dan zijn ze in de weer met het thuisonderwijs van hun kinderen.

TOM SMITH «We wonen allebei niet meer in Londen, al vóór die hele toestand zijn we verhuisd naar het platteland in Gloucestershire. De wifi werkt hier niet altijd. Ik moet mijn kinderen zelfs verbieden om op het internet te zitten terwijl ik dit interview geef, anders valt de verbinding weg.»

HUMO ‘A pop record all about the three-minute banger’, zo kondigden jullie ‘Only Smith & Burrows Is Good Enough’ aan. De plaat klinkt ook alsof jullie er alleen maar plezier aan hebben beleefd. Het is heel andere muziek dan Editors.

SMITH «O, maar ik heb ook veel fun gehad toen ik donker en miserabel klonk bij Editors (lacht). We hebben in al die jaren een dramatisch, donker universum voor onszelf gecreëerd, dat is de plek waar onze muziek leeft. En dat donkere universum is een weerspiegeling van wie we met ons vijven zijn – ik ben maar een deeltje van die groep. Met Andy verken ik een andere hoek van mijn muzikale smaak.»

HUMO Zijn sommige liedjes op de plaat geschreven met kinderen of tekenfilms in gedachten? Zo klinken songs als ‘Spaghetti’ en ‘Buccaneer Rum Jum’ toch.

ANDY BURROWS «Ik beken: met ‘Buccaneer Rum Jum’ probeerde ik mijn jongste dochter te entertainen. Ze zat naar ‘Swashbuckle’ te kijken, waarin kinderen spelletjes moeten doen op een schip en daarbij door als piraten verklede volwassenen getreiterd worden. Mijn dochter beleefde er zoveel plezier aan dat ik besloot zelf een piratennummer te schrijven. Maar ze liep ongeïnteresseerd de kamer uit toen ik haar mijn compositie liet horen (lacht).»

SMITH «De meeste songs hebben we samen geschreven, maar ‘Spaghetti’ heb ik alleen gemaakt. Ik vind het een leuk beeld: ‘Gonna mess you up, just like spaghetti’. Niet dat ik kwaadaardige plannen heb, maar iemand eens flink door elkaar klutsen en tot een bord spaghetti herleiden, dat beeld deed me lachen. Ik vind het één van de beste songs die ik ooit heb geschreven.»

HUMO Andy, jij drumde ooit bij Razorlight, de Britse groep rond Johnny Borrell – ex-lid van The Libertines – die een grote hit scoorde met ‘America’. Editors zette toen z’n eerste stappen. Dateert jullie vriendschap van die tijd?

SMITH «Ja, we hebben elkaar leren kennen tijdens een dronken backstagefeestje op Glastonbury. Zowel Razorlight als Editors hadden er net gespeeld, maar Razorlight was al headliner, wij waren beginnelingen. Het is een troebele herinnering, maar we hebben er wel een band voor het leven gesmeed.»

HUMO Tom, je voelde je nooit echt thuis op een podium, tot Editors op tournee gingen met R.E.M. Van Michael Stipe leerde je hoe je een relaxte frontman kunt zijn, die zelfs kan genieten van z’n rol. Wat heb je al van Andy geleerd?

SMITH «Om wel weer te stressen.»

BURROWS «Ik vond Tom veel te relaxed (lacht). Het eerste wat ik tegen hem zei, was: get stressed

SMITH «Je zult zien, binnenkort word ik kaal, zoals Michael Stipe.»

BURROWS «Tom laat z’n theezakje ook niet zo lang in zijn kopje zitten. Begrijp me niet verkeerd: hij zet voortreffelijke thee, zelfs al blijft dat zakje amper vijf seconden in het water. Als vrienden leer je veel meer van elkaar over thee dan over muziek.»

HUMO Hebben jullie iets over whisky geleerd tijdens de opnames van ‘Only Smith & Burrows Is Good Enough’? In de zomer van 2019 zaten jullie in Nashville met producer Jacquire King, die al met Kings of Leon en Shania Twain heeft gewerkt.

SMITH «Het was er hot as hell – we beleefden er een zomer die typisch is voor het Amerikaanse zuiden, maar wel verzengend heet voor twee Engelse jongens. Het was toch een soort vakantie: ’s ochtends maakte Andy ontbijt, ’s avonds waren er overal krekels en glimwormen.

»Grote whiskydrinkers zijn we niet, maar op een avond belandden we er bij een vriend van Jacquire. De muren hingen vol antieke akoestische gitaren, die tienduizenden dollars waard zijn. Hoe later het werd en hoe meer whisky we ophadden, hoe meer we ervan overtuigd raakten dat we onze kerstliedjes moesten spelen voor die Amerikanen.»

BURROWS «Die boos werden omdat we in zo’n kerstliedje ‘goddamn’ zongen (lacht).»

SMITH «Aan die oude gitaren waarop we toen hebben gespeeld, hebben we wel onze plaattitel ‘Only Smith & Burrows Is Good Enough’ te danken: op de hals van de Gibsons stond de slogan ‘Only a Gibson is good enough’.»

RICKY GERVAIS

HUMO Andy, jij hebt de score voor de reeks ‘After Life’ van Ricky Gervais gecomponeerd. In het eerste seizoen rookt Gervais’ hoofdpersonage, een depressieve weduwnaar, voor het eerst heroïne met een eveneens verweduwde dakloze. Die scène wordt kracht bijgezet door ‘Rocket Man’ van Elton John. De liefde voor Elton John druipt van ‘Only Smith & Burrows Is Good Enough’.

BURROWS «‘Rocket Man’ was voor 100 procent Ricky’s keuze, maar toen hij me erover vertelde, maakte mijn hart wel een sprongetje. Ik heb vroeger veel naar Elton John geluisterd, en ik veronderstel dat daarvan altijd wat doorsijpelt in mijn eigen muziek. Voorts zijn alle songs die Ricky in ‘After Life’ heeft gestoken – van David Bowie, Mogwai, Lou Reed, Mott the Hoople… – allemaal pretty awesome. Vrienden kwamen me verwonderd vragen wat ik precies had gecomponeerd: er is toch geen achtergrondmuziek te horen in ‘After Life’? Mijn werk voor de reeks beperkte zich tot allerlei dings en dongs en belletjesgeluiden – het subtielere werk, zeg maar.»

HUMO In de mockumentary ‘David Brent: Life on the Road’ uit 2016, waarin Gervais’ personage uit ‘The Office’ het op middelbare leeftijd als rockster probeert te maken, speelde jij de drummer van zijn groepje Foregone Conclusion. Eén van de songs uit hun repertoire: ‘Please Don’t Make Fun of the Disableds’. Was jij toevallig coauteur?

BURROWS (lacht) «Niet van die song, nee. Ik zie ook niet goed in wat ik had kunnen bijdragen: Ricky bewandelt daar een erg dunne lijn die alleen hij kan bewandelen. We hebben wel samen het nummer ‘Electricity’ geschreven, dat is ingezongen door Chris Martin. Ricky is in de eerste plaats een komiek en songschrijven met hem voelt – zeker vergeleken met Tom – vooral aan als met elkaar dollen, maar hij is wel degelijk muzikaal getalenteerd, als gitarist én als songschrijver.»

HUMO Wat ging er door jullie heen toen Glastonbury onlangs ook de editie van 2021 annuleerde?

SMITH «No surprise at all. Ik verzet me iedere dag tegen doemdenken, maar je moet realistisch blijven. Glastonbury is een reusachtig event waar enorm veel geld mee gemoeid is: dat laat geen risico’s toe. Het gaat er niet om waar dat virus eind juni precies zal uithangen, het gaat om de hele logistieke voorbereiding. Hoe dieper we hier in het Verenigd Koninkrijk in de tweede golf verzeilden, hoe onwaarschijnlijker het werd dat we in juni een groot festival zouden kunnen beleven.»

HUMO Enkele jaren terug moest je met Editors een tournee afzeggen door gezondheidsproblemen. Een mysterieuze infectie had je toen een jaar lang in haar greep. Ben je extra voorzichtig geweest in de coronacrisis?

SMITH «Nee, toch niet. Ik heb een jaar afgezien, maar toen ik me erdoor had gesparteld, was ik het snel vergeten. Om eerlijk te zijn: ik denk zelfs dat ik nooit eerder zoveel heb gedronken als het voorbije jaar. Oeps!»

‘Only Smith & Burrows Is Good Enough’ is uit bij Play It Again Sam.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234