Billie Eilish Beeld KELIA ANNE MACCLUSKEY
Billie EilishBeeld KELIA ANNE MACCLUSKEY

De 7 HoofdzondenBillie Eilish

‘Ik heb eens zeven keer in één dag gekakt: het was de beste dag van mijn leven!’

Nieuwe singles (‘Your Power’ en ‘Lost Cause’), het mooie fotoboek ‘Billie Eilish’, een Apple TV+-documentaire, tussendoor een nieuwe kapper en straks een tweede plaat, ‘Happier Than Ever’: Billie Eilish (19) is overal. Voor een samenvatting van het fenomeen – wie is ze, wat doet ze en wat denken de buren ervan? – keek Humo naar vijf Billiefhebbers: Eva De Roo (die haar meermaals interviewde voor StuBru), Michiel ‘Mooneye’ Libberecht (die haar coverde), leeftijdsgenoten Helena Lambrecht en Gloria Monserez, en – voor het perspectief van over de generatiekloof – Stijn Meuris. All the good girls go to hell, maar quid Billie? De 7 Hoofdzonden!

WOEDE

HUMO Ze omschreef ‘Happier Than Ever’, uit op 30 juli, al als haar ‘angry album’, omdat ze er ‘veel van haar frustraties en woede op kwijt kon’. Luisteren jullie graag naar de boze Eilish?

GLORIA MONSEREZ (Ketnet) «Zeker! Als ik zelf pissed ben op iemand, en zéker als het over relatieperikelen gaat, zet ik graag ‘When the Party’s Over’ op. Daarin zingt ze over hoe ze het uitmaakt met haar lief, óp zijn verjaardag – dat spreekt tot de verbeelding (lacht).»

HUMO Muzikaal is ze tot nog toe meer van de ingehouden woede dan van het luidkeelse tieren.

STIJN MEURIS «Op YouTube las ik eens: ‘Billie Eilish fluistert ontzettend luid’, en dat vond ik raak. Ze zingt op een rare manier, slechts ogenschijnlijk met weinig kracht. Technisch is dat niet eenvoudig – en al zeker niet als je zingt voor duizenden gillende tieners.

»De muziek die haar broer maakt, is geschikt voor haar stem: vol elektronische baslijntjes die zo goed gevonden zijn dat je ze de eerste keer bijna niet opmerkt. Echt chic.»

HUMO ‘Therefore I Am’ is een giftige diss track, en in ‘My Boy’ zingt ze: ‘Alright dude, go trip over a knife.’

EVA DE ROO «Ik vroeg haar ooit over wie precies ze ‘Therefore I Am’ had geschreven, maar ze wilde het me niet vertellen. Eigenlijk versterkte dat de steek naar de persoon in kwestie alleen maar. Ik verwácht intussen ook een zekere gerechtigheid van haar – ze deinst er niet voor terug om iemand op zijn of haar plek te zetten als die dat verdient.»

MONSEREZ «Ik apprecieer de kwade Eilish ook omdat ze altijd opkomt tegen onrechtvaardigheid. Of het nu over gelijkheid op basis van geslacht, huidskleur of I don’t know what gaat, Billie durft altijd te zeggen: doe eens fucking allemaal normáál. Haar rants op Instagram zijn legendarisch én altijd sterk.»

HUMO ‘Ik haat lachen. Ik voel me er zwak en klein door,’ zei de destijds 15-jarige Eilish. Ze werd ook bekend als ‘het meisje dat nooit lacht’.

DE ROO «Een popster die liever eerlijk over mentale problemen praat dan leeghoofdig rond te huppelen? Verfrissend! Veel fans voelen zich net daarom tot haar muziek aangetrokken. En ik stel me ook voor dat haar vele interviews en songs over mentale gezondheid voor Billie zelf een vorm van therapie waren.

»Haar eerste ep heette ook nog ‘Don’t Smile at Me’, maar haar nieuwe plaat heet dus al ‘Happier Than Ever’. De recente Vogue-foto’s waren ook warmer. Het lijkt dus stilaan tijd voor een lachende Billie. Al denk ik niet dat ze nu, zoals Ariana Grande, overal met de valse glimlach zal poseren – maar ze zit duidelijk beter in haar vel.»

HUMO Zijn er ook dingen waar jullie je aan ergeren?

DE ROO «Voor mij hoeft ze niet per se voor elke zin ‘dude’ te zeggen.»

MONSEREZ «Toen ik naar haar documentaire keek, heb ik een paar keer gedacht: Billie, doe eens niet zo puberaal. Al besefte ik meteen daarna: oh my God, ze ís nog een puber. In sommige scènes is ze amper 15 jaar. Moeten we van haar verwachten dat ze te allen tijde volwassen en evenwichtig doet?»

‘Ze krijgt al het hele internet over zich heen als ze nog maar gewoon haar haar kleurt – kun je je de schokgolf voorstellen als zij ooit met een lief naar buiten komt?’ Beeld FAMILIE BILLIE EILISH
‘Ze krijgt al het hele internet over zich heen als ze nog maar gewoon haar haar kleurt – kun je je de schokgolf voorstellen als zij ooit met een lief naar buiten komt?’Beeld FAMILIE BILLIE EILISH

TRAAGHEID

HUMO Ze is de jongste artiest ooit die een Grammy voor Album of the Year won, de jongste die een Bond-song mocht schrijven en het eerste kind van de 21ste eeuw dat een nummer 1 in de Amerikaanse hitparades haalde. Ging het met haar carrière soms té snel?

DE ROO «Begin 2019 interviewde ik haar in Brussel, enkele uren voor ze duizenden fans zou verblijden met een grootse liveshow. Ik schrok toen ze in een rolstoel aankwam. Ze had een ontsteking aan haar been. Overdag nam ze rust, en ’s avonds maakte ze de blessure erger. Ze moest daar enorm om lachen. Maar toen ik haar een half jaar later op Pukkelpop opnieuw sprak, bekende ze dat ze zich in het voorjaar barslecht had gevoeld. Wij kunnen ons moeilijk voorstellen onder hoeveel druk zij stond en nog steeds staat.»

MICHIEL LIBBERECHT «Ik vond de Main Stage op Pukkelpop iets te snel voor haar: het kwam niet zo binnen – toch niet bij mij. Ik stond weliswaar slecht, gedrumd midden in de massa. Maar het voelde underwhelming: diezelfde show in een tent of zaal ging veel straffer geweest zijn. Ik schrok een beetje van de laaiend enthousiaste recensies.»

HELENA LAMBRECHT (dochter van wijlen Christophe Lambrecht) «Ik heb haar toen ook gezien, samen met mijn stiefmama en mijn zus, en ik was wel heel erg onder de indruk van wat ze deed.»

HUMO Ze schrijft samen met haar broer Finneas haar eigen songs én regisseert de meeste van haar videoclips.

DE ROO «Billie ligt naar verluidt zelden tot de middag in haar bed te stinken, ze is eerder voor powernaps. Ze heeft bakken energie en is er altijd helemaal bij.»

HUMO Wat brengt de toekomst?

LIBBERECHT «Het voelt slechts als het begin – het kan met haar geluid nog alle kanten op. Haar recente samenwerking met Rosalía was iets helemaal anders, en het nieuwe, akoestische ‘Your Power’ is wéér goed.»

DE ROO «Ik denk dat ze zichzelf, net als Beyoncé, zal blijven uitvinden. En ik hoop dat ze ooit een gitaarplaat maakt, waarmee ze haar liefde voor grunge en punk eert. Het hoeven niet altijd poppy ballades te zijn.»

MEURIS «Met een beetje visie en goede begeleiding zie ik haar uitgroeien tot de vrouwelijke Nick Cave. Op het eerste gezicht lijkt ze niet op Cave, op het tweede wel – het is aan de lezers van Humo om uit te zoeken waarom ik dat denk (lacht). Ze zijn beiden zo eigenzinnig en zwart-wit.»

HOOGMOED

HUMO Op muziekwebsite Pitchfork staat een filmpje waarin ze minutenlang praat over hoe leuk ze kakken vindt. ‘One day I pooped seven times: beste dag van mijn leven!’ Dat zegt ook iets over hoe down-to-earth ze is. Of hoe raar.

MONSEREZ «Ze is gewoon erg funny. In de docu doet ze op een gegeven moment een lama na. En op de allereerste track van ‘When We All Fall Asleep, Where Do We Go?’ zegt ze: ‘Ik heb net mijn beugel uitgedaan, nú mag de plaat beginnen.’ Waarna zij en Finneas allebei heel hard lachen. Dat zet de toon.

»Ze lijkt ondanks alles ook heel normaal te zijn gebleven.»

DE ROO «Misschien ben ik naïef, maar ik stel me haar nog altijd voor als het tienermeisje dat muziek maakt in het ouderlijke huis. In ‘The World’s a Little Blurry’ toont ze haar slaapkamer en die lijkt preciés op de mijne van vroeger – maar dan met een piano waar vroeger mijn bureau stond.»

HUMO Elton John zei: ‘Ik ken geen levende popartiest die op zo’n jonge leeftijd al zo persoonlijk schreef. Vroeger was er Billie Holiday, nu hebben we Billie Eilish.’

MONSEREZ «Ik denk echt dat – voor veel jonge mensen van 14, 15, 16 – Billie een zeer herkenbare stem is. Veel jongeren herkennen zich in haar songs op een manier die ze bij andere artiesten haast niet vinden.»

HUMO Geldt dat ook voor jullie? En in welke songs vooral?

LAMBRECHT «Absoluut. Bijvoorbeeld met ‘Everything I Wanted’, waarin ze schrijft over slecht in je vel zitten, over het gevoel dat niemand je leuk vindt, en zelfs over zelfmoordgedachten. Dat laatste heb ik wel niet, maar ik zat vorig jaar wel even diep in de put – en dan vind ik zeker troost en aansluiting bij dat nummer.

»‘When the Party’s Over’ betekent ook veel voor mij. Ongeveer twee weken vóór mijn papa stierf, hebben hij en ik samen superveel naar dat nummer geluisterd, en erover gepraat en zo. Daarom is dat nu voor mij natuurlijk heel hard aan de dood van papa gelinkt – ook al om de tekst: het feestje is gedaan, hij is er niet meer...»

HUMO Hij was ook fan, hè?

LAMBRECHT «Absoluut. Hij was het die me dat nummer toestuurde: ‘Híér moet je eens naar luisteren.’ Hij was vooral onder de indruk van de maturiteit in haar songteksten.»

HUMO Waar plaatsen jullie Billie Eilish in de popgeschiedenis?

MEURIS (schouderophalend) «Haar carrière doet me tot nog toe fel denken aan het absolute begin van Madonna, dik 35 jaar geleden. We kunnen ons dat nu moeilijk voorstellen, maar toen zij opkwam, was dat dus óók een schokgolf. MTV had toen een gelijkaardige kracht als de sociale media nu. Het verschil: al die fans konden destijds niet zo makkelijk met élkaar communiceren. Het Billie Eilish-leger daarentegen... (Denkt na) Wacht: ze hébben een naam, hoor.»

HUMO De Avocado’s.

MEURIS «Precies. De Avocado’s kunnen elkaar dus wél volgen. Pakweg Nicki Minaj heeft ook een leger, maar Minaj is een tijdelijk snoepje. Bij Eilish voel ik en zie ik songwriterschap – een oubollige term, maar niet minder relevant. In haar documentaire zie je dat ook. De kern van de zaak: Finneas en Billie zijn met muziek bezig. Ze is classic.»

HUMO Ze heeft het tourette-syndroom, en omdat ze er zo normaal over doet, blijkt ze nu een zegen voor het imago van het syndroom.

MONSEREZ «Sowieso. In de documentaire merk je dat haar tics vooral crazy hard gaan wanneer ze heel moe of gestresseerd is, bijvoorbeeld net voor een optreden. Goed dat ze haar tourette niet verzwijgt. Wie wereldberoemd is, kan – gewoon door erover te praten – het leven van mensen die hetzelfde hebben aanzienlijk beter maken.»

DE ROO «Eerlijk: ik las pas vanochtend dat ze aan het syndroom van Tourette lijdt. Ik kon het nauwelijks geloven: ze is zo welbespraakt en rustig.

»Ik wijt haar volwassenheid aan haar opvoeding. Ze is dicht met haar moeder en haar zes jaar oudere broer Finneas, en ze kreeg thuisonderwijs. En Billie Eilish is gewoon erg intelligent. Ze wéét dat muziek haar passie is, en dat ze er nog talent voor heeft ook.»

HUMO Een typerend citaat: ‘Change is one of the best gifts in the world’. Is ze de indrukwekkendste popkameleon van de laatste jaren?

LIBBERECHT «Arctic Monkeys zien er ook bij elke plaat anders uit, net als wijlen David Bowie. Ik heb bij Billie vooral het gevoel dat zij een jonge vrouw is, op zoek naar zichzelf.»

MEURIS «Ik vind het knap dat ze een heel eigen antistijl heeft ontwikkeld, die wel weer snel mainstream is geworden. We hadden onlangs vrienden op bezoek, mét tienerkinderen die ik al een tijdje niet meer had gezien. Hun oudste dochter liep er ineens precies bij zoals Billie Eilish. Voor haar was het een evidentie dat ze exact dezelfde look had, met hetzelfde groen in haar kapsel.

»Maar eigenlijk is daar niets nieuws aan: Sex Pistols en Nirvana waren ook ooit gedurfd. Zelfs The Beatles waren ooit gewaagd met hun kapsel, en nu zijn er West-Europese premiers met hetzelfde haar.»

‘Ze deelt graag de spotlights met haar broer Finneas. Dat viel ook op tijdens de Grammy’s: ze haalden de beeldjes sámen op.’ Beeld FAMILIE BILLIE EILISH
‘Ze deelt graag de spotlights met haar broer Finneas. Dat viel ook op tijdens de Grammy’s: ze haalden de beeldjes sámen op.’Beeld FAMILIE BILLIE EILISH

GULZIGHEID

HUMO Billie heeft aanleg voor overdaad. Ze noemt zich ‘verslaafd’ aan ‘The Office’. Als kind was ze, nadat ze ‘God had ontdekt’, gedurende een tijdje als enige in het gezin ‘superreligieus’. En op haar 11de was ze zo geobsedeerd door Justin Bieber dat haar ouders therapie overwogen. Maar drank en drugs laat ze links liggen.

DE ROO «Ze is natuurlijk nog altijd maar 19, de experimentele fase kan nog komen. Maar ik vergelijk haar met een topsporter: ze weet dat ze pas op het hoogste niveau blijft spelen als ze voor zichzelf zorgt.»

HUMO ‘Still just drinking canned Coke, I don’t need a Xanny to feel better,’ zingt ze in ‘Xanny’.

DE ROO «Ze wil niet dronken op een podium staan of apestoned interviews geven. En ze wil haar droom bewust meemaken in plaats van in een roes. Als ze toch uitgaat, dan het liefst naar een punkshow met haar vrienden: een energiedrankje drinken en hard dansen, vertelde ze me. Ja, ze is een beetje trashy (lacht).»

MONSEREZ «Met een hoop vrienden in iemands mottig, doempig kot zitten, en vaststellen dat er eigenlijk niets gebeurt omdat de meesten te dronken of te high zijn: ik vind ‘Xanny’ een heel herkenbaar nummer – maar ik ben dan ook even oud als Billie.»

ONKUISHEID

MONSEREZ «Ooit liet Eilish deze boodschap achter op haar socials: ‘Laat mij weten als ik bevriend ben met iemand die jou seksueel misbruikte. Dan ontvriend ik hem of haar meteen.’ Waarna ze op Instagram meteen iederéén ontvolgde. Een sterk statement: ‘Iederéén kan een seksueel roofdier zijn, zélfs je beste vrienden.’

»De single ‘Your Power’ gaat ook over seksueel misbruik, over iemand die – ook al is er geen consent gegeven – toch van alles doet. Het is één van haar meest kwetsbare, zachte nummers, en toch enorm krachtig.»

HUMO Uit haar recente Vogue-interview blijkt dat ‘Your Power’ autobiografisch is, al treedt ze niet in details.

MONSEREZ «Ha! Dat kan zeker kloppen. Ik vind het hoe dan ook enorm sterk als je dat kunt: met je muziek dat soort dingen subtiel aankaarten.»

HUMO Billie Eilish praat over haar mentale gezondheid, over politiek, over haar liefde voor tarantula’s, over het klimaat en over Black Lives Matter. Eigenlijk blijft ze alleen over haar liefdesleven vaag.

MONSEREZ «Slim! Ze is amper 19. Net als haar leeftijdsgenoten weet ze natuurlijk ook nog niet precies hoe the fuck dat precies zit met de liefde. Wie op die leeftijd aan een relatie begint, weet dat de kans groot is dat het nog misloopt. Waarom zouden al haar jeugdliefdes, experimentjes en fouten wereldwijd onder de aandacht moeten komen?»

DE ROO «Ik heb er tijdens mijn interviews nooit naar gepolst: wie maar een kwartier met Billie Eilish heeft, heeft wel wat beters te vragen. Ze krijgt al het hele internet over zich heen als ze nog maar gewoon haar haar blond kleurt – kun je je de schokgolf voorstellen als zij ooit met een lief naar buiten komt?

»‘And I, I’m in love / But not with anybody else / Just wanna get to know myself,’ zong ze vorig jaar in ‘My Future’. Ze is er dus duidelijk ook niet mee bezig. Laat de mensen maar speculeren.»

HUMO Tot voor kort droeg ze alleen losse broeken en te grote hoody’s. ‘This girl dresses like a quarterback,’ zei Tyler, the Creator.

DE ROO «Waarmee ze de focus op haar muziek en haar statements legde, in plaats van op haar lijf. Wat maakt het uit of ze dikke tieten heeft of niet?»

HUMO Op de veelbesproken Vogue-cover poseerde ze in korset en eigenlijk voor het eerst uitgesproken sexy.

DE ROO «‘Wow!’ was mijn eerste reactie. En ik vind het graaf dat ze nu hiermee naar buiten durft te komen. Het is niet omdat ze op haar 18de hoody’s droeg, dat ze dat moet blijven doen tot haar 50ste. En toch kreeg ze daar weer veel kritiek op: ‘Hoe, zij is toch de popster die zich bewust níét sexy kleedt?!’ (blaast) Mensen kunnen zo zagen. Laat iedereen toch zijn wie ze willen zijn – ik denk dat Billie Eilish dáár voor staat.

»Jonge meisjes dragen vandaag vaak hoody’s maar willen soms ook supersexy zijn zonder dat daar kritiek op komt: een megagoede evolutie. Toen ik jong was, was ik bevriend met skaters. In die omgeving werd lacherig gedaan over meisjes met schmink op – precies de reden waarom meisjes geen schmink meer dúrfden op te doen. Als Eilish er toen al was geweest, had ik het misschien wél gedurfd.»

Billie Eilish - Vogue cover Beeld Vogue
Billie Eilish - Vogue coverBeeld Vogue

HEBZUCHT

HUMO Het fortuin van Eilish wordt door Forbes geschat op 53 miljoen dollar. Alleen al voor de documentaire ‘The World’s a Little Blurry’ ving ze naar verluidt 25 miljoen dollar. Ze schept er wel zelden of nooit over op.

MONSEREZ «Dat is waar, maar ze draagt altijd bijzonder dure kleren. Elke dag Gucci, Prada, Versace, Fendi of een ander crazy merk. Ze heeft ook vaak zeer zeldzame Nike-sneakers, waar ik jaloers op ben.»

MEURIS «Een hallucinante en veelzeggende scène in haar documentaire was toen ze een zwarte sportwagen van haar ouders kreeg, op de oprit van hun iets te kleine huisje. ‘Ooooh, menen jullie dat?!’ zei ze, maar je besefte dat ze het eigenlijk doodnormaal vond dat ze dat kreeg. De docu deed zijn best om haar ‘zo normaal mogelijk’ af te spiegelen, maar dat lukte niet helemaal: ik voelde achter elk frame vier boekhouders staan.»

HUMO Ze heeft een eigen kledinglijn bij zowel Bershka, Urban Outfitters als H&M, en in de speelgoedwinkel liggen Eilish-poppen om de ‘Bad Guy’-videoclip mee na te spelen.

DE ROO «Oei, dat staat haaks op de manier waarop ze volgend jaar zal touren: aan het Sportpaleis zal ze een klimaat-village opzetten met kraampjes voor vzw’s en geldinzamelacties.»

LAMBRECHT «Omdat touren vervuilend is – van de plastic bekertjes in de zaal tot alle vervoer, enzovoort – wil ze haar ecologische voetafdruk langs de andere kant drastisch verkleinen: door jonge mensen te informeren over de problematiek en door veel projecten te steunen. Heel mooi van haar.»

MEURIS «Ik snap dat van die merchandise ook niet goed. De échte Nick Cave zou dat nooit doen (lachje). Maar goed, hier spreekt mijn leeftijd. Voor haar fans zijn dat soort deals heel evident.»

DE ROO «Was ik haar, ik zei ‘nee’ tegen H&M en consorten. Voor het geld moet ze het niet doen.»

HUMO Men noemt Eilish soms een industry plant – iemand met connecties. Haar ouders kennen mensen in de entertainmentindustrie en haar broer was al een redelijk ervaren producer.

DE ROO «Ik voel de commerce in haar songs en haar handelingen niet. Oké, ze heeft kansen gehad die niet iedereen krijgt, maar heeft ook het talent en het inzicht om die ten volle te benutten.

»Billie Eilish is níét berekend. Tijdens één van onze gesprekken maakte ze het Amerikaanse publiek uit voor droogstoppels, ‘omdat Europeanen tijdens concerten ten minste uit de bol gaan’. Die statements komen ook in de VS terecht, maar daar trekt ze zich niks van aan. Wat niet betekent dat ze geen doordacht carrière-plan heeft. Die Vogue-cover was bijvoorbeeld haar manier om haar narrative in eigen handen te houden. Angèle kan dat ook: authentiek overkomen en toch doelmatig zijn.»

‘‘Your Power’ gaat ook over seksueel misbruik. Het is één van haar meest kwetsbare, zachte nummers, en toch enorm krachtig.’ Beeld KELIA ANNE MACCLUSKEY
‘‘Your Power’ gaat ook over seksueel misbruik. Het is één van haar meest kwetsbare, zachte nummers, en toch enorm krachtig.’Beeld KELIA ANNE MACCLUSKEY

AFGUNST

HUMO Thom Yorke, Dave Grohl, Jennifer Lopez, Lana Del Rey, Julia Roberts, Avril Lavigne, Katy Perry, Justin Bieber: iederéén is lief voor Billie Eilish. Rijpe peren lokken wespen, maar waarom lijkt niemand afgunstig?

DE ROO «Ten eerste is ze – écht – sympathiek en innemend. Na slechts enkele gesprekjes voelde zelfs ik al een soort vertrouwensband. Ze lijkt telkens oprecht enthousiast om me terug te zien en is één van de weinige sterren die míj vraagt hoe het met me gaat (lachje). Ja, we zijn vrienden voor het leven!

»En omdat ze iets hélemaal anders doet, voelt geen enkele collega-popster zich bedreigd. Wel zegt ze dat ze door de roem al veel jeugdvrienden heeft verloren – waarschijnlijk omdat ineens iederéén zich als haar vriend gedraagt. In ‘Copycat’ zingt ze: ‘Copycat trying to cop my glamour / Fuck all that bitch, you can’t have mine.’»

HUMO Merkten jullie al over-duidelijke Eilish-copycats op?

MEURIS «Het stoorde mij gigantisch dat Bulgarije een slechte Eilish-kopie naar het Eurovisiesongfestival stuurde. Iemand van die ploeg had toch even aan de alarmbel moeten trekken: dit kunnen we niet maken?»

HUMO Een quote over haar broer Finneas: ‘Er is geen jaloezie tussen ons, omdat we allebei iets anders uit onze carrière willen halen.’

DE ROO «Ze deelt alleszins graag de spotlights met hem. Dat viel ook op tijdens de Grammy’s: ze haalden de beeldjes steeds sámen op. Maar goed: wanneer er tussen broers en zussen afgunst is, hebben de ouders het niet goed aangepakt.»

HUMO Op welke talenten van Billie Eilish zijn jullie jaloers?

LAMBRECHT «Jaloers is een zwaar woord, maar het is overduidelijk dat haar leven compleet om muziek draait. Als de tandarts in haar tanden boort, herkent ze in dat bzzzz-geluidje een bouwsteen voor een liedje. Of aan de verkeerslichten: die ‘tak-tak-tak’ voor blinde mensen. Zulke geluidjes neemt ze meteen op, en ze stopt die effectief in haar liedjes.»

LIBBERECHT «Ik ben jaloers op haar songwriting. Ze hangt nooit opzichtig de poëet uit, laat geen ‘blue’ op ‘I love you’ rijmen, zingt niet over ‘the sunset’. Ze zingt wél erg direct over wat ze meemaakt. Dat ik dat nu ook probeer te doen, is geïnspireerd door Billie. Zij is een voorbeeld wanneer ik schrijf.»

HUMO Begin dit jaar coverde je nog haar ‘Bad Guy’.

LIBBERECHT «Ik wilde iets doen dat buiten mijn comfortzone lag. Het was wel minder simpel dan ik had gedacht. Haar nummers zijn meestal eenvoudig – niet meer dan drie akkoorden – maar ze zitten goed ineen. Het blijft meestal sober en minimalistisch – het is daarom des te opmerkelijker dat geen enkele van haar nummers als een ander klinkt. Het nieuwe ‘Your Power’ vind ik helemaal fantastisch.»

HUMO Wie heeft al tickets voor haar aangekondigde Sportpaleis-concert?

DE ROO «Niet nodig. Billie zal mij wel persoonlijk uitnodigen. Dan drinken we samen backstage een energiedrankje en luisteren we naar Nirvana.»

Het fotoboek ‘Billie Eilish’ verscheen bij Uitgeverij Van Goor.

Billie Eilish staat op 28 juni 2022 in het Sportpaleis in Antwerpen.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234