Ik zat in zak en as door de pandemie en opeens daverde er een aardbeving door Los Angeles. Dat zet alles wel even in perspectief.

InterviewEels

‘Ik moet mijn baard niet meer bijknippen nu we maskers dragen!’

Na een dozijn platen moet een mens al origineel uit de hoek komen om nummer dertien nog opvallend in de markt te zetten. Mark Oliver Everett, al een kwarteeuw de E in Eels, heeft daarom 'Earth to Dora' op zijn website van tekst en uitleg voorzien in een interview met niemand minder dan John Lennon. Die is volgens de transcriptie niet alleen springlevend, maar ook nog eens fervent Eels-fan. Hij ook al.

Herhaaldelijke verzoeken van Humo aan Lennon voor een vraaggesprek over hoe dat interview hem bevallen is, bleven helaas onbeantwoord. Dus richtten we op een druilerige donderdagavond midden in de tweede golf dan maar telefonisch het woord tot Mark Oliver Everett, die op 'Earth to Dora' doet wat E goed doet: stijlvol somberen, hoopvol glunderen en doelgericht schuifelen richting betere tijden.

HUMO Zoals John Lennon terecht aanhaalt in je interview met hem: het is een aparte tijd om een plaat uit te brengen. Heeft niemand van de platenfirma je op het hart gedrukt om te wachten met de release tot er weer getourd kan worden?

MARK OLIVER EVERETT «Nee, dat niet. Al hadden we grootse tourplannen. Maar tegelijk dachten we: 'Waarom de mensen dan ook de muziek ontzeggen?' Misschien kunnen ze die nu beter gebruiken dan ooit.»

HUMO Ben je beducht voor mensen die daardoor misschien met heel andere ogen gaan kijken naar 'Earth to Dora'? Nu heb je bijna vanzelf de taak om verlichting te brengen als je toch muziek uitbrengt.

EVERETT «Mocht dat al het geval zijn, dan kan ik alleen maar blij zijn, toch? Meer wil je toch niet als muzikant, dat mensen jouw muziek zien als een vluchtoord?»

HUMO Nochtans is er maar één nummer opgenomen in quarantainetijden: 'Are We Alright Again?'.

EVERETT «Dat nummer zou zelfs niet bestaan hebben zonder de pandemie. Toen we het schreven, zaten we net voor het eerst in quarantaine. Ik voelde de onweerstaanbare drang om iets te schrijven over die vreemde situatie. Het was min of meer bedoeld als themalied voor de dag waarop we allemaal weer onbezorgd naar buiten zouden stappen, het virus volledig achter ons. Het is eventjes anders gelopen, maar hopelijk kunnen we het toch ooit spelen en denken: goh ja, díé tijd.»

HUMO Er is ondertussen een stevig half jaar voorbijgegaan zonder noemenswaardige vooruitzichten. Zou 'Are We Alright Again?' nog altijd zo hoopvol klinken mocht het vandaag opgenomen zijn?

EVERETT «Ik vermoed van wel. De situatie is op zich niet veel veranderd, hè. Hoe jammer je dat ook kunt vinden (lachje). Ik ben alleszins nog altijd even hoopvol wat betreft de toekomst als toen. Al is dat niet altijd even makkelijk.»

HUMO Waar luister je zoal naar om je gedachten te verzetten?

EVERETT «De gekste, meest uiteenlopende dingen. Iets wat ik onlangs hoorde, en waar ik totaal door gevloerd werd: de cover van 'Blackbird' van The Beatles door Bettye LaVette. Dat nummer en 'I Contain Multitudes' van Bob Dylan zijn voor mij nu al de songs van het jaar. 'I Contain Multitudes' is toch niets minder dan een meesterwerk? En Bob wordt volgend jaar 80! Het schenkt me hoop, het idee dat je je op die leeftijd nog aan meesterwerken kunt wagen.»

HUMO Hoe ziet het bestaan in quarantaine eruit ten huize E?

EVERETT «Bij mij merk je op het eerste gezicht niet zo heel veel verschil. Ik breng het meeste van mijn tijd altijd al thuis door. De grootste ergernis is niet kunnen touren - en dan spreek ik ook voor de rest van de band. De laatste tours waren de leukste die we al gedaan hebben.

»Dan is er ook nog de praktische kant... Plots doe je dingen waar je zelf van opkijkt. Ik heb mijn haar al drie keer zelf geknipt sinds de pandemie: nooit gedacht dat ik dát nog zou meemaken. Aartsmoeilijk, want je ziet je spiegelbeeld exact het tegenovergestelde doen. En elke keer maak ik het erger: de eerste keer kreeg ik nog instructies van mijn kapper via Facetime, maar die hele uitleg ben ik natuurlijk al vergeten. Ik zie er niet uit, om eerlijk te zijn. Gelukkig ziet mijn haar er altijd een beetje uit alsof ik net uit een dwangbuis ontsnapt ben, misschien merkt een ander het niet eens.»

HUMO Louter professionele nieuwsgierigheid: in welke mate laat je baard zich verzoenen met mondmaskerdracht?

EVERETT «Dat valt dan weer reuze mee: ik moet mijn baard niet meer bijwerken voor ik me buiten waag, er is toch geen mens die het resultaat ziet met zo'n masker. Een beter bewijs dat ik echt wel positief in het leven sta, krijg je niet (lacht).»

HUMO De Dora uit de titel zou een echte persoon zijn.

EVERETT «Klopt, Dora is iemand die een paar jaar geleden mee op tour was met de groep als technicus. Het idee om de plaat naar haar te vernoemen, ontstond toen ik haar op een avond een bericht aan het schrijven was - ik probeerde haar op te beuren, ik weet niet meer wat er precies gebeurd was. Toen ik die berichten een dag later herlas, leken ze me geschikt materiaal voor een nummer. Het grootste deel van de tekst van 'Earth to Dora' heb ik recht uit die berichten getild.»

HUMO Zit er een meldens-waardig verhaal achter het schilderij van een clown op de hoes?

EVERETT «Dat hangt al een goede tien jaar bij mij thuis op het toilet. Op een ochtend tijdens de opnames stond ik op om te gaan pissen, keek ik ernaar, en dacht ik: 'Hé, eigenlijk voelt hij zich een beetje zoals de plaat klinkt.' Het past wel op de hoes, vind ik: hij is een beetje droef, maar met toch iets van een scheve grijns op zijn gezicht. Alsof hij het ondanks alles allemaal nog wel ziet zitten.»

HUMO Enig idee wie het gemaakt heeft?

EVERETT «Geen enkel, ik heb het gekocht in een kringloopwinkel hier in Los Angeles. Het is één helft van een paar, het andere hangt ook bij me thuis en staat op de achterkant van de plaat. De platenmaatschappij heeft nog proberen uit te vlooien wie ze geschilderd heeft - er zijn auteursrechten mee gemoeid - maar voor zover ik weet hebben ze nog geen succes gehad. Ze vermoeden dat het iemand is die al even dood is.»

I FUCK MY EX

HUMO 'Waking Up' is van het breekbaarste op 'Earth to Dora' en klinkt alsof het op een smartphone opgenomen werd.

EVERETT «Dat is omdat ik het opgenomen heb op mijn smartphone (lacht). Ik had thuis een idee voor een nummer, en besloot het snel op te nemen op een onversterkte gitaar om er dan later mee aan de slag te gaan in de studio. Eens ik eraan begon, bedacht ik me al vrij snel: het klonk beter zoals ik het oorspronkelijk opgenomen had.»

HUMO Die lichte aarzeling die je er op een bepaald moment in hoort, is dus niet de bedoeling?

EVERETT «O, je hebt het gemerkt. Ik had het nummer toen nog maar net af, waardoor ik op een bepaald moment niet zeker meer wist welk deel moest volgen. Vandaar dus die hoorbare pauze voor ik het volgende akkoord aansla. Niet erg, dacht ik, misschien horen ze er een dramatische pauze in. Niet dus (lacht).»

HUMO In je interview met John Lennon, waarin het heus niet altijd lachen geblazen is, meld je dat 'Earth to Dora' misschien anders geklonken had als de plaat gemaakt was na de dood van George Floyd, die leidde tot de Black Lives Matter-betogingen van dit jaar.

EVERETT «Dat denk ik ook echt, ik was ziedend nadat ik die beelden had gezien. Maar misschien is het maar goed dat het niet zo is uitgedraaid. Misschien had ik dan wel een slechtere plaat gemaakt omdat ik de drang niet kon onderdrukken om het over politiek te hebben. Niet dat over politiek zingen per se slechte muziek oplevert, maar het is niet iets waar ik me aan moet wagen, vind ik. Er zijn tal van mensen wier mening er veel meer toe doet dan de mijne. Niemand heeft momenteel nood aan de mening van nog maar eens een old white guy.»

HUMO Heb ik ook onthouden uit dat interview: Eels zou oorspronkelijk The Dead Beatles gaan heten. En dat je een Billie Eilish-fan bent. Zijn beide waar?

EVERETT «Absoluut waar (lacht). Mijn manager heeft me die naam toen uit het hoofd gepraat. 'Are you kidding?! No!' Ik dacht dat het wel grappig zou zijn, en dat ik misschien tegen zere schenen zou stampen, maar ben nu toch blij dat ik er niet voor gegaan ben. Soms loont het om naar je manager te luisteren.

»Wat Billie Eilish betreft: er zit niet meteen een samenwerking aan te komen, maar haar broer Finneas, die meewerkt aan haar platen, woont wel in dezelfde buurt als ik. We hebben elkaar nog niet echt ontmoet, maar ik weet hem wonen.»

HUMO De kleurrijkste titel op 'Earth to Dora' is 'Are You Fucking Your Ex?' Een woordje uitleg zou fijn zijn.

EVERETT «Ik ben blij te kunnen melden dat dat nummer helemaal niets te maken heeft met mijn persoonlijke ervaringen. Ik neem een rolletje aan in de tekst, je moet er dus niets in lezen. Maar ook daar kwam de inspiratie wel uit een echte situatie. Ik had een gesprek met een vriendin over de kwellingen van seksuele frustratie, en toen ik haar vroeg hoe zij daarmee omging, zei ze: 'I fuck my ex.' Ik wist niet meteen wat te antwoorden, maar ik vond het concept wel interessant (lacht). Soms voelt het alsof ik een interne wichelroede heb die songthema's aanduidt, en toen ging die aan het dansen. Maar ik zing dus níét vanuit mijn eigen standpunt.»

HUMO Is dat ook het geval in 'OK', waarin je zegt: 'You told me it was just a dark night, and I said 'no, this is something more', but you were right'? Voor iemand die al te vaak afgeschilderd wordt als de eeuwige droeftoeter springt zo'n zin eruit.

EVERETT «Om die reden vind ik net die zin de belangrijkste in het hele nummer, misschien wel van de hele plaat. Het is alleszins de opbeurendste. Daar heb ik het wél over mezelf. Meer bepaald: over de periodes in mijn leven waarin ik het ook allemaal niet meer zag zitten, maar die gelukkig ook weer voorbijgegaan zijn.»

HUMO Stoort het je dat je nog altijd hoofdzakelijk als sip wordt afgeschilderd, ook al heb je genoeg nummers waaruit het tegendeel blijkt?

EVERETT «Soms. Niet dat dat heel erg is, maar ik vind het gewoon onterecht. Vrijwel alles wat ik ooit uitgebracht heb, vertrok voor mij vanuit een positieve gedachte - zelfs die nummers die je niet noodzakelijk vrolijk zou noemen.

»Er komen donkere periodes in ieders leven, maar vandaag weet ik dat ook die niet eeuwig duren - ook al ben je op dat moment overtuigd van wel. Op een ochtend sta je op en denk je: hé, mijn vrienden hadden gelijk, het is voorbijgegaan.»

HUMO Het klinkt bijna alsof je vrede hebt met jezelf.

EVERETT «Nu ja, voelt íémand zich op dit moment echt goed in zijn vel? Maar zelfs dan is het belangrijk om jezelf in te prenten dat het altijd erger kan. Enkele weken geleden zat ik in zak en as door de hele pandemie, en uitgerekend die avond daverde een vrij hevige aardbeving door Los Angeles. Geloof me, dat zet alles wel even in perspectief (lacht). Plots miste ik de dag ervoor, toen ik nog geen andere zorgen aan mijn hoofd had dan de pandemie. Zo zie je maar, voor hetzelfde geld begint morgen de grote alien invasion en heb je plots heimwee naar corona.

»Ik heb veel om dankbaar voor te zijn. Dat probeer ik mezelf altijd in te prenten in tijden als deze.»

HUMO Zoals je zoon Archie. Toen we je twee jaar geleden spraken voor de release van 'The Deconstruction' toonde hij al muzikale interesse in de drums, die je hem als bezorgde ouder natuurlijk meteen uit het hoofd probeerde te praten. Hoe staat het nu?

EVERETT «Voorlopig lukt dat nog. Zijn speelkamer is in de kelder, waar ik ook mijn studio heb, maar het drumstel staat achter een valse wand. Zolang hij dat niet doorheeft, is alles goed.»

HUMO Snapt hij wat je doet in je studio?

EVERETT «Ik geloof van wel. Ik las hem een tijdje geleden bij het slapengaan voor uit een Peppa Pig-boek waarin de vader zijn kinderen meeneemt naar zijn werk. Archie vroeg of ik hem wilde meenemen naar míjn werk, en dus gaf ik hem een rondleiding in de studio beneden en leerde ik hem hoe je een gitaar inplugt en hoe de knoppen werken op een mengpaneel. Nadien heeft hij een muziekgroep gevormd met drie van zijn knuffels, met een speelgoedmicrofoon en een kleine piano. Ze speelden 'Jingle Bell Rock.' (Stil) It was pretty great.»

HUMO Tekent er zich al een muzieksmaak af bij hem?

EVERETT «Daar is het nog wat vroeg voor, hij is nog altijd maar 3 jaar. Voorlopig luistert hij vooral mee naar de platen die ik speel - veel Beatles en Elvis. En daarnaast raakt hij soms gefascineerd door willekeurige nummers die hij op de radio hoort. Onlangs was hij volledig in de ban van 'Where's the Playground Susie' van Glen Campbell, waarna hij van mij alles wilde weten over dat liedje. Het hele verhaal wilde hij weten: wie die Susie was, en wat er eigenlijk aan de hand was. Tja, weet ik veel (lacht). Dus heb ik er maar een heel verhaal bij bedacht. Als je lang in de buurt bent van een nieuwsgierige 3-jarige wordt het bijna een tweede natuur om overal een amusant verhaal bij te verzinnen dat nergens op slaat.»

HUMO Nog niets dat zich leent voor een nieuw nummer?

EVERETT «Vanochtend vertelde Archie nog een heel interessant verhaal, over hoe hij eigenlijk een ice cat is, afkomstig van de Noordpool maar op de vlucht omdat de elfen van de Kerstman hem niet kunnen luchten (lacht). Ik probeer soms mee te gaan in zijn verzinsels en er een eigen vervolg aan te breien, maar ze zijn nooit zo goed als de zijne. Misschien moet ik ze toch maar eens beginnen neer te schrijven.»

HUMO Voor we je weer laten gaan: heeft die clown op je toilet nu geen betere plaats verdiend nu hij het tot op een platenhoes geschopt heeft?

EVERETT «Ik had exáct hetzelfde idee. Ik stond er laatst nog naar te kijken toen ik moest pissen, en dacht: 'Misschien verdien je wel een promotie.' Nu hangt hij in de keuken. Toch een stap vooruit, niet?»

'Earth to Dora' van Eels verschijnt op 30 oktober bij E Works / PIAS Recordings.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234