Wim Opbrouck: ‘Dolly beseft zelf ook wel dat ze er ordinair uitziet – die opgespoten lippen en borsten, die platinablonde pruik – maar ze zal de eerste zijn om er grapjes over te maken.’ Beeld RV
Wim Opbrouck: ‘Dolly beseft zelf ook wel dat ze er ordinair uitziet – die opgespoten lippen en borsten, die platinablonde pruik – maar ze zal de eerste zijn om er grapjes over te maken.’Beeld RV

De 7 HoofdzondenDolly Parton

‘In vergelijking met Dolly Parton waren wijlen Michael Jackson en Prince doordeweekse boyscouts’

75 jaar wordt ze deze week: een verwezenlijking die nog frappanter wordt als je weet dat ze er in bijna 75 daarvan aan de absolute top stond en ook het voorbije jaar, enkeldiep in de pensioengerechtigde leeftijd, weer niet van sociale en andere media weg te slaan was. Wie is Dolly Parton, behalve de eeuwig platinablonde diva van God’s own country? Humo sneed de verjaardagstaart aan met vijf Dolly-liefhebbers uit eigen land. ‘Het klópt wat ze zingt: dat voel je in je brein, in je hart en in je kruis.’ De 7 Hoofdzonden!

TRAAGHEID

HUMO ‘De meeste muzikanten,’ zei Dolly Parton ooit, ‘zijn van nature lui. Ze blijven de hele nacht op om te zingen en te schrijven, en ze slapen vervolgens een gat in de dag.’ Zelf zit ze anders in elkaar: naar eigen zeggen staat ze in de regel om drie uur op en werkt ze vervolgens de hele dag lang.

WIM OPBROUCK (acteur) «Dat kan ook moeilijk anders, als je ziet wat ze al allemaal gedaan heeft en nog doet. Hoeveel platen heeft ze wel niet gemaakt?»

HUMO De samenwerkingen niet meegerekend 47.

OPBROUCK «There you go. En over die samenwerkingen gesproken: je moet eens naar ‘Trio’ luisteren, waarop ze samenzong met Emmylou Harris en Linda Ronstadt. Een meesterwerk!»

NATHALIE DELCROIX (zangeres Eriksson Delcroix) «Heel straf dat ze op haar laatste plaat nog precies zo klinkt als toen ze 20 was. Aan haar stem hoor je totaal niet dat ze al 75 is.»

HUMO Naast zingen, met Dollywood een eigen pretpark runnen, en de filantroop uithangen, vindt ze ook nog af en toe de tijd om te acteren. Is ze een goeie actrice?

CHRISTOPHE VEKEMAN (schrijver) «Ja. Ik heb haar bijvoorbeeld heel graag gezien in ‘The Best Little Whorehouse in Texas’, naast wijlen Burt Reynolds. Dolly straalt in films iets uit wat ze in het echte leven ook uitstraalt: pret, lichtvoetigheid, vrolijkheid. Ik mag haar graag op het grote of kleine scherm zien. Dat ze niet van de lelijksten is, heeft er ook wel iets mee te maken.»

OPBROUCK «Ik moet tot mijn schaamte bekennen dat ik haar nog nooit heb zien acteren, maar ik geloof blindelings in haar acteerkwaliteiten. Iedereen doet altijd meewarig over de acteercarrières van zangers als Mick Jagger of Sting, maar ik niet. Ik zie zangers bijna per definitie graag acteren, net zoals ik acteurs ook graag hoor zingen. Ik zie het ook nog gebeuren dat zo’n Dolly Parton door pakweg Wes Anderson gevraagd wordt, en op haar 80ste de rol van haar leven speelt.»

HUMO Nog een bewijs dat Dolly Parton onmogelijk van luiheid kan worden beticht: het leeuwendeel van haar nummers heeft ze zelf geschreven.

VEKEMAN «Ja, en ze heeft dan ook nog eens iets te zéggen in die teksten. Neem nu een liedje als ‘Down from Dover’, uit 1969. Dat is geschreven vanuit het standpunt van een jong meisje dat, in al haar onschuld en toegeeflijkheid, tegemoet is gekomen aan de behoeftes van een jonge soldaat ‘when he needed me’, en vervolgens met de gevolgen zit. Ze wacht tot hij terugkomt van zijn legerbasis, zoals hij beloofd had, maar hij komt niet en negen maanden later wordt het meisje doodgeboren: ‘Dying was her way of telling me / He wasn’t coming down from Dover.’ Het zou stof voor een geweldig verhaal van Hemingway geleverd kunnen hebben.»

AFGUNST

HUMO Voor jaloezie lijkt Parton geen talent te hebben.

LADY LINN (zangeres) «Totaal niet, nee. Toen Whitney Houston een grote hit scoorde met ‘I Will Always Love You’ en Dolly gevraagd werd of ze het niet erg vond dat zo weinig mensen beseften dat het een cover was, zei ze: ‘Niet in het minst. Het is háár nummer nu.’ Ze gunt iedereen zijn succes.»

HUMO Met amoureuze rivaliteit is ze dan weer wel bekend: ze zong er ooit één op één over in ‘Jealous Heart’ – ‘Anytime that we’re apart, I can’t control my jealous heart’ – en ook in ‘Jolene’ laat ze zich van haar jaloerste kant zien.

LADY LINN «Hm, met dat laatste ben ik het niet helemaal eens: ‘jaloezie’ lijkt me een te negatieve term voor hoe ze tegenover de Jolene in kwestie staat. Ze stelt zich kwetsbaar op in dat nummer, wat haar in mijn ogen alleen maar sterker maakt. Want er zijn guts voor nodig om je trots opzij te zetten, en de vrouw die het hoofd van je man op hol brengt bijna te smeken om daarmee op te houden: ‘Ik weet dat je hem kunt krijgen, maar doe het alsjeblieft niet.’ Natuurlijk weet je nooit of alles wat in dat nummer verteld wordt echt zo gebeurd is: een artiest is vrij om de waarheid naar zijn hand te zetten. Maar toch heb ik het gevoel dat ‘Jolene’ een heel waarachtig en persoonlijk nummer is, en dat Dolly’s verdenkingen terecht waren.»

TOM VAN LAERE (Admiral Freebee) «Iemand anders zou er een ‘I Will Survive’-achtige song over schrijven, waarin de ik-figuur triomfeert ten koste van de ander, of een navelstaarderige slachtoffersong. Maar Dolly is slimmer: ze toont mededogen voor die vermaledijde Jolene. ‘Please don’t take him just because you can’: een fantastische regel, die álles zegt.»

HUMO In de bekende cover van The White Stripes krijgt het nummer een heel andere lading mee.

VAN LAERE «Ik ben een grote fan van The White Stripes, maar hun ‘Jolene’ is me te hard, te agressief. ‘Jolene’, en bij uitbreiding Dolly Parton, is allesbehalve agressief. Je ziet dat ook in ‘I Will Always Love You’: dat gaat over iemand die niet goed voor haar is geweest, maar er zit toch geen greintje haat in dat nummer.»

DELCROIX «Tip: speel Partons ‘Jolene’ thuis op de platenspeler eens af op een lager toerental. Dan wordt dat precies een andere, maar nog veel betere song. Heel graaf.»

HEBZUCHT

Het is altijd oppassen met biografieën van muzikanten – Seasick Steve herinnerde ons er een paar jaar geleden nog aan – maar van Dolly Parton geloven we het blindelings wanneer ze zegt dat ze in haar meisjesjaren karmozijnbessen gebruikte als lippenstift, kamperfoelie als parfum en een gebruikte lucifer als eyeliner. Haar leven is een klassiek rags to riches-verhaal, met als voorlopige eindstand een geschatte persoonlijke waarde van 600 miljoen dollar.

LADY LINN «Hier bij ons wordt er vaak krampachtig gedaan over artiesten die veel geld verdienen: alsof het au fond beter is dat je als kunstenaar of muzikant arm bent. Maar in Amerika hebben ze daar geen last van: iemand als Dolly Parton mag onbeschaamd trots zijn op haar rijkdom. Dat is haar ook gegund, als je ziet in welke armoede ze opgroeide.»

OPBROUCK «Ik ben ooit in de streek geweest waar ze is opgegroeid, als vierde kind in een rij van twaalf: het is daar – om het zacht uit te drukken – New York niet. Om vanuit een armzalig hutje in the middle of nowhere een wereldster te worden én een zakelijk imperium te bestieren, is bewonderenswaardig.»

VEKEMAN «In haar songteksten kijkt ze wel met niks dan dankbaarheid terug op haar jeugd: ‘We were poor, but we were rich because we had each other…’ Een fantastische titel in dat verband is: ‘In the Good Old Days (When Times Were Bad)’. Ze geeft niet toe aan zelfbeklag, al ben ik er vrij zeker van dat haar straatarme komaf dé drijfveer is geweest voor haar toch wel vrij grenzeloze ambitie, en voor een zakeninstinct dat zich in de loop der jaren alsmaar meer heeft ontwikkeld.»

OPBROUCK «Wat ik tot voor kort niet wist, is dat Elvis Presley nog ooit ‘I Will Always Love You’ heeft willen coveren, en dat Dolly Parton dat met pijn in het hart heeft geweigerd omdat Colonel Parker, de Nederlandse manager van Elvis, 50 procent van de rechten op dat nummer eiste. Dat ze toen haar poot stijf hield, heeft haar geen windeieren gelegd: ze heeft miljoenen verdiend aan de royalty’s op de cover die Whitney Houston er in 1992 van maakte voor de film ‘The Bodyguard’.»

HUMO Onlangs doneerde Dolly Parton een miljoen dollar aan onderzoek naar een coronavaccin: genereus, al weet zij natuurlijk ook wel dat het haar marktwaarde alleen nog maar vergroot.

VEKEMAN «Ja, maar je mag niet vergeten dat die donatie oorspronkelijk anoniem is gebeurd – pas later is het uitgelekt.»

OPBROUCK «Je kunt daar wel cynisch over doen, en zeggen dat een miljoen dollar voor haar een peulschil is, of dat het dwaas is om geld in big pharma te pompen, maar ik blijf het toch vooral erg nobel vinden. Ik geloof ook niet dat het plat opportunisme is – ze heeft dat niet nodig. Nee, het is filantropie.»

VEKEMAN «Ik heb een zekere aanleg voor cynisme, maar van Dolly Parton geloof ik oprecht dat ze een goedhartig iemand is. Ze is ook blij met zichzelf, wat haar in staat stelt om anderen blij te maken.»

OPBROUCK «In een land waarvan de zittende president zegt dat het virus wel zal overwaaien, is het ook een statement. Zij weet dat Trump 74 miljoen stemmen haalt, hè? En de Trump-stemmers maken zonder enige twijfel een groot deel uit van haar markt. ‘Of course black lives matter!’ liet ze een tijdje geleden nog optekenen: moedig voor iemand uit de countrywereld.»

Christophe Vekeman: ‘Dolly Parton wordt op handen gedragen door zowel hillbilly’s uit Tennessee als de gay community.’ Wim Opbrouck: ‘De wereld heeft zulke verbindende figuren heel hard nodig.’ Beeld Sygma via Getty Images
Christophe Vekeman: ‘Dolly Parton wordt op handen gedragen door zowel hillbilly’s uit Tennessee als de gay community.’ Wim Opbrouck: ‘De wereld heeft zulke verbindende figuren heel hard nodig.’Beeld Sygma via Getty Images

WOEDE

HUMO Parton lijkt nooit slechtgezind en schrijdt door het leven met een eeuwige kamerbrede glimlach. Waarom verschuilt ze zich achter die ongeloofwaardige façade?

VEKEMAN «Er zijn twee kanten. De publieke persoon Parton lijkt inderdaad goed naar Hugo Claus geluisterd te hebben: toujours sourire. Maar in haar teksten zit wel degelijk veel pijn. Luister naar de southern gothic van ‘Down from Dover’ of een liedje als ‘Coat of Many Colours’: geloofwaardige pijn die haaks staat op de eeuwige goedlachsheid van Dolly.

»Samen met de even blonde Porter Wagoner, die haar eind jaren 50 uitnodigde om in zijn veelbekeken televisieshow duetten te komen zingen, heeft ze ook een paar heel mooie ruzie- en kijfliedjes gemaakt: ‘Fight and Scratch’, ‘The Fighting Kind’, ‘Her and the Car and the Mobile Home’, waarin de alledaagse ellende van een huwelijk in de koude, harde wereld wordt gefêteerd.»

HUMO Parton spreekt zich nooit echt uit over haar politieke voorkeur. Ze lijkt voor noch tegen Donald Trump, tot ergernis van fans uit beide kampen. Is haar uitleg – ‘I have too many fans on both sides of the fence. I learned years ago to keep my mouth shut about these things’ – slim of laf?

VEKEMAN «De goede verstaander kan het wel afleiden uit haar teksten en levensloop: ik denk dat het duidelijk is dat ze geen trumpiste is. Maar ze blijft er discreet over, omdat ze vindt dat, zodra kunst en politiek zich gaan vermengen, de wereld van de kunst bezoedeld wordt. Als schrijver ga ik daar volkomen mee akkoord. Dat is niet alleen slim, maar ook respectvol ten aanzien van de liefhebbers van haar kunst.

»Parton wordt op handen gedragen door de hillbilly’s uit de Great Smoky Mountains van Tennessee, waar ze vandaan komt. Maar net zo goed door de gay community, mensen die, mochten ze in vol ornaat door de dorpen in The Smokies paraderen, bij wijze van spreken het einde van de middag niet zouden halen.»

OPBROUCK «Dat is wat men tegenwoordig ‘een verbindende persoonlijkheid’ noemt, hè? Mensen zoals zij heeft Amerika, en bij uitbreiding de hele wereld, hard nodig.»

HUMO Over vier jaar Dolly for president dan maar?

OPBROUCK «Ze zal dan 79 zijn, ongeveer even oud als Joe Biden nu. Dus waarom niet? Liever zij dan één of andere rapper.»

HUMO Zijn er ook dingen aan Dolly waar jullie je aan ergeren?

VEKEMAN «Ik wil er niet té hard voor zijn – je weet nooit of ze meeleest (lachje) – maar ik heb haar recente kerstfilm ‘Christmas on the Square’ toch niet helemaal uitgekeken. (Zich indekkend) Vooral mijn vrouw was het snel beu, en zij heeft van Dolly geleerd dat ze de baas in huis is.»

IJDELHEID

HUMO Nog maar eens een treffend citaatje? ‘Ik zou mijn looks omschrijven als een mix van Moeder de Gans, Assepoester en de dorpshoer.’

OPBROUCK «Een quote die getuigt van humor en zelfkennis, net als ‘It costs a lot of money to look this cheap’. Ze beseft zelf ook wel dat ze er ordinair uitziet – die opgespoten lippen en borsten, die platinablonde pruik, die rhinestones en cowboyhoeden – maar ze schaamt er zich allerminst voor, en zal altijd de eerste zijn om er grapjes over te maken.»

VEKEMAN «Het blijft paradoxaal dat iemand die authenticiteit en eerlijkheid uitstraalt, en die beweert altijd zichzelf te zijn, er zo theatraal uitziet. Meesterlijk hoe ze erin slaagt om de indruk te wekken altijd eenvoudig te zijn gebleven, hoewel ze toch wel degelijk een volkomen buitenissige superster is, wijlen Michael Jackson en Prince waren in vergelijking doordeweekse boyscouts. Als je haar ook hoort praten: het blijft toch een meisje uit het dorp.»

HUMO Ligt daar misschien ook een mogelijke verklaring voor haar nogal ordinaire look: ‘It’s a country girl’s idea of glamour’?

VEKEMAN «De country- en westernwereld waar zij uit voortkomt, ademt die overladen, kitscherige, ‘als het maar duur genoeg is, dan is het vanzelf prachtig en goed’-sfeer.»

DELCROIX «Ik denk dat haar aangeboren perfectionisme er voor iets tussen zit dat ze zoveel plastische ingrepen heeft ondergaan en dat ze er uitziet zoals ze er nu uitziet. Ze heeft haar looks gebaseerd op haar beeld van de ideale countryvrouw, alleen vrees ik dat het een klein beetje uit de hand is gelopen (lachje).»

LADY LINN «Wat je niet mag vergeten, is dat ze de opmerkingen over haar uiterlijk altijd uitstekend heeft kunnen counteren: ‘Het is niet omdat ik er oppervlakkig uitzie, dat ik het ook ben.’ Dat vind ik een goeie les, ook voor mezelf. We hebben allemaal de neiging om iemand anders te beoordelen op zijn of haar voorkomen, maar vaak is dat onterecht. You can’t judge a book by its cover. En daarbij: ze ziet er tenminste niet saai uit.»

DELCROIX «Lang geleden heb ik haar eens live zien optreden in de IJsselhallen in Zwolle. Het meest bevreemdende concert dat ik ooit gezien heb, vooral vanwege haar looks: een overdreven smalle taille, gigantische ballonnenborsten, een heel groot hoofd en superdunne beentjes. Alsof ze een buitenaards wezen was!»

VAN LAERE «Vijftien jaar geleden zong ik een duet met Emmylou Harris, ‘Coming of the Knight’ (op de plaat ‘Wild Dreams of New Beginnings’, red.). Als fan heb ik het toen uiteraard ook even met haar over Dolly Parton gehad. Ze was één en al lof, en zei: ‘Tegenwoordig heb je veel zangers met de juiste houthakkershemden en baarden, maar met fake muziek. Dolly Parton is precies het tegenovergestelde.’ Dat klopt, hè? Ze ziet er compleet fake uit, maar haar muziek is echt: ze zingt zonder effecten op haar stem en haar nummers zijn vrijwel altijd spaarzaam geproducet, helemaal niet glitter en glamour. Neem nu ‘I Will Always Love You’: voor zo’n groots nummer is het heel simpel georkestreerd, en het wordt door een doodeenvoudig gitaartje begeleid. Ze zingt het ook op een vrij bescheiden manier, zonder grote uithalen. Waarschijnlijk komt dat omdat ze het nummer zelf geschreven had – Whitney Houston coverde het en maakte er meer een emotionele performance van.»

OPBROUCK «Het is toch opmerkelijk dat ze ondanks dat domme, wat platvloerse imago in werkelijkheid een zeer schrandere, gewiekste en succesvolle vrouw is die niet met zich laat sollen. In tegenstelling tot veel andere muzikanten van haar generatie is ze ook niet aan haar eigen succes ten onder gegaan: ze heeft zich nooit ingelaten met drugs, is geen zes keer getrouwd, heeft zich bij mijn weten niet één keer laten ringeloren door malafide managers. En nu, op haar 75ste, staat ze aan de top van het Dolly-imperium.»

LADY LINN «Uiteindelijk zijn haar looks, hoe in het oog springend ook, bijzaak. Ik ben geen fan van haar om hoe ze eruitziet, maar vanwege haar muzikale talent: haar melodieën, hoe ze gitaar speelt, hoe ze zingt vooral. Onlangs heb ik met twee Gentse muzikanten een bewerking van ‘The Bargain Store’ gemaakt: Dolly zingt dat nummer alsof het heel gemakkelijk is, maar ik kan je verzekeren dat het dat níét is (lacht).»

VEKEMAN «Ze heeft ook de gave om telkens díé toon te treffen waardoor je gelooft wat ze zingt. Je voelt het in je brein, je hart en je kruis: ‘Het klópt wat jij daar aan het zingen bent.’»

Christophe Vekeman: ‘Haar ‘Touch Your Woman’ is een expliciete eis op seksuele bevrediging: ‘Ik wil óók klaarkomen!’ Terwijl de uitdrukking ‘Wham bam thank you ma’am’ in haar kringen veel couranter is.’ Beeld Internet
Christophe Vekeman: ‘Haar ‘Touch Your Woman’ is een expliciete eis op seksuele bevrediging: ‘Ik wil óók klaarkomen!’ Terwijl de uitdrukking ‘Wham bam thank you ma’am’ in haar kringen veel couranter is.’Beeld Internet

GULZIGHEID

HUMO Wil ze van té veel walletjes eten? Er lopen steeds vijftien Dolly-projecten tegelijk: een podcast, een serie, een nieuwe film, nieuwe songs, heruitgaven van oude songs... Dan sluipt er onvermijdelijk bagger tussen.

VEKEMAN «In veel van die dingen heeft ze natuurlijk niet haar volledige ziel gelegd. Maar toch vind ik het resultaat meestal heel goed meevallen. Neem de serie ‘Heartstrings’, waarvan elke aflevering is gebaseerd op een Dolly Parton-song...»

DELCROIX «Ik ben er met veel goesting naar beginnen te kijken, maar de tweede aflevering heb ik al niet meer opgezet. Verschrikkelijk!»

VEKEMAN «Niet mee eens. Beetje plastiekerig, redelijk melig en duidelijk gericht op de smaak van de Amerikaanse suburbs. Máár: op het einde van elke aflevering zat ik toch telkens met een krop in de keel. Verbazingwekkend, vind ik dat. Voor de duidelijkheid: ik zit anders helemaal niet vaak met een krop in de keel voor televisie.»

HUMO Een veelzeggend citaat: ‘Eten en mannen: dat zijn altijd mijn zwakheden geweest – in die volgorde.’

LADY LINN (lacht) «Daarin komen we dan overeen. Al heb ik de indruk dat je het bij haar minder snel ziet dan bij mij: ze is er altijd vrij mager blijven uitzien.»

HUMO Ze mag vooral graag Southern soul food koken: chicken dumplings en poke sallet.

OPBROUCK «Heerlijk! De keuken van Tennessee en omringende staten vind ik fantastisch. Ik kijk op Netflix graag naar ‘Chef’s Table’: daar bereiden ze ook van die typische gerechten uit de zuidelijke staten. Gerookte spareribs en zo – gerechten waar je de stem van Dolly Parton als het ware bij hóórt.»

HUMO In Dollywood bevindt zich een tijdcapsule met een song die niemand ooit hoorde: pas in 2045 zullen de fans hem kunnen horen. En haar familie was zo arm dat, toen ze geboren werd, haar vader de dienstdoende dokter betaalde met een zak havervlokken. Wat vinden júllie het meest fascinerende Parton-weetje?

DELCROIX «Dat ze ooit deelnam aan een wedstrijd voor Dolly Parton-lookalikes, en daarin de duimen moest leggen tegen een dragqueen (lacht).»

VEKEMAN «Zelf vind ik niets of niemand fascinerender dan Carl Thomas Dean, de man met wie ze al 54 jaar in de echt verbonden is en die altijd het grootste mysterie in haar leven is gebleven. Hij treedt zo weinig op de voorgrond van het Dolly-circus dat er vaak geruchten opduiken dat hij een verzonnen personage zou zijn. Nu, er zijn foto’s van hem en zelfs enkele obscure filmpjes van Carl en Dolly samen: we weten dus dat hij bestaat, maar dat is het zo ongeveer.

»Aan Bob Ferguson, in de jaren 70 producer van nogal wat Parton-platen, vroeg een journalist ooit: ‘Bob, jij die Dolly al zo lang kent en vaak bij haar over de vloer komt, wat vind jíj eigenlijk van Carl Thomas Dean?’ Waarop Ferguson, ietwat verward: ‘Wie is Carl Thomas Dean?’ (lacht) Achter elke succesvolle man staat een sterke vrouw, maar achter Dolly Parton staat eigenlijk alleen Dolly Parton zélf.»

ONKUISHEID

HUMO De roddelpers schreef jarenlang verlekkerd over de zogenaamd talloze affaires van Dolly, van Sylvester Stallone tot Burt Reynolds, maar nooit werd iets bevestigd door één van de al dan niet betrokken partijen. Bekend is wel haar uitspraak: ‘Flirten is mijn favoriete hobby. Kort, dik of kaal: ik heb nog nooit een man ontmoet die ik niet leuk vond.’

VEKEMAN «Al in 1968 zong ze over het vrouwelijke recht op overspel: ‘My mistakes are no worse than yours / Just because I’m a woman.’ Ze had overschot van gelijk, maar evident was dat toen niet, voor zo’n jong wicht in een wereld als die van de countrymuziek.

»Een paar jaar later bracht ze ook ‘Touch Your Woman’ uit: een expliciete eis op seksuele bevrediging. Daarin gaat het van ‘Ik wil óók klaarkomen’, om het een beetje platvloers te vertalen, en dat is natuurlijk het tegengestelde van de in die kringen veel populairdere uitdrukking ‘Wham bam thank you ma’am’.»

HUMO Haar carrière, persoonlijkheid en oeuvre zijn bijzonder veelzijdig, maar lang werd ze in de pers en de volksmond herleid tot drie hits en twee dikke tieten.

VEKEMAN «Haar borsten zijn ook buitengewoon opvallend – ze zijn in de loop der jaren bovendien alleen maar buitengewoner geworden. Toen ik in de lagere school zat, was ‘Slaapt Dolly Parton op haar rug?’ een gangbaar alternatief voor ‘Is de paus katholiek?’ (Denkt na) Bijna alle grote muzieksterren hebben hun handelsmerk. Johnny Cash was the man in black, George Jones de man die nooit kwam opdagen, bij Keith Richards denk je onmiddellijk aan drugs en drank... En Dolly Parton heeft haar borsten, en daarbij ook haar hele, misschien wat goedkope verschijning: dat giechelende, dat eeuwig flirterige... Of ze nu blij was met dat imago of niet, ze heeft het in elk geval slim uitgespeeld.»

HUMO Zeker in de jaren 70 en 80 stond ze te boek als prominent sekssymbool.

VAN LAERE «Zelf vond ik haar vooral zeer sexy in de periode dat ze op promofoto’s altijd jeanshemden droeg, zo rond de tijd van ‘Heartbreaker’ (uit 1978, red.). Ze was relatief jong, dus het zag er allemaal nog natuurlijk uit – pas later heb ik begrepen dat ze ook toen al pruiken droeg.

»‘Heartbreaker’ vind ik trouwens een uitstekend nummer, net als ‘Here You Come Again’, uit dezelfde periode. Het zijn bijna kinderliedjes, maar juist daarom zijn ze ook zo tijdloos. Evergreens. Iedere aap met een hoed op kan een nummer schrijven met de woorden ‘love’ en ‘always’, maar zij maakt er een klassieker mee.»

VEKEMAN «Ik wil nog iets over dat sekssymbool zeggen. Ja, ze is – of was – bijzonder sexy. Maar een Brigitte Bardot-achtige verschijning is ze nooit geweest. Voor zover ik me kan herinneren, heeft ze nooit echt een onzedige of heel expliciete indruk gemaakt. Haar borsten hangen er nooit tot halverwege de tepel uit.»

HUMO In 1978 stond ze in Playboy... in badpak.

VEKEMAN «Dat bedoel ik. Dolly Parton in Playboy: dat was voor beide partijen een mooi statement. Maar tegelijk was het de zedigste fotoreportage die het blad ooit maakte.»

Christophe Vekeman: ‘Dolly heeft nooit echt een onzedige indruk gemaakt. Toen ze in Playboy stond, was het de braafste fotoreportage die het blad ooit maakte.’ Beeld Photo News
Christophe Vekeman: ‘Dolly heeft nooit echt een onzedige indruk gemaakt. Toen ze in Playboy stond, was het de braafste fotoreportage die het blad ooit maakte.’Beeld Photo News

HUMO Naar verluidt onderhandelt ze op dit moment met het blad om dat binnenkort nog eens te doen. Als het ervan komt, wie gaat die Playboy dan in huis halen?

VAN LAERE (twijfelt) «Mij maakt dat allemaal niet veel uit. Hoe iemands zenuwstelsel eruitziet: ik hoor dat beter in zijn of haar songs dan dat ik het op foto’s zie.»

OPBROUCK «Ik onder geen beding! Zelf ben ik meer voor National Geographic of Kerk & Leven. Dolly moet nu ook weer niet alles willen.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234