Popquiz: Christoff, Matthijs van Nieuwkerk en Danira Boukhriss Beeld VTM
Popquiz: Christoff, Matthijs van Nieuwkerk en Danira BoukhrissBeeld VTM

Nutteloze trivia

Is 500 euro voor een meet and greet afzetterij? En nog vier prangende vragen na ‘Popquiz: aflevering 2’

Matthijs van Nieuwkerk zoekt in het VTM-programma ‘Popquiz’ 10 weken lang de grootste muziekkenners van het land. Tijdens de tweede aflevering (8/4) wisten de duo’s en hun toegewezen Bekende Vlaming onder meer Laura Lynn, Marvin Gaye en Michel Van den Brande te spotten. Humo verduidelijkt, ten dienste van het algemeen goed, de opmerkelijkste vragen met onnozele en – bovenal! – compléét nutteloze trivia.

Is 500 euro voor een meet and greet afzetterij?

Hendrik De Rycker is een labelbaas, festivalorganisator en manager van Belgische klasbakken Mauro Pawlowski, School Is Cool en STUFF., maar dat vond Matthijs van Nieuwkerk niet zo interessant als het feit dat de man ooit 500 euro betaalde voor een meet and greet met Kendrick Lamar. ‘Ik mocht een vuistje geven en een selfie nemen,’ verklaart Hendrik zich nader, ‘en achteraf kreeg ik een petje!’ Toegegeven, met 500 euro kun je minstens 50 stijlvolle toiletrollen op de website van Angèle aanschaffen, maar Hendrik mocht Kendrick tenminste aanraken: Avril Lavigne eiste nog vóór de pandemie dat er te allen tijde 50 centimeter afstand van haar moest gehouden worden. Justin Bieber vond het in 2016 zelfs niet langer nodig om tijdens die vervelende meet and greets in levenden lijve te verschijnen en liet zich daarom vervangen door een kartonnen bord – prijskaartje: 1700 euro. Bovendien, heeft Hendrik al vermeld dat hij van King Kendrick ook een petje heeft gekregen?

Kendrick Lamar (Photo by Larry Busacca / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP) Beeld Getty Images via AFP
Kendrick Lamar (Photo by Larry Busacca / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP)Beeld Getty Images via AFP

Zit die hete bink uit Laura Lynns ‘Arrivederci Hans’ op Tinder?

In een eeuwigheid niet meer gehoord, maar Christoff – jawel, de enige echte Christoff – herkende Laura Lynns meesterlijke schlagerlied ‘Arrivederci Hans’ meteen. ‘Hij kwam als een prins uit het Noorden,’ mijmert Lynn er, ‘Het afscheid, dat viel echt niet mee.’ Die Hans klinkt als een droomvent, een catch die zelfs Elke Clijsters niet zou kunnen afwijzen, maar wat blijkt? De Italiaanse zangeres Rita Pavone zong reeds in 1968 over háár laatste dans met Hans – wat betekent dat de man inmiddels rijp is voor het bejaardentehuis. Hij lijkt zijn naam ook over de jaren heen te veranderen, alsof hij zich bij elke deerne anders voordoet: zo zong de Nederlandse charmezanger Ronnie Tober ‘Arrivederci Ans’ en de Zweedse schlagerzangeres Ann-Louise Hanson ‘Arrivederci Frans’. Sommige dromen zijn toch gewoon maar bedrog.

Wie bezingt Neil Diamond in ‘Sweet Caroline’?

‘Welke song kies je als je nog maar één iets te zingen hebt,’ vroeg Matthijs van Nieuwkerk aan Christoff. Die koos prompt ‘Sweet Caroline’: ‘Ik zou nog één keer het publiek ow ow ow willen horen doen.’ Neil Diamond schreef met ‘Sweet Caroline’ een van de meest gecoverde nummers aller tijden (zijn favoriete herwerking komt van Frank Sinatra, sorry Christoff), maar 52 jaar na de release blijft het een mysterie voor wie Diamond de song precies heeft geschreven. Neil Diamond is namelijk een deugniet die zijn verhaal verandert wanneer het hem uitkomt. Hij verkondigde een tijdje dat hij ‘Sweet Caroline’ had geschreven voor het gelijknamige dochtertje van wijlen John F. Kennedy: hij zong het in 2007 zelfs voor haar 50ste verjaardag. In 2014 krabbelde Diamond echter terug: ‘Ik dacht tijdens het schrijven aan mijn toenmalige vrouw Marsha, maar de melodie vroeg een naam met drie klankgrepen, dus ging ik maar voor Caroline.’

Hoe gaat de Legende van Major Tom?

Toen beide teams David Bowies legendarische ‘Space Oddity’ niet konden linken met Tom Boonen, schoot ik even in een existentiële crisis: is de Legende van Major Tom aan het uitsterven?! Over mijn lijk. Vijf dagen vooraleer Neil Armstrong en z’n posse in 1969 aan hun reisje naar de maan begonnen, scoorde David Bowie zijn allereerste hit: ‘Space Oddity’, een lied over een astronaut die – lift off! - succesvol lanceert en vervolgens achteloos ons sterrenstelsel achter zich laat. In 1980 zakte Bowie echter op zijn knieën voor een bekentenis: ‘Ashes to ashes, funk to funky, we know Major Tom’s a junkie.’ Jawel, de ruimtetrip van onze Held der Helden bleek slechts een drugsdroom. Twee dagen voor zijn overlijden bracht een doodzieke Bowie de muziekvideo van ‘Blackstar’ uit, waar een dode ruimtereiziger wordt vereerd door aliens. ‘100% zeker: dat is Major Tom,’ aldus regisseur Johan Renck. Niet meer vergeten, hé!

Waarom weigert ’t Hof van Commerce te zeggen hoe laat het is?

Vraag in West-Vlaanderen hoe laat het is en u krijgt onvermijdelijk het antwoord: ‘kè der gin gedagt van.’ Ik schakelde drie professionele tolken in en zij claimen unaniem dat dat gebrabbel zich laat vertalen tot: ‘Ik heb geen idee.’ Matthijs van Nieuwkerk schrok zich alleszins een hoedje toen hij het refrein van ‘Dommestik en Levrancier’ van ’t Hof van Commerce moest voorlezen, waarop hij enigszins verontrust vroeg: ‘Wordt dat nog gesproken?’ De impact van de hit valt nochtans niet te onderschatten: Flip Kowlier, Buzze en DJ4T4 leverden in 1997 een van Belgiës allereerste belhopklassiekers. Rest ons de vraag: waarom weigert ’t Hof van Commerce om te antwoorden op dit schijnbaar onschuldige verzoek? Een diepgaande analyse van de tekst legt een mogelijke verklaring bloot: ‘Ge komdier weere zaagn met ol onwozele kot, en under stomme vroagn, lat mie grust of komme vrot.’ In beschaafd Nederlands klinkt dat: kunt u, als het u belieft, stoppen met stomme vragen te stellen?

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234