null Beeld Illias Teirlinck
Beeld Illias Teirlinck

30 jaar 'The Black Album'

Kamasi Washington covert Metallica: ‘Dit had van Billie Holiday kunnen zijn!’

De titelloze vijfde van Metallica, ook bekend als ‘The Black Album’, is 30 jaar oud en dat zullen we geweten hebben. De metalhelden droppen deze week een geremasterde versie van hun klassieker, onder meer in een Limited Edition Deluxe Box Set met in totaal 24 uur aan muziek (waaronder demo’s, interviews en liveopnames, onder meer van Werchter ’93). Maar er is ook ‘The Blacklist’, een vierdubbele cd waarop ‘Enter Sandman’, ‘Sad But True’ en alle andere songs van ‘Metallica’ gecoverd worden door 53 (!) acts, onder wie IDLES, My Morning Jacket, St. Vincent, Weezer en Royal Blood. Eén van de drie versies van ‘My Friend of Misery’ is van saxofonist Kamasi Washington, mogelijk de belangrijkste jazz-muzikant van deze tijd. Met hem mochten wij zoomen.

KAMASI WASHINGTON «Ik was tien jaar toen ‘The Black Album’ uitkwam. In het Los Angeles waar ik opgroeide – Inglewood en Compton – stond Metallica in 1991 niet op mijn radar. Vijf jaar later zou daar verandering in komen: iedereen in L.A. wilde toen de luidste stereo in zijn auto hebben, en één van onze buren kon je van vier blokken ver horen aankomen terwijl hij luisterde naar ‘Load’, de opvolger van ‘Metallica’. Ik was onmiddellijk verkocht.

»Mijn vriend Cameron Graves, de pianist in mijn band Young Jazz Giants, bleek al veel langer een grote Metallica-fan. Wij wisten daar niets van. Ik luisterde intussen ook naar Jimi Hendrix, en daar kwamen groepen als Fishbone bij. Cameron heeft zélfs geprobeerd om ons nu metal te slijten (lacht).»

HUMO Gefeliciteerd met je mooie versie van ‘My Friend of Misery’. Vanwaar die keuze?

WASHINGTON «Ik heb ‘My Friend of Misery’ altijd goed gevonden. De basintro heeft me keer op keer te pakken. Ik hoorde gelijkenissen met onze track ‘The Magnificent 7’, en ik wilde er die vibe over leggen. Er zit wat distortion op de blazers. Maar het meest hebben we gewerkt vanuit de lyrics. Toen ik de tekst las, dacht ik: die had van Billie Holiday kunnen zijn! Ik heb Patrice Quinn, onze zangeres, gevraagd om met haar beste Billie-stem te zingen. Zij kwam altijd bij schoonheid uit als ze over pijn, verdriet en ellende zong, en die trieste, donkere kant vond ik ook terug in de tekst van Metallica.»

HUMO Behalve naar jullie Metallica-cover heb ik vandaag ook naar jullie even gloednieuwe maar heel lieflijk klinkende single ‘Sun Kissed Child’ geluisterd.

WASHINGTON «In het echte leven ben ik een gewone jongen, maar muzikaal leef ik graag op de rand. Ik hou van het gevoel niet echt te weten wat er gaat gebeuren. Voor ‘Heaven and Earth’, mijn tweede studioplaat uit 2018, schreef ik afwisselend songs vol hoop en songs vol wanhoop. Ik breng het voorspelbare ook graag samen met het onvoorspelbare: daarin zitten voor mij de verwondering en de harmonie. Muziek ís uiteraard geluiden samenbrengen – met één noot kun je niet veel, met één stem ook niet. Dus wil ik grote orkesten, veel sporen, een koor. Hoe meer verschillende muzieksoorten ik samenbreng, hoe makkelijker het wordt om daarmee door te blijven gaan. Het is zoals bij leren: hoe meer je leert, hoe meer je wilt leren. Hoe meer je begrijpt, hoe meer je wilt begrijpen.»

HUMO In 2020 gebeurde iets soortgelijks. Je deed mee op ‘Pig Feet’, een oplawaai met Denzel Curry: die song zat vol geschreeuw en rolde vers van de Black Lives Matter-pers. Ik hoefde er geen tekstblad bij, ik verstond het zo wel. Tegelijk verscheen je heel rustige, soulvolle soundtrack bij ‘Becoming’, de documentaire over de voormalige first lady Michelle Obama.

WASHINGTON «Ik kan popmuziek maken, maar ook soul, klassieke muziek en harde hiphop. ‘Becoming’ was een ode aan Michelle Obama, en in ‘Pig Feet’ eisten we verandering. We zijn nu voorbij een bepaald punt in de geschiedenis, iedereen wéét wat er verkeerd loopt. Er is geen tijd meer om de verandering voor te bereiden, het moet nu gewoon gebeuren. Of zoals Patrice Quinn zingt in ‘Fists of Fury’, de opener van ‘Heaven and Earth’: ‘Our time as victims is over’.»

HUMO Je vader, Ricky Washington, is een vast lid van je groep. Daardoor was hij er ook bij in de finale van het achtste en laatste seizoen van de dramaserie ‘Homeland’, waarin jullie het orkest zijn. Hebben jullie er al samen naar gekeken?

WASHINGTON «Uiteraard. Mijn vader hield van ‘Homeland’. Tijdens de opnamen heeft hij een praatje geslagen met de schrijvers en de regisseurs. Hij vond het geweldig om die finale terug te zien, en voor mij was het ook speciaal.

»Mijn vader was een professioneel muzikant in de jazzscene van L.A. en had getourd met Earth, Wind & Fire. Hij is ermee gestopt omdat hij bij zijn familie wilde zijn en zijn kinderen wilde opvoeden. Hij ging lesgeven, en tegelijk bleef hij spelen en componeren. Als kind wilde ik altijd dat hij meer kon optreden. Vanaf mijn eerste grote succes heb ik ’m gewoon mee on the road genomen.»

HUMO De slotscène van ‘Homeland’ speelt zich af in Moskou, maar het concert leek daar niet gefilmd te zijn.

WASHINGTON «Als ik het me goed herinner, speelden we in Moskou, Californië.»

HUMO (lacht) Je bent veel minder academisch dan de jazzmuzikanten van weleer, maar je houdt wel van klassieke muziek. Ook ‘Clair de Lune’ van Claude Debussy heb je gecoverd.

WASHINGTON «En nu overweeg ik om een versie van ‘Pavane voor een overleden prinses’ van Maurice Ravel op onze nieuwe plaat te zetten. Wanneer die eraan komt? Ik weet zelfs nog niet wat het gaat worden! Ik stel voorlopig alleen vast dat ik weer véél te veel muziek aan het schrijven ben.»

‘Metallica (30th Anniversary Edition)’ en ‘The Metallica Blacklist’ verschijnen op 10 september bij Universal. Metallica speelt op 1 juli 2022 op Rock Werchter. Info & tickets: rockwerchter.be

Schrijf je in op onze wekelijkse muzieknieuwsbrief:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234