CD★★★☆☆

Katy Perry draait op ‘Smile’ de ene hit na de andere in elkaar

Katy Perry is muziek voor millennials, opgegroeid met haar zowat alle verkooprecords brekende 'Teenage Dream' (2010). En gechoqueerd door de betekenis van een tekstflard uit 'I Kissed a Girl'. 'The taste of her cherry chapstick' bleek niet over de smaak van de bovenste lippen van het meisje te gaan, zullen we maar zeggen.

Zoals bij zovele leeftijdsgenoten liep de carrière van Katy Perry na een gigantisch succesrijke openingsfase vast in de modder van de artistieke bevlogenheid: de artiest in kwestie wil niet alleen veel plaatjes verkopen, maar ook iets te vertellen hebben. Terwijl de fans gewoon songs met meezingbare refreinen willen.

'Ik ben eigenlijk een singer-songwriter die verdwaalde in de dansmuziek,' sprak Perry plechtig, ooit, ergens. Herkenbaar, maar niet meteen haar verstandigste uitspraak. Schoenmaakster blijf bij uw leest, bromde haar boekhouder, maar zonder veel resultaat.

Perry ging door diepe dalen, muzikaal en commercieel, en zag haar relatie met acteur Orlando Bloom stranden. Ze wist het even niet meer. Tot ze na een paar maanden gekrakeel weer de relationele draad opnamen, wat resulteerde in een uiterst gemediatiseerde zwangerschap, die, als ik het goed heb, een dochter zal voortbrengen, uitgerekend op de dag van de release van haar nieuwe plaat. Marketing voor gevorderden: die kan Taylor Swift in haar sacoche steken.

'Smile' is een album over weerbaarheid, hoop en liefde: een uitweg uit haar eigen donkere tunnel, recht naar het licht van immer huppelende popmuziek. Want Katy mag dan geen Katy zijn om zonder handschoenen aan te pakken - ik laat mijzelf wel uit - ze blijft nu wel hangen in haar eigen idioom. Daar is iets voor te zeggen, want dat idioom beheerst ze als geen ander.

Opener 'Never Really Over' danst diepzinnig rond haar relatiecrisis, met een refrein waarvan je denkt: minder overdubs had dit nog veel sterker gemaakt. Het is een fout die meer gemaakt wordt: de plaat is tot aan de rand gevuld met geluidjes en bliepjes en effecten: aanloopje in de strofe en dan volle bak in het refrein, dat bedoeld is om meegebruld te worden tijdens massaconcerten, met onder de aanwezigen velen met een cherry chapstick.

Wat er ook van zij: Perry is fantastisch bij stem en draait de ene hit na de andere in elkaar: 'Teary Eyes' is zo'n monsterlijke oorplakker bijvoorbeeld en de titeltrack is in al zijn simpelheid onweerstaanbaar: Beyoncé light, zullen we maar denken.

'All we got are champagne problems now' klinkt het in het refrein van het uitstekende 'Champagne Problems'. Ik durf er vergif op innemen dat dit al ingeblikt was voor corona.

Ik voorspel: een triljard downloads voor de maand om is, een tournee waarbij ze vanuit een straaljager haar fans toezingt en een duetplaat met haar dochter nog voor ze 3 is. Moet allemaal kunnen! 

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234