null Beeld

Kendrick Lamar - Good Kid, M.A.A.D. City

Zeg 'Compton' en wij beginnen spontaan 'Straight outta Compton / Crazy motherfucker named Ice Cube / From the gang called Niggaz With Attitude' op te dreunen, uit N.W.A.'s controversiële debuut uit 1988. Dat was toch zo voor 2012.

Herbert Struyf

Want sindsdien denken we éérst aan 'good kid, m.A.A.d city' van de vijfentwintigjarige Kendrick Lamar, die onlangs door Dr. Dre, Snoop Dogg en Nas werd uitgeroepen tot de Hoop van de Amerikaanse (West Coast-)hiphop.

De plaat kreeg 'A Short Film' als ondertitel mee, maar je kan 'good kid, m.A.A.d city' ook zien als een razend spannende coming of age-roman voor de oren. Lamar is een fan-tas-ti-sche MC: vanaf track één zuigt hij je mee in het verhaal van zijn zeventienjarige alter ego, met een spervuur van beklijvende en gedetailleerde beelden, verpakt in een virtuoze, wendbare flow die feilloos de meest uiteenlopende stemmingen, situaties en personages weet op te roepen.

Het ene moment wissel je snoeverige, puberale raps uit met Kendricks homies ('Backseat Freestyle'), het volgende ontdek je – als het schuim je al op de bek staat – dat er cocaïne in je joint zat. En voor je het weet, moet je op de vlucht voor de politie na je eerste auto-inbraak ('The Art of Peer Pressure').

Vaak krijgt het drama in Lamars rhymes een delicieus zwart randje absurde humor mee: als de geile jonge Kendrick aankomt bij het huis van het meisje dat hem zonet nog foto's van haar 'titties' sms'te, blijkt ze een valstrik opgezet te hebben en wordt hij afgetuigd. Uitgerekend op dát moment belt zijn moeder: of hij eindelijk haar motherfucking bestelwagen wil terugbrengen ('Sherane').

Die voicemailboodschappen van zijn ouders vormen samen met ruwe gsm-opnames van straatgevechten en dronken gebral de rode draad – het spanningsveld tussen familie en verantwoordelijkheid nemen enerzijds en de perverse, verleidelijke logica van de straat anderzijds.

Compton lijkt je nauwelijks toe te laten zélf je lot te bepalen, en de jonge Kendrick worstelt daarmee in tracks die bloedrood, groen als 'Money Trees' ('the best place for shade') of blauw en rood als zwaailichten kleuren. De songs ontvouwen zich in het ritme waarmee Lamar en zijn maats door de straten cruisen, 'on a mission for bad bitches and trouble'.

Ongehaast en relaxed, ondanks de voortdurende dreiging in de lucht, tot een plotse tempoversnelling je polsslag de hoogte injaagt: een politiecontrole, een shoot-out, een dode 'with his brains pouring out'.

De soundtrack wordt aangeleverd door meer dan een dozijn hiphopproducers: een fluwelen neoblaxploitationsound van Pharrell voor 'good kid', een sexy slaapkamerbeat onder een paar verzen van Drake en een Janet Jackson-sample in 'Poetic Justice', en old-skool G-funk en een Ice Cube-citaat in 'm.A.A.d city'.

Uiteindelijk staat alles op 'good kid, m.A.A.d city' ten dienste van de verhalen, zelfs wanneer die zoals in 'Sing About Me, I’m Dying of Thirst' abrupt en voortijdig eindigen met drie kogels in de kop van een gangsta. In die zin is dit een ouderwetse hiphopplaat – een rápplaat – waarop de rhymes voor een keer niet moeten onderdoen voor de hightechbeats. Kendrick Lamar dealt in 'grown-up candy', en weet perfect waar wij – verhalenjunkies – high van worden. Hiphopplaat van het jaar.

Lees ook:

De review van ‘untitled unmastered.’ (★★★★☆): ‘Met uw goedvinden vinden we ‘m Niet Echt Onmisbaar Maar Wel Zeer Zeer Zeer Onderhoudend.’

De review van ‘DAMN.’ (★★★★☆): ‘Hij levert keer op keer de beste hiphopplaat van het jaar af.’

De review van ‘Good Kid, M.A.A.D. City’ (★★★★★): ‘Een razend spannende coming of age-roman voor de oren’

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234