CD★★★★☆
‘Lauren Hell’ bewijst de hardnekkigheid van Mitski’s talent
Rimpelige Pitchfork-lezers én piepjonge TikTokkers: Mitski wist ze op haar voorbije platen, en dan vooral ‘Be The Cowboy’ uit 2018, moeiteloos in te pakken. Waarschuwing: krijgt u blauwe uitslag van eighties synthpop zoals die werd bedreven op pakweg de soundtrack van de dansfilm ‘Flashdance’, dan is haar cross-over niks voor u. Voor de blijvers: ‘Laurel Hell’ bulkt van de catchy songs met een popsound récht uit het yuppie-tijdperk, maar met pijnlijke boodschappen van nu. ‘Working for the Knife’ heeft het over uitbuiting in de muziekindustrie, ‘Stay Soft’ over hoe dat schijnbaar niét meer kan tegenwoordig, je pantser afleggen, ’The Only Heartbreaker’ betreurt verloren liefde, een probleem van alle tijden. Raadsel: hoe kan een plaat van een moegetourde songschrijver die er hardop van droomt de muziekindustrie de rug toe te keren - ‘Laurel Hell’ zou weleens haar laatste plaat kunnen zijn - toch haar meest commerciële zijn? Het bewijst enkel de hardnekkigheid van Mitski’s talent.