L’OR DU COMMUN Beeld ROMAIN GARCIN
L’OR DU COMMUNBeeld ROMAIN GARCIN

5 instaptracks

Leer L’Or Du Commun kennen: ‘Rappen lijkt op minivoetbal: iedereen keeper’

Na twee ep’s (‘L’Origine’ en ‘L’Odyssée’) en twee grote platen (‘Zeppelin’ en ‘Sapiens’) komt L’Or du Commun met ‘Avant la nuit’ aanzetten. Swing, Primero en Loxley zwoegen gedrieën in de machinekamer van de Brusselse hiphop, ter lering, vermaak én ontroering. Ze namen van bij het begin een toen nog piepe Roméo Elvis op sleeptouw. Omdat hun platen halve boeken zijn, belanden ze niet snel op de radio. Daarom vijf instaptracks.

1. FREESTYLE [POIGNÉE DE PUNCHLINES, 2013]

SWING «Hiphopfans stuurden via Facebook twintig lange, moeilijke woorden door, en wij moesten die gebruiken.»

HUMO Zoals ‘cucurbitacée’. De sfeer is die van jaren 90-hiphop. Félé Flingue, nu bekend via Le 77, rapte toen nog bij jullie: hij doet in de laatste strofe Ol’ Dirty Bastard na.

SWING (lacht) «Félé Flingue liep bij ons op den duur een beetje verloren. Hij heeft zelf beslist om eruit te stappen.»

PRIMERO «Tot 2015 dachten wij écht niet dat we ooit geld zouden verdienen met Franstalige hiphop. Maar toen werd het plots wel een beroep, met minder aangename kantjes. Félé Flingue wilde niks doen als hij er geen zin in had. Wij wilden een carrière.»

2. ‘1000’ [‘ZEPPELIN’, 2017]

HUMO ‘1000’ had, mede door een sample van Jim Lawless’ melancholische ‘Lonely Ballade’, geen uitstaans meer met de boom bap-producties van jullie vroege ep’s.

PRIMERO «Producer Vax 1 heeft ons in een andere wereld ondergedompeld. In ‘1000’ wandelen we in Brussel. Het refrein van Swing was heel goed; het werd pas laat duidelijk dat het thema van ‘1000’ de aanslagen van 22 maart 2016 zou worden.»

SWING «Die waren onder onze huid gekropen, maar er nog niet uitgekomen. En toen plots wel.»

HUMO De wereld blafte toen naar Brussel. Jullie lijken heel beleefd te zeggen: ‘Hé, wij lopen hier ook gewoon rond, even bang als de rest.’

PRIMERO «Er was niet alleen Trump met zijn hellhole Brussels. Zelfs in Frankrijk, waar één van de daders vandaan kwam die zich hier in Brussel verstopt had, werd Brussel met alle zonden beladen.»

HUMO Jullie rappen met drie man, zoals De La Soul en Beastie Boys.

PRIMERO «Sommigen zeggen dat drie een vervloekt cijfer is, maar ik zie vooral voordelen. In een driehoeksverhouding is iedereen elkaars hoeksteen.»

SWING «Een conflict is er meestal één tussen twee mensen: het is dan aan de derde om de neuzen in dezelfde richting te krijgen. Toen we met vier man waren, waren onze discussies langer en onze strofes te kort.»

3. ‘VRAI’ [‘SAPIENS’, 2018]

HUMO Op grote podia en in interviews zegt Roméo Elvis telkens weer dat hij veel aan jullie te danken heeft.

PRIMERO «Roméo is er op elke plaat bij geweest. We hebben hem lang geleden leren kennen. In ‘Vrai’ doet hij vooral het refrein, maar ik herinner me ook van vroeger het gemoedelijk klinkende ‘Nulle part’: dat stak af tegen ons zwaardere werk. Ik was met mijn vriendin op vakantie in Griekenland, we zaten op een boot, het paste perfect.»

4. ‘BANANE’ [‘AVANT LA NUIT’, 2021]

SWING «Wij hebben soms lange discussies over één woord dat eruit moet. Maar als Roméo binnenkomt, lijkt alles vanzelf te gaan. Hij zegt elke keer: ‘Maar nee, we gaan dat zo doen.’ In twee uur tijd schrijft hij dan vier strofes.»

HUMO In ‘Banane’ rapt hij: ‘Je suis en slashes’, Belgisch-Frans voor slippers. Lachen ze in Parijs nog met de Belgen?

PRIMERO «Véél minder dan vroeger.»

SWING «Onze collega Caballero (die meedoet op ‘Banane’, red.) zei: ‘Toen we klein waren, was Franse rap een grote broer die ons in een houdgreep nam en met zijn knokkels hard over onze kruin wreef. Nu we groter zijn, durft hij dat niet meer.’»

5. ‘NÉGATIF’ [‘AVANT LA NUIT’, 2021]

PRIMERO «‘Négatif’ is een typisch voorbeeld van een L’Or du Commun-puzzel. We deden maar wat, en pas na een tijd kreeg het de vorm die we wilden.»

SWING «In het begin is het altijd zoeken, maar als we wel weten wat we willen, beginnen we op maat te werken: daar nog twee zinnen bij.»

PRIMERO «Met vrienden speel ik minivoetbal, en daar heeft rappen wat van: kleine bezetting, geen vaste plek, iedereen keeper. Als iemand met het refrein bezig is, werken de anderen meer aan de strofes. Voor mijn strofe van ‘Négatif’ liet ik me inspireren door de serie ‘Black Mirror’. Ik dacht na over hoe fans via sociale media het lot van hun idool kunnen bepalen. Als ze mijn handtekeningen beu worden, kunnen ze kiezen hoe het voor me afloopt. Klik 1 en ik zal voor altijd leven: dat is positief. Klik 2 en ik sterf een gruwelijke dood: negatief.»

SWING «We bepalen in het echte leven wellicht zonder het te beseffen al het lot van iemand die een pakje komt leveren, gewoon door te melden of we tevreden zijn of niet.»

PRIMERO Als ik op mijn telefoon commentaren op onze muziek lees, verander ik mogelijk mijn manier van schrijven. Ik ben meer door dystopische films en series beïnvloed dan door rappers. Na de mindfuck van ‘Shutter Island’ begon ik meteen zelf ideeën uit te werken.»

SWING «Bij mijn grote invloeden mag je gewoon MC Solaar en Stromae noteren.»


‘Avant la nuit’ van L’Or du Commun verschijnt op 14 mei bij La Brique/PIAS.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234