trio muzikanten Beeld Ever Meulen
trio muzikantenBeeld Ever Meulen

Week van de Belgische muziek

Leven na de doodsreutel: hoe klinkt de Belgische muziekscene na twee coronagolven?

Van 8 tot en met 14 februari vieren we de Week van de Belgische muziek. ‘We’, dat zijn zowat alle radio- en tv-zenders én de belangrijkste concertzalen, muziekwinkels, clubs, cultuurcentra en talloze tricolore artiesten, voor wat nu al de grootste ode aan de vaderlandse muziekscene ooit wordt genoemd. Een overzicht van alle festiviteiten staat op www.weekvandebelgischemuziek.be. Maar hoe is het met de patiënt gesteld?

HOE GROOT IS HET VERDRIET VAN BELGIË?

VRT-muziekcoördinator Gerrit Kerremans had het in de perstekst van de Week van de Belgische muziek over ‘de gebroken muzieksector’. Met andere woorden: er zijn breuken te zien die, als optreden straks weer mag, niet in één keer gelijmd zullen zijn.

STIJN VAN DE VOORDE (Studio Brussel) «Pas op, dé muzieksector zal blijven bestaan – de mensen zullen altijd de behoefte voelen om bands en dj’s te zien. De vraag is: zal het nog met de huidige muzikanten en werknemers zijn, of zijn die straks voor een deel vervangen? Dat is en klinkt heel gemeen – en ik vind het enorm erg voor de mensen die het moeilijk hebben – maar zo is het ongeveer.»

Stijn Van de Voorde  Beeld Eric Lemmens
Stijn Van de VoordeBeeld Eric Lemmens

HUMO De ene band heeft het al lastiger dan de andere.

VAN DE VOORDE «Het vreemde is: wie vroeger niet van de muziek kon leven, ondervindt schade, maar heeft meestal nog iets achter de hand. Wie zijn of haar band nog even als een professioneel hobbyproject beschouwt – de Equal Idiotsen van deze wereld, zeg maar – is het gewend andere inkomsten te zoeken. In België geldt dat voor de meeste bands. Maar grotere groepen, genre dEUS en Hooverphonic, zijn kleine bedrijven die maandlonen uitkeren. Er zijn meer mensen dan alleen de bandleden van afhankelijk, en die dreigen nu in de problemen te komen.»

HUMO Heel reëel is de braindrain in de ondersteunende sectoren: klankmannen, podiumbouwers...

VAN DE VOORDE «Dat is de grote angst van de festivals. Medewerkers die vroeger de belichting verzorgden op festivals en concerten, hebben zich misschien al gespecialiseerd in de televisiewereld. Zullen die nog terugkomen naar de muzieksector? Er dreigt zeer veel expertise en knowhow verloren te gaan.»

HUMO Ander probleem: als er terug kan worden opgetreden, zullen alle zalen ingepalmd worden door de grootste artiesten. De beginnende muzikant zal het moeilijk krijgen om zich te tonen.

VAN DE VOORDE «Klopt. Cultuurcentra geven graag voorrang aan shows die zeker uitverkocht raken, omdat ze daar winst op kunnen maken. Dat is logisch. Bovendien dreigt er oververzadiging qua concerten en platen: plots zal iedereen van alles uitbrengen en inplannen. Dat kun je niemand kwalijk nemen, maar dat is ook niet de te volgen weg. Mensen zullen plots niet veel vaker naar concerten gaan dan vroeger.»

HUMO Nee?

VAN DE VOORDE «In het begin zal de goesting groot zijn, maar daarna ebt het enthousiasme weg. Ik hoor dat ook van mensen die tussendoor toch op reis zijn geweest: terug op restaurant kunnen gaan is fantastisch, maar het went snel. Ik geloof niet dat de doorsneemuziekliefhebber ineens zes keer per week naar concerten zal gaan, of daar plots het geld voor heeft.»

HOE ZIT HET MET DE FESTIVALZOMER?

Niemand weet of we in 2021 een festivalzomer krijgen: hoe bereiden de organisatoren zich voor op zoveel onzekerheid? Welke scenario’s liggen op de tafels van Rock Werchter, Pukkelpop en Tomorrowland?

DEBBY WILMSEN (Tomorrowland) «Het liefst zou ik zeggen: ‘Wat vraag je me nou, Frederick? In juli zitten we met vierhonderdduizend man heerlijk te feesten, iedereen gezond en wel.’»

Debby Wilmsen Beeld VTM NIEUWS
Debby WilmsenBeeld VTM NIEUWS

HUMO Maar...

WILMSEN «...achter de schermen zijn we nu vooral véél aan het praten met overheden, experts, stakeholders... We houden de vinger aan de pols, zodat we zeer snel kunnen schakelen. En intussen werken we door, zodat alles klaar is voor de zomer: alle Tomorrowland-werknemers hebben hun job nog. De nieuwe podia staan klaar om op De Schorre opgebouwd te worden. Zodra duidelijk is wat deze zomer kan, beslissen we wat we doen.»

HUMO Hoe realistisch is het scenario van de vaccinpaspoorten?

WILMSEN «Ik durf me daar niet over uit te spreken. We praten met verschillende partijen.»

HUMO En sneltesten aan de ingang: is dat haalbaar?

WILMSEN «Ik weet het niet, dat moeten we nog zien. En we hebben nog zes maanden, hè. Dat is niet zoveel, maar het is ook niet weinig. Het kan nog alle kanten op, maar we hopen op het beste.»

HUMO Heeft die hoop een deuk gekregen door het nieuws dat het Britse Glastonbury alweer niet doorgaat?

WILMSEN «Nee. Glastonbury is een ander soort festival, en ze beginnen altijd al heel vroeg op te bouwen, ook omdat ze vooral met vrijwilligers werken. Wij staan later op de kalender, en onze opbouw vraagt minder tijd.»

HUMO Een Tomorrowland met enkel plaatselijke dj’s en bezoekers uit eigen land: is dat een mogelijkheid?

WILMSEN (verbaasd) «Nee. We reserveren de helft van onze tickets voor Belgen, maar het internationale aspect zit erg diep in ons DNA. Tomorrowland is bij uitstek de plaats waar culturen elkaar ontmoeten en verrijken. Een festival met alleen Belgen zou een heel ander concept zijn – dat zouden we onmogelijk Tomorrowland kunnen noemen.»

HUMO Is er, puur hypothetisch, al een andere naam voor bedacht?

WILMSEN «Belgenland of zo? (lacht) Neenee. In de geest van de Tomorrowland-filosofie blijven we positief ingesteld: we gaan van het allerbeste scenario uit, met zeventien podia en alle toeters en bellen, en daar werken we naartoe.»

IS ER OOK GOED NIEUWS?

Valt er na alle rampspoed ook iets positiefs over onze muzieksector te verzinnen? Een vraag voor Bart Peeters: presentator van de twee grote ‘Week van de Belgische muziek’-shows op Eén (op dinsdag 9 en donderdag 11 februari), en tevens gediplomeerd goednieuwsbrenger.

BART PEETERS «Een mooie evolutie die ik tijdens de voorbereidingen van die shows alvast merkte: ineens hebben muzikanten weer tijd. Na de repetities bleven muzikanten soms nog urenlang – en coronaproof! – hangen. Dat gebeurde vroeger nooit. In een lang gesprek met Adamo kwam ik dingen te weten die ik me al veertig jaar afvraag. En ik sprak ook met Pommelien Thijs: zij staat nu op nummer één in België én in Nederland, terwijl ze nog bezig is met haar partiële examens biologie.»

Bart Peeters Beeld Photo News
Bart PeetersBeeld Photo News

HUMO Belgische muziek heeft weer internationale appeal: Angèle heeft een duet met Dua Lipa opgenomen, en de indrukwekkende opmars van Lous and the Yakuza is niet te stuiten.

PEETERS «Er worden met veel liefde fucking goede dingen gemaakt in ons land. Dat Lous bij Jimmy Fallon mocht spelen, is geen toeval: ze ís fantastisch. Het helpt dat ze een geweldige uitstraling heeft: ze moet nog maar in beeld komen, en ik kijk al. Het spannende is nu: wordt dat afgevlakt, of zullen Angèle en Lous vrolijk hun zin kunnen blijven doen?»

HUMO Afgevlakt?

PEETERS «Zoals met Selah Sue gebeurde, toen haar ziel ten tijde van haar tweede plaat heel eventjes door internationale producers werd gestolen. Die ziel heeft ze intussen gelukkig terug: haar ‘You’ was geweldig.

»Los van het internationale appeal: muzikanten hebben meer tijd gehad om nieuwe ideeën uit te werken en er vormelijk toffe dingen bij te zoeken. De eerste bewijzen zijn er al. Er komt een lawine van goede muziek op ons af.»

HUMO Publiek en artiesten kunnen niet wachten tot optredens weer mogen. Straks zullen de culturele centra nog podia moeten bijbouwen!

PEETERS «En dat terwijl al die podiumbouwers nu in de farma-industrie werken (lacht).»

HUMO Als festivals alleen vaderlandse artiesten zouden boeken, staat Bart Peeters straks misschien op het hoofdpodium van Pukkelpop.

PEETERS «Ze hebben in het verleden weleens gepolst. Ik zei onlangs tegen mijn zoon, die 18 is: ‘Zou jij het raar vinden als ik op Pukkelpop speel terwijl jij daar rondloopt?’ Hij keek me aan en antwoordde: ‘Als er een scenario is waarin ik naar een festival mag, daar mag blijven slapen en er mag doen wat ik wil, dan mag om het even wie op dat podium staan, zélfs mijn vader.’ (lacht

HUMO Heeft de sector iets geleerd van het voorbije jaar?

PEETERS «Er zullen structuren ontstaan om de freelancers te helpen. Want de mensen die ingehuurd worden om, ik zeg maar iets, de Lotto Arena ’s nachts om te bouwen van concertzaal tot basketbalveld, dat zijn freelance jobhoppers die nu ongelofelijk benadeeld zijn. Vroeger werd die onafhankelijkheid verheerlijkt, maar de romantiek van de eendagswerker is nu wel verleden tijd. Ik zit in wezen ook wel zo in elkaar, hoor – ‘Van de ene bloem naar de andere fladderen, en we zien wel.’ Tot je ineens níéts meer ziet: dan houdt het op.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234