In Memoriam

Little Richard was een wonder van een performer en een grensverleggende muzikant

Little Richard is overleden, schrijft Rolling Stone vandaag. Hij is 87 jaar geworden. Marc Didden mocht de rock-’n-roll-legende ooit ontmoeten.


Ik had nog niet echt veel levende legendes ontmoet toen ik op een warme middag in juni 1975 samen met fotograaf Herman Selleslags, ook al een legende, een ruime suite binnenstapte van het ondertussen alweer verdwenen Brusselse Westbury Hotel. We werden er voorgesteld aan Richard Wayne Penniman (°5 december 1932), ook wel bekend als de grote rockpionier Little Richard. Nog eer ik hem kon zeggen dat hij ongetwijfeld één van de koningen van de rock-’n-roll was, zei hij dat zelf al. Daarna beval hij me niet tegenover hem te gaan zitten, zoals interviewers doorgaans doen, maar naast hem op de sofa. Om het ijs te breken bedankte ik hem alvast omdat hij volgens mij het mooiste woord uit de hele rockgeschiedenis uitgevonden heeft, namelijk ‘Awopbopaloobopalopbamboom’, tevens de kreet waarmee zijn onvergetelijkste hit ‘Tutti Frutti’ (1955) aanvangt. Ongevraagd klonk er al meteen een zeer luide en ruige versie van ‘Awopbopaloobopalopbamboom’ live door de gangen van het Westbury. Hij informeerde mij en Herman ook nog dat hij niet gay was, maar omnisexual.    

Laten we wel wezen. Little Richard mocht dan beslist een rare vogel zijn in de wondere wereld van de lichte muziek, maar hij was wel een vogel die kon zingen zoals geen enkele gevederde vriend dat ooit voor of na hem gedaan heeft. Sommigen noemden hem een shouter, maar dat is te veel oneer.

Richard was nu eenmaal geboren met een stem die qua kracht het midden hield tussen een blaasbalg en een scheepsklok en hij gebruikte die om naar best vermogen te zingen zoals hij gebekt was. In zijn gloriedagen was hij nog veel meer dan een zanger. Bijvoorbeeld ook een verdomd inventieve pianist die muzikale geschiedenis hielp schrijven door de in de eerste dagen van de rock gangbare boogiewoogieritmiek tweehandig om te buigen naar meer complexe patronen waarin ook al hints van funk en soul en jazz te horen zijn.

Little Richard had na zijn leerjaren al vlug en meteen mondiaal succes. Alleen al in 1956 scoorde hij zeven hits na mekaar, waarvan hij vaak auteur of ten minste coauteur was. Ik heb het dan over opusjes als ‘Slippin’ and Slidin’', ‘Rip It Up’, ‘Ready Teddy’, ‘The Girl Can’t Help It’ en ‘Lucille’. Bij iedere draaibeurt zetten ze hier thuis nog steeds aan tot molenwieken met diverse ledematen en vergevorderde types wilde dans.

Mijn eigen favorieten zijn altijd al ‘Good Golly, Miss Molly’ en ‘Long Tall Sally’ geweest, en laat dat nu ook net de songs zijn die Paul McCartney, Ray Davies, Bob Dylan, wijlen John Lennon en Otis Redding bijzonder inspirerend vonden.    

Na die eerste holderdebolderperiode ging de motor wat sputteren. En gooide onze held zich in de armen van Jezus of genoot hij overdadig van andere drugs, als daar zijn cocaïne of witte, gele en blauwe pillen, en kwam er ook nog wat dubieus fluitenwerk bij kijken. Zoals wel meerdere rockpioniers bleek ook hij namelijk een vetzak in bijberoep te zijn. Na de wonderjaren hield hij zich vooral bezig met godsdienststudie, pogingen tot comebacks en diverse bijbehorende afscheidstournees, waarna hij dan even voorgoed de rock afzwoer, om dan een week later weer met de Bijbel in de hand op een oldiesfestival te verschijnen. 

Toch wil ik geen kwaad woord horen over Kleine Richard. Want hij was een wonder van een performer, een superieur songschrijver en een grensverleggende muzikant. 

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234