Ludwig Göransson tijdens de opnames van de 'The Mandalorian'-soundtrack Beeld Justin Lubin /Lucasfilm Ltd.
Ludwig Göransson tijdens de opnames van de 'The Mandalorian'-soundtrackBeeld Justin Lubin /Lucasfilm Ltd.

InterviewLudwig Göransson

Ludwig Göransson, de nieuwe sound van Hollywood: ‘De allergrootsten hebben genoeg aan één noot’

Drie jaar geleden liet Ennio Morricone zijn naam tussen neus en lippen door glippen. ‘Die jonge Zweedse componist, Ludwig Göransson, die heeft dat eigenwijze dat ik ook heb.’ Het bleken rake woorden te zijn van de inmiddels overleden Italiaanse maestro. De altijd nog maar 36-jarige Zweed is het wonderkind van Hollywood en tekende onlangs voor de filmmuziek van ‘Tenet’ en de ‘Star Wars’-spin-off ‘The Mandalorian’. Interviews geeft de Oscarwinnaar zelden. Reden? Te druk.

Ludwig Göransson draagt al van kinds af aan hoge verwachtingen op zijn schouders: zijn ouders hadden de moed om hem te vernoemen naar hun idool, Ludwig van Beethoven. Maar de Zweed lost de verwachtingen moeiteloos in: naast ‘Tenet’ en ‘The Mandalorian’ componeerde hij de laatste jaren ook de muziek van blockbusters als ‘Creed’, ‘Venom’ en ‘Black Panther’. Daarnaast maakte hij uitstapjes naar de popindustrie en producete hij een album van HAIM; tracks van Alicia Keys, Chance the Rapper en Travis Scott; en werkte hij mee aan ‘This Is America’, de mokerslag van Childish Gambino.

Hoe het allemaal begon? Toen de lange Zweed op zijn 23ste verhuisde naar Los Angeles, ontmoette hij aan de universiteit generatiegenoot Ryan Coogler. Die regisseerde op zijn 27ste de spraakmakende film ‘Fruitvale Station’, waarvoor Göransson de muziek mocht schrijven. Anno 2021 is het duo niet meer weg te denken uit Hollywood. Al heeft de coronapandemie in de VS hem tijdelijk een nieuw onderkomen doen zoeken.

LUDWIG GÖRANSSON «Ik woon al een aantal maanden met mijn gezin in Zuid-Korea. Het is hier veel veiliger dan in Los Angeles. Ik krijg hier alle tijd en ruimte om te werken.»

HUMO Je levensverhaal klinkt bijna als een sprookje. Je nam het vliegtuig naar Hollywood om er de nieuwe John Williams te worden.

GÖRANSSON «Precies, ik had maar één doel: filmcomponist worden. Als jonge muzikant was ik al getriggerd door componisten zoals Morricone.»

HUMO Je laatste wapenfeit was de muziek voor seizoen 2 van ‘The Mandalorian’, de ‘Star Wars’-spin-off van Disney+. Hoe was het om daar muziek voor te componeren?

GÖRANSSON «De muziek van ‘Star Wars’ roept al decennialang een bepaald gevoel op: je hoort die soundtrack nog voor je één beeld hebt gezien. Ik ken de muziek al van toen ik 8 jaar oud was, maar juist dat zorgde ook voor veel spanning. Je moet nieuwe muziek maken die kan wedijveren met degene die voor zoveel mensen iconisch is.»

HUMO Hoe ben je eraan begonnen?

GÖRANSSON «Het eerste wat ik heb gedaan, was mijn computer opbergen. Ik wilde weer werken zoals ik ook al als kind componeerde. Gewoon zittend tussen al mijn instrumenten en mijn ideeën oldskool opnemen. Als je bent omringd door computers, krijg je niets terug. Ze praten niet met je. Maar als ik een instrument bespeel, ontstaat er een dialoog.

»Ik ben iemand die veel instrumenten kan bespelen. Ik vind het heerlijk om ze zelf in te spelen op mijn soundtracks. Tijdens de opnames voor ‘The Mandalorian’ heb ik bijvoorbeeld veel gebruikgemaakt van een Fender Rhodes-piano en de mellotron, een instrument dat veel werd gebruikt door progressieve symfonische rockgroepen zoals Tangerine Dream en Yes. Mijn vrouw (Serena McKinney, red.) is een fantastische violiste, dus ook over strijkers hoefde ik mij geen zorgen te maken.»

HUMO ‘Star Wars’ is een gigantisch merk geworden. Is het niet vervelend dat de hele wereld op je vingers kijkt?

GÖRANSSON «Ik had totale vrijheid om in een wereld te stappen die iedereen kent. Een wereld die zoveel betekent voor miljoenen mensen. Ik ben teruggegaan naar de eerste films van ‘Star Wars’. Ik wilde het vintagegevoel van die films opzuigen en in mijn werk injecteren. Dat proces voelde aan als een transformatie, alsof ik in de ruimte was. Op een andere planeet.»

HUMO Ik begrijp dat de soundtrack voor het tweede seizoen wel wat last had van de coronacrisis.

GÖRANSSON «Inderdaad: ik begon eraan midden in de pandemie. Ik was van plan met een groot strijkorkest te werken, maar dat kon in het begin niet. Heel veel van de muziek die ik voor die serie heb gemaakt, is in isolatie ontstaan. Volgens mij hoor je dat op sommige momenten ook wel, maar dat vond ik niet eens zo erg.»

HUMO Je maakte net daarvoor ook de filmmuziek voor ‘Tenet’, één van de grote releases van 2020.

GÖRANSSON «Zelfde verhaal: de filmmuziek van ‘Tenet’ is vooral thuis door de muzikanten ingespeeld.»

HUMO Voor ‘The Mandalorian’ werkte je heel close met regisseur, acteur en schrijver Jon Favreau. Hij schijnt nogal intens te zijn.

GÖRANSSON «Jon schreef het verhaal en heeft een duidelijk idee van wat hij het publiek wil vertellen. Mij leek het bijvoorbeeld een goed idee om in een bepaalde aflevering een schattig muziekje onder Baby Yoda te zetten. Maar Jon gaf aan dat ik het vanuit het perspectief van het hoofdpersonage, een premiejager, moest benaderen. En die wil maar één ding: geld. Je ziet de ogen van de hoofdrolspeler niet, dus de muziek moet zijn emoties vertalen.»

HUMO Net als filmcomponisten zoals Williams, Morricone, Max Steiner en John Barry ben je een kind van jouw tijd. Je combineert de nalatenschap van die heren met jouw moderne werkwijze.

GÖRANSSON «Ik hou ervan om de energie van dance en hiphop te integreren in mijn filmmuziek. Wat is er mooier dan de sound van een vintage synthesizer te combineren met een organisch klinkende fluit? Ik ben gek op die energie, alleen moet je ze wel gebruiken op het juiste moment in een film.

»Ik weet nog dat ik als kind de soundtrack hoorde van de film ‘Edward Scissorhands’. Wat Danny Elfman daar deed, was totaal vernieuwend. Het was de eerste keer dat muziek mijn emoties triggerde. Ik moest huilen, maar ik begreep niet waarom.»

HUMO Heb je veel geleerd van oude helden zoals Morricone en Williams?

GÖRANSSON «Natuurlijk, zij zijn van groot belang geweest. Het mooie is dat iemand zoals Morricone het vaak met beperkte middelen deed. Je hoort in sommige van zijn westerns één noot die perfect de juiste stemming wegzet. Dat is zo bepalend dat het meteen een gat in je geheugen brandt. De echt grote filmcomponisten herken je op die manier. Dat is ook altijd mijn doel geweest.»

HUMO Je werkt vaak met grote regisseurs zoals Christopher Nolan en Ryan Coogler. Mannen die garant staan voor de blockbusters van onze tijd. Dat moet toch vreselijk stressvol zijn?

GÖRANSSON «Het is helemaal niet stressvol. Als dat zo zou zijn, deed ik wel wat anders.

»Kijk, ik werk met genieën en mijn rol bestaat er gewoon uit om goed te luisteren, in hun bovenkamer te kruipen en de reis zo plezierig mogelijk te maken. Ik wil hun visie uitbreiden en ervoor zorgen dat ze dingen horen die ze niet voor mogelijk hadden gehouden.»

HUMO Jij hebt al sinds je studententijd een goede band met Ryan Coogler. Hij was nog voor zijn 30ste één van de meest succesvolste regisseurs van zijn generatie. Het lijkt wel of jullie elkaar opstuwen naar al die grote successen.

GÖRANSSON «Toen ik zijn eerste filmproject aan de unief zag, wist ik meteen dat hij een grote zou worden. We waren destijds net 25 jaar en in die periode kende ik geen enkele succesvolle regisseur die jonger was dan 40. Ik dacht: die scoort over tien jaar zijn eerste grote filmhit. Maar ik zat ernaast, want twee jaar later maakte hij al ‘Fruitvale Station’. En al snel volgden ‘Creed’, ‘Creed II’ en ‘Black Panther’. We groeiden samen en we stuwden elkaar voort.»

HUMO En tussendoor vind je ook nog tijd om met succesvolle popsterren zoals HAIM en Childish Gambino te werken, en het duet ‘So Done’ tussen Alicia Keys en Khalid te producen.

GÖRANSSON «Met filmprojecten ben ik meestal een jaar lang bezig, helemaal alleen. Maar wanneer ik met muzikanten werk, bouw ik echt een werkrelatie op. Dan is er sprake van een uitwisseling van talent en kennis. Daar leer ik echt heel veel van.»

HUMO Wat is dat met jullie Zweden? Er is nauwelijks een land dat zoveel muzikaal talent naar Amerika exporteert.

GÖRANSSON «Ik zing nu vaak Zweedse kinderliedjes voor mijn 1-jarige zoontje en ik merk dat ze melodisch heel ingewikkeld zijn. Heel anders dan de kinderliedjes in Amerika. Ik ging als jong kind ook al naar een basisschool waar alles om muziek draaide. En daarnaast zijn de winters in Zweden erg lang: dan biedt muziek een mooie ontsnappingsroute.»

HUMO Ondanks de epidemie zal je agenda wel vol zitten. Wat zijn je komende uitdagingen?

GÖRANSSON «Weldra stort ik mij op ‘Black Panther 2’, maar eerst ga ik mijn soloplaat voltooien. Dat is voor mij een volledig nieuwe wereld, want ik schrijf ook de teksten én ik zing ze zelf in. Het maken van een eigen plaat zie ik als een soort van therapie: eindelijk moet ik eens een keertje niet voor iemand anders schrijven. Ik ben er nu acht jaar mee bezig en het eindresultaat is best grappig. Ik geef het je op een blaadje: het zal verrassend zijn.»

‘The mandalorian – seizoen 2', Nu op Disney+

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234