Pieter Van Dessel, Marble Sounds Beeld Tobias De Ryck
Pieter Van Dessel, Marble SoundsBeeld Tobias De Ryck

In premièreVideo

Marble Sounds 2.0 trapt af met het bloedmooie ‘Quiet’: ‘Dit voelt als een nieuw debuut’

Als Marble Sounds huilt Pieter Van Dessel al 13 jaar marmeren traantjes. Zijn nieuwste heet ‘Quiet’ en is opnieuw prachtig. Vandaag al exclusief te beluisteren op Humo.be!

Opvallend: Van Dessel kiest post-corona voor een nieuw label én een nieuwe booker. In ‘Quiet’ maken de gitaren bovendien verrassend plaats voor een trio piano’s. Marble Sounds 2.0 est arrivé?

PIETER VAN DESSEL «Dit voelt als een nieuw debuut, ja. Na vier albums werd het tijd om eens na te denken over wat ik op lange termijn nog wou doen met Marble Sounds. Ik voelde toen dat de cirkel rond was. Nu is het tijd voor een nieuw hoofdstuk, ik heb een nieuwe energie gevonden.»

HUMO In de voorbije maanden heb je twee ep’s gelost met eerder onuitgebrachte songs. Was dat een manier om Marble Sounds 1.0 volledig af te sluiten?

VAN DESSEL «Goed opgemerkt! Ik wou ook vermijden dat ik later zou teruggrijpen naar songs die nog op het schap lagen. Nu is het schap leeg.»

HUMO Je labelbaas vertelde me dat je kwam aankloppen met een plaat die al zo goed als af was. Dankzij corona?

VAN DESSEL «Nee, de plaat is grotendeels vóór corona afgemaakt. Het mixen ging wel wat sneller, omdat onze mixer geen live-opdrachten meer had.

»We hadden deze eerste single, ‘Quiet’, lang geleden al gemaakt, maar vonden die niet passen in wat we toen deden. We dachten: ‘Die song verdient een album op zich’, en zo is ‘Quiet’ de kiem geworden van onze nieuwe plaat.»

HUMO Betekent dat dan dat jullie nieuwe plaat net als ‘Quiet’ meer georkestreerd zal zijn? Ik hoor veel strijkers.

VAN DESSEL «Die strijkers spelen op negen van de tien songs mee, inderdaad. Ook de piano’s spelen een hoofdrol. Er zijn geen gitaar en bas meer te horen. Live zullen we deze plaat dus in een andere bezetting moeten spelen.»

HUMO In ‘Quiet’ meen ik een geprepareerde piano te horen, die een mooi metalig geluid voortbrengt. Denk: ‘Avril 14th’ van Aphex Twin.

VAN DESSEL «Klopt! Er zitten drie verschillende piano’s in de song. Coproducer David Poltrock stelde tijdens de opnames voor om ze op het podium te zetten en aan te sturen met computers, nadat hij ze met de hand geprepareerd had.»

HUMO Ook in de clip spelen piano’s een hoofdrol. We zien verschillende mensen op een onzichtbare piano spelen. Ik ruik een metafoor.

VAN DESSEL «Ik citeer uit de synopsis van regisseur Dirk Domen: ‘een metafoor voor de ongehoorde stem’!»

HUMO Op de plaat zal ‘Quiet’ 5 minuten en 14 seconden duren. Deze single-versie klokt af op 3 minuten en 58 seconden. Was het niet moeilijk om een minuut weg te knippen uit zo’n gelaagde song die het grotendeels van de opbouw hebben moet?

VAN DESSEL «Dat was niet evident. Ik geloof dat veel artiesten het principieel niet zouden doen, maar ik hou wel van gebalde songs. De lange versie is natuurlijk een andere luisterervaring: de climax komt pas na vier minuten, waardoor ‘ie nog mooier klinkt.»

HUMO Heb je die radiovriendelijke singleversie gemaakt omdat je hoopt op een nieuwe hit à la ‘Leave a Light On’?

VAN DESSEL (lacht) «Nee. Maar anderzijds had ik in 2013 ook niet verwacht dat ‘Leave a Light On’ een hit zou worden. De beste manier om een hit te scoren is er niet op hopen. Maar hoop ik er nu wel op door er niet op te hopen?»

HUMO In de tussentijd heb je ook een soundtrack gemaakt voor de fictiereeks ‘Albatros’. Samen met actrice Marjan De Schutter coverde je op heel mooie wijze nummers van Dana Winner en Yasmine. Jouw songkeuzes?

VAN DESSEL «Nee, dat hadden regisseur Wannes Destoop en scenarist Dominique Van Malder beslist. Het was fijn om samen te werken met Lennert (Coorevits, de frontman van Compact Disk Dummies werkte ook mee aan de soundtrack, red.). Alles verliep heel spontaan; Marjan heeft de nummers gewoon op de set ingezongen, met oortjes in.»

HUMO Je hebt altijd een neus gehad voor bijzonder mooie nummers. Dankzij de Marble Sounds-cover heb ik ‘Come Here’ van Kath Bloom leren kennen. Elf jaar later vind het nog steeds één van de mooiste nummers ooit gemaakt. Dank, daarvoor.

VAN DESSEL «Ik heb dat lied ingezongen en op een cd’tje gebrand als valentijnscadeau voor mijn vrouw! Ik had ‘Come Here’ leren kennen dankzij een fragment uit de film ‘Before Sunrise’ en vond het meteen heel mooi. Maar de mondharmonica stond mij niet aan. Dus heb ik maar een eigen versie gemaakt.»

HUMO Ik vind die mét mondharmonica toch nog nét een tikkeltje mooier, sorry!

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234