cd★★★★★
‘Marble Sounds’, de vijfde plaat van Marble Sounds is de allerbeste
Marble Sounds is de band van en rond Pieter Van Dessel, volgens imdb.com tevens componist van de soundtracks van ‘Albatros’ en ‘Gevoel voor tumor’.
Het oeuvre van Marble Sounds was lang de ‘Downton Abbey’ van de Vlaamse muziekscene: klassevol, statig en goed gemaakt, maar bezwaarlijk de vernieuwendste of verrassendste van de klas te noemen.
Van die reputatie trok Van Dessel zich tijdens de opnames van de vijfde Marble Sounds, domweg ‘Marble Sounds’ geheten, gelukkig niet al te veel aan.
Het gonsde al een tijdje van de geruchten. Van Dessel had zijn groepsgeluid tijdens de lockdowns opnieuw uitgevonden, werd gezegd. De nieuwe songs klonken daardoor beter en doorleefder dan ooit, beweerde men. Hij schreef en speelde op drie piano’s, vijf tuba’s en zeven neusfluiten tegelijk én producete alles zelf, was de roddel.
Geen letter van gelogen, want: luister hier, vrienden, wát een plaat! Van Dessel heeft, vijf jaar na de vorige Marble Sounds-plaat, ineens een soort midas touch te pakken: bijna elke song hier heeft de kwaliteit en de envergure van een straffe radiosingle.
De ingetogen maar indrukwekkende openingssong ‘Quiet’ kent u van de seizoensfinale van ‘Undercover’. ‘Soon It’ll Make Us Laugh’ - met een cameo van Van Dessels dochtertjes én van een Bulgaars koor - begint als een valse trage en net wanneer u er niets bijzonders meer van verwacht, breekt de song helemaal open en wordt het plots zodanig mooi dat - waarschuwing: metafoor niet voor gevoelige zielen - uw aambeien ervan gaan flapperen.
Overdrijf ik? Vermoedelijk wel. Maar dat doe ik vaker als ik ergens blij en ontroerd tegelijk van word. Dat laatste gebeurt ook bij ‘Axolotl’, dat mooie dingen van goed volk als Air en Damien Jurado combineert.
En zo gaat het - voor iedereen met een hart en een maag voor slimme, smaakvolle kamermuziek - hier van het ene hoogtepunt naar het andere: ‘Jacket’ doet, niet alleen door de ‘stop-start-stop’-montage en de autotune, op straffe wijze aan Bon Iver denken.
Variatie troef: de songs gaan afwisselend over het klimaat, de wetenschap, ludduvudu, en methodes om te onthaasten. Maar allemaal gezongen door dezelfde geruststellend warme stem, die op het einde nog twee keer mooi uithaalt: ‘Prioritat’ en ‘The Ever After’ zijn uitsmijters van formaat, fluweel en fortitude.
‘Dichter bij mezelf als muzikant komt ik wellicht niet meer’, weet Van Dessel zelf ook. ‘Artiesten zeggen weleens dat ze uit hun comfortzone treden, ik heb het gevoel dat ik bij deze plaat net in mijn comfortzone ben gegaan.’
Van hoeveel bands is de vijfde plaat de allerbeste? ‘Marble Sounds’ is een tour de force van Van Dessel, en een nieuwe drenkplaats op ons ontroerparcours. Vijf sterren voor een plaat met tien wereldnummers: waar voor uw kleingeld.
In november in het wild te gaan bekijken in onder andere de AB, de Roma en de Handelsbeurs. (fvd)