Cerrone Beeld DOCUMENTATION
CerroneBeeld DOCUMENTATION

Marc Cerrone: ‘Wat is dit? Pornomuziek?’

Om zijn vijftig jaar op de planken te vieren, brengt eurodiscopionier Marc Cerrone hulde aan zichzelf met ‘Cerrone by Cerrone’, een plaat waarop hij zijn klassiekers herwerkt. Hitmaker Nile Rodgers van Chic noemde de Franse drummer/producer ‘even belangrijk als Giorgio Moroder en Kraftwerk’. Letterlijk iedereen die iets met de French touch te maken heeft, schreeuwde z’n liefde voor Cerrone uit, van Bob Sinclar via David Guetta tot Daft Punk. ‘Ik ben een échte influencer!’

Sid Meuris

Ook de Dewaele Brothers draaien graag een streepje van zijn ‘Supernature’ door hun 2ManyDJ’s-megamixen. Goldfrapp en The Weeknd knipogen naar hem en zijn drumbreaks werden ontelbare keren gesampled, door Beastie Boys, Run DMC, Beck en zelfs Drake. Hij werkte samen met drummer Tony Allen en onze eigen Axelle Red. Cerrone verkocht miljoenen platen met zijn loeiharde four-to-the-floor-basdrum en hoezen vol naakte vrouwen. Op de nieuwe ‘Cerrone by Cerrone’ herwerkt hij z’n eigen klassiekers met een laagje moderniteit, dat – een beetje spijtig – de charmante kitsch van de originelen overschildert.

HUMO Waarom maakte je een tributeplaat voor jezelf?

MARC CERRONE «Ik doe veel dj-sets en de mensen willen uiteraard mijn klassiekers horen, maar ik begon dat eentonig te vinden. Ik maakte dan maar live remixes. Het publiek reageert daar geweldig op, zeker als ik het refrein van één liedje mix met de strofe van een ander. Voor de plaat heb ik alleen van ‘Supernature’ de originele elementen behouden, het lukte me niet om die te verbeteren. Verder heb ik alle vocals vervangen door de stem van Brendan Reilly, de zanger van Disclosure, om er één geheel van te maken.»

HUMO Wat opvalt aan de cover is dat er deze keer géén naakte dame op prijkt.

CERRONE «Die naakte vrouwen pasten in de tijdgeest: in de seventies ging iedereen naar clubs om een sekspartner te zoeken. Mijn eerste plaat, ‘Love in C Minor’, klonk heel sexy en ik wilde dat duidelijk maken op de hoes. Het gekreun op die plaat was trouwens toeval: tijdens het maken van de eindmix had ik iedereen uitgenodigd in de studio om champagne te drinken. Eén van de zangeressen begon te dansen en extatische geluiden te maken en iedereen deed mee. Die kreten hebben we op de plaat gezet.»

HUMO Klopt het dat je ontdekt werd door platenbaas Eddie Barclay terwijl je in Saint-Tropez als straatmuzikant werkte?

CERRONE «Ik was daar in 1972 op vakantie met mijn liefje. Ik speelde ’s avonds drums in de haven en zij danste en ging rond met een hoed. Barclay stopte er een uitnodiging in om iets te komen drinken op zijn terras. Ik vertelde hem over mijn groep – afrorockers Kongas – en belde m’n vrienden op: ‘Kom nú naar Saint-Tropez!’ Een week later deden we auditie, in de legendarische Club Papagayo. Nog een maand later zaten we in de studio en in november 1972 kwam onze eerste single uit.»

HUMO Kongas had veel succes in Frankrijk. Waarom wilde je solo gaan?

CERRONE «Vanaf die eerste single waren we een hit, we tourden drie jaar lang non-stop. Het was overweldigend en ik was uitgeput. Daarom wilde ik iets speciaals maken zonder band. En zo geschiedde: niet veel later hoorde ik mijn debuutplaat door de boxen knallen in discotempel Studio 54. Ik ontmoette er Grace Jones en Andy Warhol. Het was sex and drugs and lots of fun. Maar vraag me niet naar verhalen, want ik ben een gentleman (grijnst).»

HUMO Die plaat, ‘Love in C Minor’ (1976), kwam per ongeluk in New York terecht.

CERRONE «Alle platenfirma’s dachten dat ik gek was: ‘Wat is dit? Een song van meer dan zestien minuten? Dat draaien ze nóóit op de radio! En waarom zijn de drums zo luid?’ Uiteindelijk besloot ik om mijn plaat zélf uit te brengen. Ik verkocht ze per stuk, in clubs en platenwinkels in Parijs. De baas van een winkel op de Champs-Elysées bestelde er opeens 300 tegelijk. Een paar dagen later belde hij me opnieuw, met de melding dat ze per ongeluk naar New York gestuurd waren door zijn assistent, in plaats van 300 beschadigde platen van Barry White (lacht). Door een gelukkig toeval werkte bij de distributeur in New York een dj. Hij zag die platenhoes met de naakte dame: ‘Wat is dit? Pornomuziek?’ Enfin, hij begon ze te spelen in z’n set en daardoor ontstond er een buzz: ‘Wie is die Cerrone?’ Ze zochten me in Engeland, maar ik zat in Parijs (lacht). Na een tijdje bracht Casablanca Records een cover uit van ‘Love in C Minor’. Dat werd een hit, maar ik wist van niks, ik moest dat horen van een vriend die in de VS was geweest. Daarna bracht ik mijn eigen versie uit in Amerika en toen werd het een nog grotere hit.»

HUMO Uw tweede megahit ‘Supernature’ (1977) was ongebruikelijk: een discosong met een boodschap.

CERRONE «Die ecologische boodschap is nog altijd relevant. Voor de tekst werkte ik met zangeres Lene Lovich. Ik had net de film ‘The Island of Dr. Moreau’ gezien, waarin een gekke professor mens-dierhybrides creëert, en vroeg haar om daar iets mee te doen. Een paar minuten later kwam ze terug met een mooie tekst over hoe slecht we met onze planeet omgaan.»

HUMO Uw geluid, met een zware nadruk op de downbeat, was invloedrijk…

CERRONE (onderbreekt) «Voor house, voor techno, voor álle muziekstijlen tegenwoordig. De groove is overal het belangrijkste, en ik ben trots dat ik dat mee beïnvloed heb. Ik ben een échte influencer (lacht).»

‘Cerrone by Cerrone’ is uit bij Malligator/Virgin.

Cerrone - 'The only one' Beeld rv
Cerrone - 'The only one'Beeld rv

Luister ook naar onze playlist:

Schrijf je in op onze wekelijkse muzieknieuwsbrief:

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234