Uit de platenkast van Mauro
Mauro over ‘Working-Class Devils: Subversive Beat, R’n’B & Psych from Poland (1965-1971)’
Elke week diept Mauro één plaat uit zijn uitgebreide verzameling op. Deze week: ‘Working-Class Devils: Subversive Beat, R’n’B & Psych from Poland (1965-1971)’ (2011)
Het ooit door oorlog en harkerige ideologie geteisterde Polen is vandaag een coole plek om je te gaan amuseren. Ondanks de regering van boeven, recht uit een Jommeke-strip, kom je er in een bruisende sfeer terecht. Waarvan je je achteraf toch niet alles meer herinnert – alleen al door de kranige Poolse vrouwen, die je moeiteloos onder tafel drinken. Wat ik, ahum, uiteraard alleen maar van horen zeggen heb. Zelf heb ik het oude Polen nog gekend toen ik er als negenjarige knaap familie ging bezoeken. Het gevraagde stapeltje westerse tijdschriften, van Humo tot Story, werd er ontvangen als was het een gift van de koningin van Sheba. Verder herinner ik me nog een mix van uitbundigheid en tristesse in de volksaard. Maar kneusjes zijn de Polen nooit geweest. Ze wisten zelfs te rocken achter het IJzeren Gordijn, met alle gezeik van dien. De compilatie ‘Working-Class Devils: Subversive Beat, R’n’B and Psych from Poland (1965-1971)’ openbaart een levendige muziekscene. Klan uit Warschau weigerde over liefde en meisjes te zingen en verkoos surrealistisch tuinieren als onderwerp. Sliwki (‘de pruimen’), een succesvolle beatgroep met jonge Joodse intellectuelen, werd gefnuikt door een anti-Joodse campagne. Zdroj Jana kwam uit ‘de Boheemse grotten’ van Krakow en was blijkbaar genoemd naar een soort vies smakend water. Elar uit Wroclaw werd met het gedreven ‘Moloch’ derde in een studentensongfestival met een lied tegen de industrialisering. En zoveel meer groepjes probeerden ergens te raken, maar werden hopeloos gefnuikt door het systeem. Slechte tijden, rockende tijden.