16-09-2020 Mintzkov in Het Depot Leuven Beeld Alex Vanhee

concert★★★★☆

Mintzkov in Het Depot: Een bolide op vierkante wielen

Het zal je maar overkomen: je maakt voor het eerst in zeven jaar nog eens een plaat en voor je het weet gaat het land pardoes op slot vanwege een virus. Mintzkov kan erover meespreken. Maar met zes maanden vertraging kwam de groep in Leuven dan toch nog toe aan de livepremière van ‘Oh Paradise’.

Dit jaar is het precies twintig jaar geleden dat Mintzkov – toen nog Mintzkov Luna – aan de haal ging met de felst begeerde trofee van de Rock Rally. Tijd voor een feestje, dacht u? Nope. Philip Bosschaerts en zijn gezellen hebben het niet zo begrepen op achteruitkijkspiegels. Ze zijn veeleer van het avantitype, en na de lange hiaat tussen hun vorige plaat, ‘Sky Hits Ground’, en het in maart verschenen ‘Oh Paradise’, stonden ze duidelijk te popelen om hun tanden in de nieuwe songs te zetten.

Terwijl u even niet keek, werden in het Mintzkov-kamp wel enkele herschikkingen doorgevoerd. Gitarist Daan Scheltjens en toetsenman Pascal Oorts zochten andere oorden op, zodat de groep vandaag door het leven gaat als powertrio. Die afslankingsoperatie heeft uiteraard ook invloed gehad op de sound: het driespan klinkt nu rauwer en rechtlijniger. Anno 2020 heeft Mintzkov misschien wel een beetje subtiliteit en gelaagdheid opgeofferd, maar de drive van vroeger is gebleven, en de muziek klinkt vrijpostiger en spontaner dan vroeger. Het is even wennen, maar ‘Oh Paradise’ blijkt een groeiplaat te zijn. De songs zitten vol details die pas na meerdere beluisteringen helemaal oplichten.

Beeld Alex Vanhee

Mintzkov beschikt over een innerlijke gps die de dame en heren dit keer voluit richting melkweg sturen. Op zoek naar interessante metaforen schurken ze zich op hun nieuwe langspeler innig tegen allerlei hemellichamen aan: de zon, de sterren, de planeet Mars. Hun set in Het Depot begon zelfs met een heuse oerknal: ‘Big Bang’ was een feest van krassende gitaren, gemilderd door de ontwapenende samenzang van gitarist Philip Bosschaerts en Mintzkovs hoogst eigen Kim Deal, bassiste Lies Lorquet. Intussen mepte powerhouse Min Chul Van Steenkiste op zijn drums alsof hij ze ervan verdacht iets onwelvoeglijks met zijn vriendin te hebben uitgevreten.

Het speelplezier was manifest: tenslotte was dit de allereerste keer dat Mintzkov dit jaar op het podium stond, ook al gebeurde dat dan voor een zittend en gemondmaskerd publiek. ‘De spelregels zijn in deze coronatijden enigszins veranderd,’ grijnsde Bosschaerts. ‘Niemand mag meezingen, wie naar het toilet wil moet zijn hand opsteken, en als ik jullie straks vraag een beetje dichterbij te komen, mogen jullie mij straal negeren.’

Naar hun potige sound te oordelen, hadden de leden van Mintzkov al een gulle portie power food achter de kiezen. ‘It’s in the Blue’ zat vol venijnige splinters en weerhaakjes, ‘August Eyes’ was voorzien van een baslijn waarmee je moeiteloos een tientonner uit een rivier kon takelen en ‘When Ghosts R Out’ had het effect van een gifpijl die zich in je bilspier plantte. ‘Distance to Mars’ (‘Over ’s nachts wakker liggen en denken dat het op een andere planeet misschien wel beter is,’ dixit de zanger) was dan weer een catchy popliedje met een melancholisch randje.

Beeld Alex Vanhee

Door de nieuwe line-up van de groep hadden ook de oudere songs een lichte metamorfose ondergaan. ‘Slow Motion, Full Ahead’ raasde bijvoorbeeld voorbij als een bolide op vierkante wielen. Uit Philip Bosschaerts’ gitaar weerklonk kubistische funk, maar het heerlijk uit de bocht gierende ‘One Equals a Lot’ en ‘Author of the Play’ (voor de gelegenheid opgedragen aan de crew van het gezelschap, die tijdens het voorbije half jaar behoorlijk wat zwarte sneeuw had gezien) kregen een rechttoe-rechtaanbehandeling waarbij ‘strak’ en ‘krachtig’ de ordewoorden waren. Met het fraaie ‘Roadbuilding’ nam Mintzkov even gas terug. Een schijnmaneuver, zo bleek, want de noise-uitbarstingen in ‘Opening Fire’ hoefden beslist niet onder te doen voor die van, pakweg, de Pixies. En ‘Ruby Red’? Dat klonk ons in de oren als de hit die het altijd al was geweest. Het oude materiaal wist in Het Depot te verrassen, maar deed tegelijk vertrouwd aan, zoals het interieur van je leefkuil dat je na twintig jaar van een likje verf, nieuwe gordijnen en een blitse wandkast had voorzien.

Dat Lies Lorquet over een aantrekkelijk stemgeluid beschikt, werd nog eens duidelijk toen ze de leadpartijen van ‘Unlike the Sun’ en het van Liam Sternberg geleende (maar vooral in de hitversie van The Bangles bekende) ‘Walk Like an Egyptian’ voor haar rekening mocht nemen. Plots hield Mintzkov het midden tussen Blondie en de Ramones. Maar eigenlijk ging er niets boven de spannende opbouw, de ideeënrijkdom en de beeldende kracht van eigen nummers als ‘Oh Paradise’: ‘I am a plastic bag / Dancing in the wind / A ballet from left to right / Up and down I swing / I can be many things.’

Dat laatste was alvast niet gelogen. Onbegrijpelijk dus dat Mintzkov al die jaren in de schaduw van dEUS is blijven staan. Mocht er zoiets als gerechtigheid bestaan, dan hoorde u de groep gewis minstens vijf maal daags op de radio. Want ook al worden we voortdurend we overstelpt met over het paard getilde Britse bandjes, Mintzkov speelt ze, met de vingers in de neus, moeiteloos naar huis, waar ze, wat ons betreft, ook mogen blijven. Onnodig te zeggen dat we achteraf met een kamerbrede glimlach huiswaarts togen. Nog een geluk dat we, uit voorzorg, een bordje met als opschrift ‘speciaal konvooi’ hadden meegenomen. 

Beeld Alex Vanhee
Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234