Tom Barman

Tv-tipTom Barman in 'Elvis'

‘Misschien heb ik het concept van ‘Alleen Elvis blijft bestaan’ verkeerd begrepen’

Op zaterdag 24 oktober praat Tom Barman in 'Alleen Elvis blijft bestaan' met Thomas Vanderveken over negen tv-fragmenten die hem hebben geraakt. Diezelfde dag opent in Antwerpen een expositie van zijn fotografisch werk, en op 21 oktober verschijnt zijn eerste fotoboek, 'Hurry Up and Wait'. Even bellen!

HUMO Vertel eens iets over je kijkgedrag.

TOM BARMAN «Ik kijk weinig, en we hebben er lang over gedaan om een goede selectie te maken. Bovendien is er nog de coronacrisis, waardoor bijna alles wat ik had gekozen te frivool leek. Uiteindelijk waren de bouwstenen: wat heeft mij omvergeblazen, verrast of ontroerd? En wat heeft niet iedereen al gezien?»

HUMO Wat zou je zeker getoond hebben, als dat laatste niet van tel was geweest?

BARMAN «'The Social Dilemma'. En 'Finding Vivian Maier', een docu die onlangs nog op Canvas werd uitgezonden over een fotografe die haar werk heeft weggegooid.»

HUMO Vijftien jaar geleden zat je in 'Zomergasten', waar 'Alleen Elvis blijft bestaan' de mosterd heeft gehaald. Ben je op zoek gegaan naar fragmenten van na 2005?

BARMAN «Voor 'Elvis' was de vijver inderdaad minder groot, wat ook het resultaat is van minder kijken. Het is ook een ander soort programma, denk ik. 'Zomergasten' heb ik toen heel meta ingevuld: wat is beeld? Wat is televisie? Wat is mijn relatie met tv? In 'Elvis' gaat het meer over wat mij heeft geraakt. Maar misschien heb ik het verkeerd begrepen (lacht).»

HUMO Op 21 oktober verschijnt ook je eerste fotoboek, met een expo errond.

BARMAN «Het is een grote expo, maar niet alles wat in het boek staat, hangt er.»

HUMO Mijn favoriet is de foto in het tandartsenkabinet. Waarom heet die 'Nutellini'?

BARMAN «Daar zit een goed verhaal achter. Begin dit jaar kreeg ik tandpijn, maar je weet hoe dat gaat: het duurt tien minuten en dan gaat het weer voorbij. Een maand later komt de pijn terug en duurt het een halfuur. Maar er is corona, en je denkt: no way dat ik tijdens die fucking lockdown naar de tandarts ga. Soit, in juni zit ik met mijn goeie vriend Leonardo in Rome. We gaan iets eten, lopen achteraf over straat en ik zeg: 'Leo, we zitten in Italië, we gaan godverdomme nog een ijscrème eten!' Waarop hij in zijn Italiaans Engels: 'Eye know-e the best-e shop!' Maar ik had mijn mondmasker vergeten, ik mocht niet mee naar binnen en riep aan de deur: 'Voor mij zo'n bol nutellini!' Iets yummie met wit ijs, chocolade en nootjes. Ik bijt erin: niks nootjes, niks wit ijs, ik had een ijscrème gekregen met pure Nutella! Instant tandpijn. Ik heb geen oog dichtgedaan en ging 's anderendaags naar de tandarts. Daar lag ik met twee Italiaanse vrouwen boven mij, helemaal ingepakt met mondmaskers en alles: 'Tom-e, did you know-e that Joanna plays the guitar?' Ik met mijn mond open: 'I don't care!' En toen kwam-ie: 'I am-e a much better guitar-e player than a dentist!' (lacht hard) Enfin, daar heb ik dus met mijn iPad die foto genomen.»

HUMO Mooi.

BARMAN «Dank je wel.» 

‘Alleen Elvis blijft bestaan’, zaterdag op Canvas.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234