The Rolling StonesBeeld Aubrey Powell

InterviewThe Rolling Stones

‘Misschien wordt het toch nog iets met ons’

Volgens een recent interview met The New York Times is 'Angie' één van de drie Rolling Stones-songs die Bob Dylan liever zelf had geschreven (de andere twee: 'Ventilator Blues' en 'Wild Horses'). 'Angie' is ook de bekendste song op 'Goats Head Soup', de elfde Stones-plaat, net opnieuw uitgebracht in luxueuze boxsetversie (★★★★★), met inbegrip van de liveplaat 'Brussels Affair'. Keith Richards en Mick Jagger gaven er voor het eerst in 137 jaar nog eens samen een interview voor, zij het elk vanop hun eigen lockdowneiland. 'I didn't go bananas, maar het scheelde niet veel.'

The Rolling Stones - aantal boekjaren: 58 - hebben productieve maanden achter de rug. Tijdens Lady Gaga's virtuele benefietfestival 'One World' verrasten ze in april met een mooie akoestische versie van 'You Can't Always Get What You Want', enkele dagen later kwam 'Living in a Ghost Town' uit, een opvallend goede single. En er staat een plaat - hun eerste met nieuw werk sinds 'A Bigger Bang' uit 2005 - in de steigers én helaas nu ook even on hold, want ze zitten niet in elkaars bubbel. We spraken met Mick Jagger en Keith Richards, vermoedelijk het langst actieve songschrijversduo ter wereld, en de originele gruesome twosome. Jagger (wit hemd, omringd door zijn gitaren) bereiken we via Zoom, vanuit zijn domein in Toscane. Richards (hoed, strandhemd, broek met luipaardprint) is geen fan van de app en wil het alleen via een gewoon telefoongesprek doen, maar laat zich wel door iemand filmen, zodat we hem kunnen zien. Beiden ogen gezond en ontspannen.

- Het nieuwe 'Living in a Ghost Town' is overal goed ontvangen, in Duitsland werd het zelfs jullie eerste nummer 1-hit sinds 'Jumpin' Jack Flash'.

KEITH RICHARDS «Ridiculous! (Grijnst) Maar het geeft wel hoop dat het dan toch nog iets wordt met ons.»

- Voor de reissue van 'Goats Head Soup', een luxeboxset met onder meer een liveplaat van een concert in Brussel, zijn jullie uitgebreid in het verleden van de band gedoken. Hebben jullie iets met nostalgie?

RICHARDS «Ik heb er niets op tegen, anders had je het wel al gehoord (lachje). Maar het is tegelijk vreemd én aangenaam om bewust te gaan zitten luisteren naar iets wat je bijna vijftig jaar geleden hebt gedaan. Nogal wat dingen was ik ook helemaal vergeten.»

MICK JAGGER «Ik vind het vooral vleiend dat de mensen nog interesse hebben in de muziek die we toen maakten. Popmuziek is, by its very definition, vluchtig en van voorbijgaande aard. Als iets toch een blijvende waarde blijkt te hebben, doet dat deugd.»

- De beslissing om 'Goats Head Soup' opnieuw uit te brengen kwam er nadat iemand bij Universal Music oude opnames had teruggevonden van songs die rond dezelfde tijd zijn opgenomen, maar nooit werden uitgebracht: 'Scarlet', 'Criss Cross' en het aan 'Brown Sugar' verwante 'All the Rage'.

JAGGER «'We hebben een paar oude tracks ontdekt,' zeiden ze me trots. Tot hun afgrijzen was mijn antwoord: 'Verschrikkelijk. Gooi ze maar meteen in de vuilnisbak.' (Grijnst) Maar dat is eigenlijk altijd mijn eerste reactie. Ik vind de nummers goed, hoor. Puur geluidsmatig hadden ze wel een opfrisbeurt nodig, maar voor de rest zijn ze volgens mij net zo goed als de songs die 'Goats Head Soup' destijds wél gehaald hebben.»

- 'Goats Head Soup' is de eerste plaat die jullie na het legendarische 'Exile On Main St.' hebben gemaakt. Het productieproces van 'Exile' was chaotisch, maar de band had toen wel een vaste uitvalsbasis: de belle-époquevilla van Keith in Zuid-Frankrijk. Daarna verspreidden de Stones zich over de wereld, en moesten jullie anders te werk gaan.

RICHARDS «Het is ironisch dat niet 'Exile' maar 'Goats' de eerste plaat is waarbij Mick en ik echt bannelingen waren, in exile. Tot dan hadden we altijd dicht bij elkaar gewoond, maar nu moesten we leren functioneren en songs schrijven zónder dat we in elkaars achterzak leefden. Dat heeft even geduurd.»

- 1972 bestond voor jullie verder ook uit één lange sliert rechtszaken, arrestatiebevelen en inreisverboden. Keith, tegen die tijd was je uitgegroeid tot aartsvijand van immigratiediensten allerhande, en je dook een tijdje onder in Zwitserland.

RICHARDS «Eerlijk: dat was niet geweldig. Not funky. Ik had het geluk dat ik op zijn minst een gitaar in de buurt had, zodat ik songs kon schrijven. Dat voorkwam dat ik helemaal gek werd. I didn't go bananas, maar het scheelde niet veel.»

- Je schreef daar onder meer 'Coming Down Again' en 'Angie'.

RICHARDS (knikt) «Die laatste song terwijl ik in een Zwitserse ontwenningskliniek zat.»

- Angie is een roepnaam voor heroïne, zoals Mary er één voor marihuana is. De 'goodbye' in die song is geen afscheid van een liefje, maar van een verslaving.

JAGGER «Maar 'Angie' is ook een heel mooie, lieve song. Een ballad met een strijkersarrangement. Met andere woorden: het compleet tegenovergestelde van het rauwe geluid van 'Exile on Main St.'. En toch vond ik het geen rare keuze om 'Angie' toen als eerste single uit te brengen: we hádden al succes gehad met ballads, hè. Los daarvan was het enorme potentieel van die song mij vrijwel meteen duidelijk.»

- Vertel nog eens iets over hoe de plaat tot stand is gekomen?

RICHARDS «De details en de data zijn hier en daar wat vaag (lacht). Maar ik weet wel nog dat we, toen we begonnen op te nemen, vooral veel gehad hebben aan onze vaste crew: cats als Billy Preston, Nicky Hopkins, Bobby Keys... Die gasten kwamen altijd naar ons terug, God weet waarom (grijnst). En er was Jimmy Miller, één van de beste producers met wie ik heb gewerkt.

»We hadden nog nooit een plaat opgenomen met een producer die tegelijk ook muzikant was, en die ons dus op verschillende niveaus begreep en kon volgen. Jimmy hield ons scherp. I loved him dearly. En in die periode was hij een paar maanden lang volwaardig lid van de band, hij wás een Rolling Stone. (Denkt na) Zo ging dat altijd bij ons. If you're in, you're in

- 'Goats Head Soup' kwam dik een jaar na 'Exile On Main St.' uit, maar de omstandigheden waarin die twee platen werden opgenomen, verschilden dag en nacht.

JAGGER «De songs op 'Exile' werden op verschillende momenten opgenomen, tijdens een lang uitwaaierend productieproces. De meeste 'Goats'-songs zijn op één plaats opgenomen in Jamaica, in relatief korte tijd. Niet dat dat dat een bewuste keuze was, we zijn niet als band bij elkaar gekomen: 'En nu pakken we het zo aan.'»

- Van Dynamic Sound Studios in Kingston, waar 'Goats Head Soup' is opgenomen, herinnerde Bill Wyman zich in zijn boek 'Rolling with the Stones' dat de buitenwipper er met een jachtgeweer rondliep. Keith, jij was al in Jamaica geweest, maar in '72 viel je pas echt voor de plaatselijke cultuur.

RICHARDS «Er gebeurde toen zo enorm veel in Jamaica. 1972 was om te beginnen ook het jaar van Bob Marleys 'Catch a Fire' en de soundtrack van Jimmy Cliff voor 'The Harder They Come': in dat jaar is Jamaica muzikaal op de kaart gezet. Los daarvan deed Kingston mij denken aan het Londen van '63, het was een heel opwindende stad.»

- Achteraf bleef je er nog even wonen met Anita Pallenberg en jullie kinderen Marlon en Angela. In 'Life', je autobiografie uit 2010, zeg je over die tijd dat je 'zelf ook even Jamaicaan werd'.

RICHARDS «Tijdens de opnames van 'Goats Head Soup' had ik geen tijd gevonden om er de sfeer op te snuiven - to soak up what was happening. Dus bleef ik nog wat hangen. And I did a lot of soaking (grijnst).»

- Op 'Scarlet' doet Jimmy Page mee, wat het één van de zeldzame tracks maakt waarop zowel Keith Richards als de Led Zeppelin-gitarist speelt.

JIMMY PAGE (via FaceTime) «Ik kende Mick en Keith al lang, ik heb hen voor het eerst ontmoet op een bluesfestival. We hebben in die tijd vooral veel samen in busjes gezeten, going from one place to another (lachje). Veel later vroeg Ronnie Wood, in die tijd nog geen Rolling Stone, me op een dag of ik wilde langskomen in Richmond. Hij had een studio in zijn kelder, en vroeg me of ik er een sessie wilde spelen. 'Keith komt ook,' had hij gezegd. En Ian (Ian 'Stu' Stewart, de veelgeplaagde roadmanager en pianist van de Stones en een oude vriend van Page, red.) ook, dus meer hoefde ik niet te weten. Die dag hebben we 'Scarlet' geschreven en opgenomen. Vreemd genoeg speelde Ronnie zelf niet mee. Ik herinner me dat ik het vooral geweldig vond om samen met Keith iets op te bouwen, right from the bare bones of something. Onlangs stuurden ze me die song door en ik was verrast hoe krachtig hij klonk. Je hoort er nu, bijna vijftig jaar later, nog altijd aan hoe geweldig iedereen op dreef was.»

- De Stones zetten dit jaar op veel fronten tegelijk in. Op 9 september openen jullie een gloednieuwe merchandise-winkel in Soho, Londen: RS No. 9 - volgens de website ''s werelds allereerste Rolling Stones-flagship store'.

JAGGER «Als touren en optreden geen optie zijn, is het goed dat we dit kunnen doen. We need to keep moving

RICHARDS (knikt) «We hebben projecten nodig om in contact te blijven met elkaar en met de fans. Ik had ook heel graag nu al getourd, maar dat zal niet lukken. There's some things we can't do. Maar we hopen volgend jaar wél weer de baan op te kunnen.»

- Heren, bedankt!

© The Times

De luxe-editie van 'Goats Head Soup' is in verschillende versies uit bij Universal.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234