Arno op Rock Werchter LIVE2020Beeld JOKKO

FESTIVAL★★½☆☆

Moest Arno nu écht zijn rentree maken op Rock Werchter LIVE2020?

Britney Spears werd destijds in het Sportpaleis aangekondigd als ‘live’ en toen werd er vooral live in onze oren gekakt. Dat de ‘Rock Werchter LIVE2020’-show een grootschalig, met praatstukken en archiefmateriaal aaneen gelijmd benefiet bleek te zijn voor de livesector in het algemeen en Rock Werchter in het bijzonder, kon ik dus wel vermurwen. Zeker omdat Glints en vooral de herrezen Arno in de hun gegunde minuten alsnog herinneringen opriepen aan de opwinding van een volle concertzaal.

De formule? Op grote schermen - kleintjes voor wie vanuit de zetel op Canvas meekeek - werd in de geschiedenis van Rock Werchter gegrasduind. Van Lange Polle, aanwezig als roadie op de allereerste editie van 1975, over een bij minimaal bewustzijn blijvende Rudy Trouvé tijdens het debuut van Dead Man Ray (‘die weet niet in welk universum hij zich bevindt’) tot de ode van Damon Albarn aan Eden Hazard tijdens diens godenprestatie op het WK van 2018. Erg diep hoefde dat niet te gaan, het moest immers luchtig blijven.

GLINTS op Rock Werchter LIVE2020Beeld JOKKO

Om de twintig minuten mocht één artiest een nummertje live spelen, en intussen onderwierpen moderatoren Tomas De Soete en Stijn Van de Voorde een keure Belgen aan een mild vragenvuurtje. Geleerd: de kluts die Portland vorig jaar in The Barn kwijtspeelde, is nog altijd niet teruggevonden. Glints blijkt nooit een noemenswaardige kluts te hebben gehad (‘dit nummer draag ik op aan alle fascisten, racisten en rechts-populisten!’), maar zorgde wel voor een shot adrenaline met z’n ‘28 Days’-mixtape en ‘Populist Puppet’. Zoals mijn lief mij met stijgend ongeduld verzekert: als het dan toch maar een oogknipper duurt, kan je er maar beter het beste van maken.

SONS op Rock Werchter LIVE2020Beeld JOKKO

Zo was er ook SONS: een prettig gitaarcollectiefje dat méér dan een oogknipper kon vullen. ‘I Need a Gun’ knalde alsof er hun iets van de lever moest. Hier zat een goed optreden in één of andere kiem, maar voor op ontploffen staande kiemen is het dezer dagen oppassen. Zo werden ook Emma Bale en Eefje de Visser gehinderd: val maar eens op als je dat zo nodig binnen een enkele heupwieg moet doen. Niet dat er op respectievelijk ‘Cut Loose’ of ‘Zwarte zon’ iets was aan te merken.

Eefje De Visser op Rock Werchter LIVE2020Beeld JOKKO

Tussendoor werd nog steeds met ‘n rotvaart teruggeblikt. Naar het eerste, op tegenkanting stuitende Werchter-concert van Milk Inc. bijvoorbeeld (gedenkwaardig bordje: ‘Linda, let me milk you’), of naar een keurig nummer van de keurige Lianne La Havas, of naar een zeldzaam meegaand Radiohead (‘Karma Police’) - zélfs naar het zonder enige waarschuwing in m’n strot geramde Editors. Nóg gruwelijker beeldmateriaal: de kapsels van Bent Van Looy ten tijde van Das Pop, Ruben Block in de beginjaren van Triggerfinger, of Tom Barman bij het debuut van dEUS.

Emma Bale op Rock Werchter LIVE2020Beeld JOKKO

Intussen mocht Tom Hautekiet, de overleden graficus van Rock Werchter, gevierd worden, De Schuer zelve nieuwe namen voor Werchter 2021 lossen (‘Royal Blood, Jamie xx en Gorillaz’) én Coralie Berael van LIVE2020 de zaak van de sector komen bepleiten. Dat die volgens haar ‘aan het beademingstoestel ligt’ was weinig gelukkig woordgebruik. Maar het had altijd erger gekund: in plaats van de Koning Boudewijnstichting had de winst evengoed door de Leopold II-Stichting kunnen worden opgehaald.

Hét monument dat daarentegen nooit van z’n sokkel zal vallen: Arno Hintjens. Hij bleek een man die zelfs live-interviews beantwoordt vanop zijn geboorteplaneet: ‘Het gaat weer oké met mij, ik heb terug mijn maandstonden. En ik wilde niet sterven nu, want de bloemen waren te duur.’ Moest hij, nadat hij z’n kanker een uitgebreide Freddy De Kerpel op de kanis had gegeven, nu net híér zijn rentree maken? Jezus had indien mogelijk vast ook een andere locatie gekozen om te herrijzen dan één of andere godverdomse grot. Let’s face it: zittenblijven bij een Arno-optreden (‘ik ben blij dat iedereen betaald heeft, merci’), is zoals kreupel deelnemen aan de stierenren in Pamplona - niet in het geheel onmogelijk, maar voor de optimale beleving van het evenement is uitbundig gebruik van ledematen toch aangeraden. Mijn oude, naast mij gezeten kameraad, Tom Waits, klaagde even: ‘Wat grómt die man’, maar ik vond het wel goed.

Arno op Rock Werchter LIVE2020Beeld JOKKO

‘Ha Ha’, ‘Magnifique’ (‘ik zal een nieuw liedje zingen dat ik heb geschreven... veertig jaar geleden’) en ‘Putain putain’ waren als een schreeuw in de nacht: een rumoerige herinnering aan wat we bijna kwijt waren en wat we nog altijd, als we komende maanden niet voorzichtig zijn, dreigen te verliezen. Als dat geen poen opbrengt, wat dan wel?

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234