‘MK 3.5: Die Cuts | City Planning’
Mount Kimbie: ‘We blijven elkaars grootste cheerleader’
De ene dubbelplaat is de andere niet. Brits elektroduo Mount Kimbie, te situeren tussen James Blake, King Krule en Boards of Canada, keert na vijf jaar terug met – hou u vast! – ‘MK 3.5: Die Cuts | City Planning’. Officieel een dubbelaar, in feite twee soloplaten.
HUMO Van de post-dubstep op debuut ‘Crooks & Lovers’ (2010) tot de krautrock op jullie vorige plaat ‘Love What Survives’ (2017): jullie zijn niet voor één gat te vangen. Maar ‘MK 3.5: Die Cuts | City Planning’ is jullie meest gespleten plaat.
KAI CAMPOS «Akkoord. We laten ons graag door verschillende geluiden en genres prikkelen, maar die inspiraties komen gewoonlijk samen tot één geheel. Hier niet.»
DOMINIC MAKER «Ik woon sinds 2017 in Los Angeles met mijn Amerikaanse vrouw, terwijl Kai in Londen is gebleven. Geen probleem, behalve tijdens een pandemie. We konden vanwege corona niet meer samenzitten en hebben dan maar elk in ons eentje aan onze eigen songs zitten sleutelen. Ik maakte ‘Die Cuts’ en Kai ‘City Planning’. We brengen die twee individuele projecten nu samen uit als Mount Kimbie.»
HUMO Waarom niet gewoon twee soloplaten?
MAKER «Wie kent nu Dom Maker? Of Kai Campos? De Mount Kimbie-noemer doet onze fans luisteren. Die muzikale fijnproevers zullen minstens één plaat appreciëren.»
CAMPOS «OutKast deed het in 2003 met ‘Speakerboxxx/The Love Below’. Big Boi en André 3000 hebben daar een Grammy voor gekregen: dat belooft!»
HUMO Hoe hebben jullie beslist wiens plaat eerst kwam?
CAMPOS «We wilden geen ruzie en hebben dat aan ons management overgelaten. Je merkt op Spotify dat liedjes achteraan op de tracklist minder beluisterd worden: ik heb dus aan het kortste eind getrokken (lacht).»
MAKER «Ik vermoed dat ik eerst kom omdat mijn songs toegankelijker zijn. Ik heb een echte autoplaat gemaakt, denk: hiphop met postpunkinvloeden en features van Slowthai, Danny Brown en James Blake.»
CAMPOS «Ik heb een abstracte elektronische plaat in elkaar gestoken, die ’s nachts met een hoofdtelefoon helemaal tot haar recht komt. Ik liet me inspireren door het stadsleven, mineralen en sculpturen.»
HUMO Hoe was het om er bij het schrijven alleen voor te staan?
MAKER «Ik ben meermaals op tilt geslagen. Ik beheers geen enkel instrument en weet niet hoe akkoorden werken. Normaal kan ik rekenen op Kai’s theoretische kennis, nu botste ik op mijn limieten. Ik kreeg aan mijn sessiemuzikanten bijvoorbeeld niet uitgelegd wat ik precies van hen verwachtte. Nu, die rusteloosheid is in de muziek geslopen en heeft de songs er alleen maar beter op gemaakt.»
HUMO Wat is je favoriete song op de plaat van de ander?
CAMPOS «‘F1 Racer’. Ik hou van een popsong met een minimale, kale beat. Zo goed geschreven, Dom!»
MAKER «Ik was verbluft toen ik Kai’s ‘Zone 1 (24 Hours)’ voor het eerst hoorde, het klinkt zo rijk en vol.»
CAMPOS «Ik vind dat ook mijn beste bijdrage. Ik jam vaak met mezelf en sla dan de interessantste halve minuut uit een improvisatie van een kwartier op. Maar met ‘Zone 1 (24 Hours)’ bleek ik vijf minuten lang interessant te zijn – ja, ik was zelf ook verbaasd (lacht).»
HUMO Dom, jij werkte als producer al met Travis Scott, SZA en Jay-Z. Wat heb je uit je werk met de sterren geleerd?
MAKER «Geduld en mensenkennis. Ik kom vaak in een ruimte vol producers, songwriters en entourageleden en moet dan zo snel mogelijk begrijpen wat een artiest wil en kán brengen. Je moet ook een dikke huid hebben, want die gasten kunnen in tien seconden een beat afwijzen waaraan je tien uur hebt gewerkt (lacht).»
HUMO Hoe staat het met jullie vriendschap, nu jullie op verschillende continenten wonen?
CAMPOS «Uitstekend. We zien en horen elkaar voortdurend. We blijven elkaars grootste cheerleader.»
HUMO Zullen we weer vijf jaar moeten wachten op een opvolger?
CAMPOS «Nee. ‘MK 3.5: Die Cuts | City Planning’ is officieel onze vierde plaat, maar voor ons is het een tussendoortje: een passieproject, in afwachting van de ware opvolger van ‘Love What Survives’. We zitten momenteel sámen in de studio, we werken dus aan een terugkeer naar ons bekende bandgeluid. In alle bescheidenheid: we hebben nog nooit zulke verslavende melodieën bedacht.»
‘MK 3.5: Die Cuts | City Planning’ verschijnt op 4 november bij Warp Records.