the good, the weird & the ugly (1)

Muziekjaar 2020 tot nu toe: het beste concert, de grootste WTF én het overbodigste nieuwe genre

De muziekindustrie is aan zijn zomerslaap bezig: het ideale moment om de oogst van de eerste helft van het jaar te doorploegen. Wat waren de uitschieters, de rare sjarels en de rozen op de mesthoop? 2020 is voor de muziekwereld een annus horribilis zonder weerga, maar viel er tussendoor op zijn minst ook iets opmerkelijks te noteren?

De meest bijzondere coverplaat'Danzig sings Elvis'

Glenn Danzig (64) zat dit jaar niet stil. Eerst schreef en regisseerde hij 'Verotika', een erotische horrorfilm zó knudde en zó onbedoeld onnozel dat zelfs de gratuite borstpartijen grappig werden, en daarna bracht hij ook nog een Elvis Presley-coverplaat uit. Op zich is dat niet eens zo vergezocht - de graftak van Danzig en The Misfits heeft een soortgelijk diepgalmend timbre als The King en krék dezelfde hamburgeradem - maar een parel is het niet geworden: daarvoor zijn de beste jaren van Danzigs stembanden al te lang voorbij.

Het beste concertBig Thief in de AB

Op 6 maart zetten de Amerikaanse Adrianne Lenker en haar groepje dromers een nagenoeg perfect optreden neer. 'Kan iemand een petitie starten om Big Thief elke avond in de Ancienne Belgique te laten spelen?' smeekte onze emotioneel uitgeputte recensent achteraf. Vier dagen later werden evenementen met meer dan 1.000 toeschouwers in ons land verboden. Het concertjaar eindigde tenminste met een knaller.

De geinigste coronaparodie'Coronavirus Rhapsody'

'Is this a fever? Is this just allergies?' Toen zijn keel wat pijn begon te doen, zo halfweg de coronapaniek, herschreef de Britse komiek Dana Jay Bein Freddie Mercury's woorden. De Amerikaan Adrian Grimes zong de parodie daarna met volle overtuiging in. 'Mama, I just killed a man. I didn't stay inside in bed. I walked past him, now he's dead.'

De Beste punksong over geslachtsziektes'The Clap' van The Chats

'So I went to the clinic / Doctor said, 'Mate, you're fucked!' / Then he told me what I had / Turns out I've got the clap.' In de bijbehorende videoclip gaat de frontman van de Australische band de gonorroe van zijn gitarist te lijf met een heggenschaar, en krijgt de in beeld bengelende lul van die laatste op het einde ook nog een staande ovatie. Aanrader!

De grootste WTF'Ringtone (Remix)' van 100 Gecs, Charli XCX, Rico Nasty en Kero Kero Bonito

Je haat ze of je houdt van ze, maar 100 Gecs laat niemand koud. Het duo uit Missouri maakt postmoderne computermuziek en toont daarbij geen greintje respect voor genres. 'Ringtone (Remix)', dat is een gameboybeat, een oorwurm van een poprefrein, bakken autotune, en - waarom niet? - een punkrockintermezzo. 100 Gecs bereikt stilaan een cultstatus.

De Vettigste tranen op de dansvloer'Never Let You Go' van Georgia

Als u het beu bent om in bed te schreien, kunt u voor de afwisseling ook eens janken op de dansvloer. En dat dankzij Georgia, de Britse Robyn die met 'Never Let You Go' een anthem afleverde die de hashtag #crance waardig was. Voor de bejaarden: crance is een samentrekking van cry en dance.

De hardnekkigste oorwurm'The Box' van Roddy Ricch

Eee-urr. De jonge Amerikaanse rapper Roddy Ricch had precies twee noten nodig om de wereld te veroveren: elf weken op één in Amerika, en te horen in meer dan 2 miljoen TikTok-filmpjes. The Weeknd deed z'n best met 'Blinding Lights', maar 'The Box' was dit jaar tot nog toe dé song die zich in ieders oor nestelde.

De vreemdste albumhoes'Abracadabra' van Jerry Paper 

'Abracadabra'Beeld Jerry Paper

Het overbodigste nieuwe genre: Bardcore

Recent internetfenomeen waarbij hedendaagse popnummers 'op middeleeuwse wijze' worden gecoverd met behulp van draailier, luit, clavichord en gregoriaanse koorgezangen. Aanrader: 'Jolene', van YouTube-troubadour Hildegard von Blingin'. 

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234