Nick CaveBeeld Eddy Petroons

CinematograafRobbie Ryan

‘Nick Cave in z’n eentje achter een piano? Intiemer dan dat gaat het niet worden in deze rare tijden’

Dit jaar helaas geen concerten zoals we ze gewend zijn, maar dat is op zich niet zo erg. Zeker niet als Nick Cave zijn benen onder een gigantische vleugelpiano schuift in de Britse hoofdstad en er een concertfilm van maakt. Een moment dat vorige maand werd opgenomen, maar dat overmorgen (donderdag 23 juli) om 21 uur te streamen zal zijn. Humo sprak met vooraanstaand cinematograaf Robbie Ryan over zijn ervaring tijdens het filmen van de prent: ‘Pure love, really!

Wie plots zin heeft in een muzikale avond, kan nog steeds tickets kopen voor het globale livestreamevenement ‘Idiot Prayer: Nick Cave Alone at Alexandra Palace’ van donderdag. Daarin speelt de Australische muzikant negentig minuten lang nummers uit zijn indrukwekkende carrière die hij in een nieuw en nog persoonlijker jasje stopt. Met hier en daar zelfs een zeldzame plaat die de meeste fans dan pas voor het eerst zullen horen.

De film is het laatste deel in een trilogie die bestaat uit eerder verschenen concertfilms ‘20.000 Days on Earth’ (2014) en ‘One More Time With Feeling’ (2016). Het concert wordt als livestream uitgezonden, wat betekent dat je het niet kunt pauzeren of terug- en doorspoelen. Maar dat maakt het zeker niet minder intiem, volgens cinematograaf Robbie Ryan. Hij werkte samen met een klein team aan de film. ‘We hebben hard ons best gedaan om de ervaring zo persoonlijk mogelijk te maken voor de kijkers.’

HUMO U maakte cinematografische meesterwerken van verhalen zoals ‘The Favourite’ en ‘Marriage Story’. Allebei dynamische films, terwijl ‘Idiot Prayer’ eerder statisch is. Welke van de twee vindt u het lastigst om te maken?

ROBBIE RYAN «Vind je ‘Marriage Story’ een dynamische film? Daarin beweegt de camera nochtans ook niet zo veel. Maar zoals je merkt, is het een dunne lijn tussen dynamisch en statisch. Zo kun je ‘Idiot Prayer’ inderdaad eerder statisch noemen, want het grootste deel toont een persoon die achter een piano zit en zingt. Toch is de film veel meer dan louter dat. Door de bewerkingstechniek en het licht- en kleurenspel, wordt het een levendig tv-optreden. Alsof je alleen met Nick in het Alexandra Palace staat.

»Voor mij zit er niet veel verschil in het filmen van dynamische of statische prenten. Het belangrijkste aspect van cinematografie is het verhaal. Je moet je verhaal goed kunnen overbrengen. Als je er te veel onzinnige shots in stopt die niets bijbrengen aan het verhaal, wordt het vervelend en haak je als kijker af. Dat moet je als cinematograaf ten koste zien te vermijden.»

HUMO Hoe hebben jullie ‘Idiot Prayer’ gefilmd?

RYAN «Degenen die de stream gaan bekijken, zullen zien dat we met verschillende shots hebben gewerkt. Voor sommige beelden gebruikten we een camerakraan. Dan ziet de kijker Nick vanuit een vogelperspectief op zijn piano tokkelen. Maar er zijn natuurlijk ook enkele close-ups. Door die close-ups wordt het een zeer intiem optreden, want je hebt het gevoel alsof je er echt bij bent. Door de montage en de verschillende shots, wordt de kijker meegezogen in het verhaal. Dat zorgt voor een speciale energie. Pure liefde eigenlijk, net zoals het filmen zelf. Ik kan het niet anders beschrijven.

»Ik ben niet 100% tevreden over alle shots. Sommige delen zijn me net iets té theatraal, maar wat ga ik inbrengen tegen de smaak van een geboren entertainer als Nick Cave? (lacht

HUMO Maar u vond het wel aangenaam samenwerken met hem en het team?

RYAN «Zeker weten. Ik moet het je niet meer zeggen, maar het zijn rare tijden voor iedereen. ‘Idiot Prayer’ was mijn eerste job sinds het uitbreken van de pandemie en het was meteen een hele fijne. Ik werkte samen met een klein team, maar iedereen was stuk voor stuk broodnodig op de set. Daarbovenop wist niemand op voorhand wat we precies moesten doen. Ik had de dag ervoor gebeld met Nick en zijn enige vereiste was dat hij niet tegengehouden wilde worden door technische mankementen. Hij wilde dat de nummers in één beweging uit de piano voortvloeiden.

»Weet je wat het is? Voor mij hoeft het eindresultaat niet eens altijd even perfect te zijn. In het leven is niets perfect. Als we maar een fijne tijd hebben gehad tijdens het filmen. Die visie had ik ook tijdens andere projecten zoals ‘American Honey’, ‘Fish Tank’ en ‘The Favourite’ bijvoorbeeld. Ook de mensen rondom je zijn super belangrijk. Ik werk bijvoorbeeld graag samen met filmmaker Andrea Arnold. Met haar voelt een werkdag niet als werken.»

Cinematograaf Robbie Ryan: 'Ik had de dag ervoor gebeld met Nick en zijn enige vereiste was dat hij niet tegengehouden wilde worden door technische mankementen. Hij wilde dat de nummers in één beweging uit de piano voortvloeiden.'Beeld Getty Images

HUMO Hoelang hebben jullie gefilmd?

RYAN «Eigenlijk helemaal niet zolang. De dag ervoor had ik de lichten al ingesteld om die technische debacles dus te vermijden. Nick heeft op de dag van het filmen van 9 uur ‘s ochtends tot 17 uur gespeeld. Na die dag hadden we alle beelden al.»

HUMO Bent u een grote Nick Cave-fan?

RYAN «Ik zou niet zeggen dat ik voor het filmen van ‘Idiot Prayer’ een grote fan was, maar dat kwam dan hoofdzakelijk omdat ik niet echt bekend was met het oeuvre van Nick. Deze samenwerking heeft dat veranderd. Ten eerste is Nick een uitmuntend showman en fijn om mee samen te werken en ten tweede hebben enkele nummers me enorm geraakt. Zodanig zelfs dat ik ze de laatste tijd al heel vaak beluisterd heb. Dat komt ook door de manier waarop hij de nummers heeft gebracht. Nick Cave in z’n eentje achter een piano in het Alexandra Palace in Londen? Intiemer dan dat gaat het niet worden in deze rare tijden. Ook niet voor de fans die thuis van achter hun scherm kijken.»

HUMO Naar welke cinematografen kijkt u op? Wie was bijvoorbeeld uw voornaamste inspiratiebron voor deze film?

RYAN «Goh, dat zijn moeilijke vragen zo vroeg in de ochtend. Naast het feit dat ik dat niet meteen weet, vind ik dat vaak ook sneu om te vermelden. Ik kijk naar veel mensen op in de filmwereld. Als ik dan een lijstje geef, zal dit nooit volledig zijn en denken mensen dat ik belangrijke namen over het hoofd zie. Ik kan je wel zeggen dat ik sterk geïnspireerd ben door films uit de jaren ‘40 en ‘50. Het tijdperk van de stomme film dus. Filmmakers verlegden veel grenzen toen.

»Zou ik jou eens een vraag mogen stellen? Denk je dat mensen het erg gaan vinden dat de stream niet live is?»

HUMO Dat vind ik een moeilijke vraag zo vroeg in de ochtend, maar ik denk dat dat niets wegneemt van de betoverende sfeer van het concert.

RYAN «(lacht) Dan is het goed! Dan kan ik alvast tot donderdag op mijn beide oren slapen.»

Tickets voor ‘Idiot Prayer: Nick Cave Alone at Alexandra Palace’ op donderdag 23 juli zijn hier te koop. Het evenement wordt uitgezonden via de DICE-app en -website.

Bekijk hieronder de trailer.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234