NordmannBeeld Tobi Jonson

Interview

Nordmann maakte de beste Belgische plaat van het jaar: ‘Met dank aan Lisa Simpson’

De eerste lockdown was een zegen voor Nordmann: tijd zat om hun verrassend zachte ‘In Velvet’ (★★★★½) tot in de allerkleinste details af te werken. De tweede lockdown kwam als een vloek: bijna al hun concerten werden afgelast. Lichtpuntjes: de Toots Sessies van de VRT en de smetteloze livestream van hun optreden in de Handelsbeurs.

HUMO ‘In Velvet’ staat op nummer 5 in Humo’s eindejaarslijst, en is daarmee de hoogst genoteerde Belgische plaat. Proficiat!

MATTIAS DE CRAENE (saxofoon) «Wow, superschoon, zeg! Ik weet wel niet goed wat ik daarop moet zeggen.»

HUMO Blij dat jullie tussen saxcollega’s Shabaka Hutchings en Nubya Garcia staan?

DE CRAENE «Ja, maar ik vind dat die Londense scene overal te veel de standaard is geworden. In België lopen er ook goeie jazzgroepen rond, hè.»

HUMO Zijn er saxsolo’s in popsongs die je goed vindt?

DE CRAENE «In de popmuziek van de jaren 80 en 90 was de sax vooral een jammerlijk toevoegsel. Maar Tom Waits, Air, Rare Silk en Bon Iver hebben wel pareltjes gemaakt. ‘Tourist’ van St Germain en ‘The Man with the Red Face’ van Laurent Garnier vond ik ook goed. En ik mag zeker Lisa Simpson niet vergeten. Dat gele figuurtje met haar mooie gedachten blies mijn tienerjaren vol met de blues op haar baritonsax. Via het personage van saxofonist Bleeding Gums Murphy werd ook een deel van het jazzverhaal verteld. Prachtig.»

HUMO In welke fase zit je eigenlijk, Mattias?

DE CRAENE «Ik ben in een huisje met zicht op de Leie gaan wonen, en ik verwarm me met een elektrisch kacheltje. Ik zit te zoeken naar een eigen geluid in het verlengde van mijn eerste solo-ep, van eerder dit jaar. Die ep was een kurk die eraf moest. Misschien maak ik ooit minder experimenteel solowerk, maar nu bewandel ik onbekend terrein. Ik ben bezig met granulaire synthese: ik verhaksel bijvoorbeeld een sample van mezelf in achttien ministukjes. Het is een reis van het organische naar het onherkenbare. En ik kan nu pianospelen met saxsamples van mezelf (lacht).»

HUMO Een vraag voor de ritmesectie: is saxofonist Mattias De Craene de frontman?

ELIAS DEVOLDERE (drums) «Soms speelt hij een leadmelodie die evengoed een tekst had kunnen zijn. We hébben eens geprobeerd om Mattias’ partijen door iemand te doen zingen, maar dat klonk klef.»

DRIES GEUSENS (bas) «Ik speel al sinds mijn 6de muziek, maar ik ben nooit een solist geweest: ik heb nooit vooraan gestaan. Ik weet: hoe beter je iemand ondersteunt, hoe beter die frontman gaat klinken.

»We zijn de groep met ons vieren begonnen, er was niet echt een leider. Niemand zegt hoe het moet, dus moet je elkaar tegemoetkomen.»

DE CRAENE «Democratie werkt wel niet altijd in een groep. Als echt álles doorgesproken moet worden, raakt de muziek soms niet gespeeld, of blijft er van tien ideeën maar één over. Ik was daarom blij dat we voor ‘In Velvet’ de beslissingen aan producer Jasper Maekelberg konden overlaten.»

DEVOLDERE «Toen Jasper ’s avonds laat een eerste keer naar opnames kwam luisteren, legde hij ons prompt een werkmethode voor de preproductie op.»

GEUSENS «We zijn meteen aan de slag gegaan, tot een gat in de nacht. Zo hard wilden we blijkbaar met hem samenwerken (lacht). De instrumenten werden apart opgenomen, zoals op een popplaat, wat nieuw was voor ons. We konden alles kneden en boetseren tot de sound die we wilden. Vroeger stampten we een fuzzpedaal in om de boel te laten ontploffen, nu was het net spannend om de muziek níét te laten exploderen. Het ging meer om de intentie die je in je noten legt, en de timing.»

HUMO Wat zijn trouwens jullie favoriete ritmesecties?

DEVOLDERE «In de rock: die van The Jimi Hendrix Experience en Led Zeppelin. In de jazz heb ik er ook twee: Tony Williams en Ron Carter in het tweede kwintet van Miles Davis, en het kwartet van Wayne Shorter

GEUSENS «En doe mij ook maar de zware elektronische bassen en strakke drums van STUFF.»

HUMO Jazzfanaat Jules Deelder zei: ‘Doodziek word je van al dat gezang. Zonder woorden wat zeggen, dáár gaat het om in de muziek.’

DEVOLDERE «En Leonard Cohen dan? Als je zijn stem wegneemt, blijft er niks over.»

GEUSENS «Ik heb veel naar The Beatles geluisterd. En ‘Sky Blue Sky’ en ‘Yankee Hotel Foxtrot’ van Wilco zijn favoriete platen.»

DE CRAENE «Het is een bibberende quote die weinig vertelt in het grotere geheel. Goeie muziek komt uit het hart en beroert de ziel. De vorm die ze aanneemt, is van geen enkel belang.»

‘In Velvet’ van Nordmann is uit bij Unday Records.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234