Jomme Rocks

‘Oktober 1975 was een topmaand qua nieuwe en prachtvolle platen’

Francesco, de vriendelijke en helemaal geïntegreerde Calabriër die mij elke week toelaat in de sarcofaag van Dupuis, zoals men door de band het archief van Humo noemt, is al hersteld van corona. Een weekje steroïden en een familiepak aspirine zijn genoeg, en niet alleen voor een president blijkbaar, al zal de weldadige en bottenversterkende netelsoep die hij van thuis meebrengt er ook wel iets mee te maken hebben.

Hoe was het met ons gesteld in oktober 1975? Same shit all over, zeker in de politiek, al heette het falderappes toen niet Francken en De Wever, maar Martens en Grootjans. 'Nog amper hersteld van zijn aanval van charisma, blijkt Werenfried Martens nu last te hebben van zijn geweten,' poneert Pop Secret fijntjes. Er wordt een originele actie gestart om de man, die blijkbaar, als was hij het voorgeborchte van Bart De Wever, ook élke dag en élk uur op de televisie te gast was, van het scherm te weren. 'Telkens wanneer Martens op tv verschijnt, zullen alle 800.000 lezers van deze rubriek de wc doortrekken.' Misschien kunnen we dat in 2020 ook nog eens proberen.

'David, dood en wel en reeds ruikend' was de titel boven een gesprek met David Bowie. Dat was in 1975 al omineus en klinkt in retrospect helemaal oneerbiedig. Tot je de tekst leest. De slaapwandeldisco van 'Fame' staat overal op 1 en de geestverruimende drugs lagen gewoon op straat: anders kan ik het kierewiete interview dat Onze Man met hem had niet verklaren. Bowie pleit voor een nieuwe dictatuur, een extreemrechts front onder leiding van een nieuwe politieke figuur die alles weer zuiver maakt. 'De wetten zijn veel te mild tegenwoordig. Al die pornografie op televisie! Misselijk.' Terwijl het meest pornografische op de Vlaamse televisie een ondeugend diepe halsuitsnijding van de ravissante Jessie De Caluwe was, al durfde Carl Huybrechts tijdens 'Sportweekend' ook al eens een gore bak lanceren.

Oktober 1975 was een topmaand qua nieuwe en prachtvolle platen. Ongeveer tegelijk verschenen 'Still Crazy After All These Years' van Paul Simon en 'Bongo Fury' van Zappa & Beefheart, maar vooral de release van 'Born to Run' hakte er, ook bij de werkgroep, stevig in. Springsteens eerste twee platen werden in België aanvankelijk zelfs niet uitgebracht, zo weinig vertrouwen had men in de arbeideristische volksrock uit Asbury Park, maar toen had Jon Landau ook nog niet zijn wereldberoemde quote gelanceerd. Dat deed hij in de aanloop naar de release van 'Born to Run' wel. Na een concert met wat later de E Street Band werd, schreef Landau: 'I saw rock-and-roll future, and its name is Bruce Springsteen. And on a night when I needed to feel young, he made me feel like I was hearing music for the very first time.' Dat klopte als een zwerende, tussen de deur geplette vinger voor 'Born to Run', een plaat die mensen en levens heeft veranderd, en allemaal ten goede. 'Hou voor deze Bruce Springsteen maar een plaatsje in het platenrek vrij,' was de wat tamme conclusie van een voor de rest bijzonder positieve bespreking.

In 'Zoek jezelf broeder', de wekelijkse zoekrubriek voor lezers die grijsgedraaide plaatjes of Fender Stratocasters van een goed jaar wilden kopen of verkopen, vinden wij een vraag naar foto's van het konsert (met een k en een s) van Lou Reed in de Arena Hall in Deurne. De man biedt '25 tot 30 frank per foto, naargelang de kwaliteit'. 'Posters zijn ook welkom.' Nader onderzoek wijst uit dat die Reed-fan de nog jonge, maar ongetwijfeld toen al spitante en immer in een onberispelijke loden gehulde Serge Simonart uit Deurne betrof.

Herlees hier onze recensie van Bruce Springsteens ‘The River' uit 1980.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234