ABBA Beeld AFP
ABBABeeld AFP

ColumnJomme Rocks

‘Onweerstaanbare bubblegumpop: 1974 was het jaar van ABBA’

Elke week fileert (mc) op inzichtelijke wijze de popgeschiedenis en de tijdgeest, zoals die beleefd werd in de kolommen van uw lijfblad. Deze week keert hij terug naar april 1974.

In 1974 werd de satire in uw lijfblad bedreven in de rubriek Pop Secret, waar het moppencoëfficiënt hoog lag, al was het soms moeilijk om boven de lat te raken. Als er al een lat was. ‘Ik hoop dat iedereen een goede vrijdag heeft gehad. Jammer dat Georges het niet meer heeft mogen meemaken. George Pompidood.’ De betreurde afvallige was Georges Pompidou, oud-president van Frankrijk. Hij kreeg te maken met een zeldzame kanker en werd amper 62 jaar.

Humo cover april 1974 Beeld Humo
Humo cover april 1974Beeld Humo

Twee mensen die door een hele generatie werden bewonderd, gelezen en beluisterd: William Burroughs, van wie niemand in deze tijd nog een boek heeft gelezen maar uit wiens ‘Naked Lunch’ Steely Dan de naam Steely Dan haalde, interviewt David – ik rook ketting maar wie doet mij wat – Bowie. Dat er hallucinanten werden ingenomen vóór of tijdens het interview lijkt plausibel als je de antwoorden leest. ‘Wist je dat als je gaat slapen en je je ellebogen omhooghoudt, je nooit uit het droomstadium komt?’ peroreert de dunne smalle, ‘Ik heb het al dikwijls geprobeerd en het lukt echt.’ En over zijn ontmoeting met Andy Warhol: ‘Die kerel houdt niet van mensenvlees. Dat is een reptiel.’

‘Ik ben knap, sexy en zeer bedreven in de danskunst. Derhalve zou ik graag tegen vergoeding fungeren als gogogirl bij een bekende beatgroep.’ Aldus de ongetwijfeld bevallige Sonja S. uit Brussel (volledige naam en adres nog altijd bij de redactie bekend). De rubriek Wizoektivintalichtiet is elke week een parel van historisch en sociologisch genot. En wie kan er kwaad zijn op iemand die haar zinnen met het prachtige oudtestamentische ‘derhalve’ opent?

‘Het onvermijdelijke moet geschieden’: ook in 1974 is er een Eurovisie Songfestival, deze keer vanuit het zonnige Brighton. Het festival van de dode muziek, kopt onze humeurige eindredacteur, waarmee een normaal mens zijn tijd niet zou verschijten, maar waarover hij wel een stukje moet maken. België stuurde Jacques Higelin, de Engelsen hadden de Australische Olivia Newton-John afgevaardigd maar 1974 werd het jaar van ABBA: hun lied ‘Waterloo’ won glansrijk en was de start van een intergalactische carrière gevuld met onweerstaanbare bubblegumpop.

Drie weken later vond in Portugal een geweldloze militaire staatsgreep plaats tegen het autoritaire bewind van minister-president Caetano. Bij de Anjerrevolutie speelde het Eurovisielied van Paulo de Carvalho een grote rol. Toen de radio ‘E depois do adeus’ speelde, wisten de opstandige officieren dat hun tijd gekomen was. Dat het lied helemaal op de laatste plaats eindigde, was – komt ie – derhalve snel vergeten.

In 1974 speelt Anderlecht op één been kampioen, wat niet moeilijk was met de goddelijke slang Robbie Rensenbrink in de voorlijn, die samen met de adellijke Atilla Ladinszki aan zijn zijde vijftig goals maakte. Achteraan hield Hugo Broos de deur dicht, op het middenveld heerste Ludo Coeck en Paul Van Himst was rechtsbuiten: beter volk stond er nooit in één ploeg samen op een Belgisch voetbalveld. Trainer was Urbain Braems, die lang getwijfeld had om naar Anderlecht te komen. Hij stond in het onderwijs en wilde zijn vaste benoeming niet riskeren.

Jackson Browne moet eindelijk erkend worden als de grote die hij is’: in de bespreking wordt ’s mans tweede LP ‘For Everyman’, als was het een praalgraf, bedolven onder de lof. Vooral de teksten deden een bel rinkelen. Zij doen de vraag rijzen of liefde wel genoeg is voor ‘de benauwende problemen die de zanger nauwelijks kan overzien en waarvoor hij zeker geen pasklare remedie in petto heeft’.

Derhalve dat het een goeie plaat was, tiens.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234