Na de hype, de debuutplaatThe Chats

'Onze gitarist wou een song over gonorroe: dat hij die dan maar zelf zong'

The Chats, vorig jaar in de Club op Pukkelpop dé punkrockverademing van het weekend, brengen deze week hun debuutplaat uit, die tot hun eigen verbazing de profetische titel 'High Risk Behaviour' draagt. The Chats zijn een hype sinds hun met een piepklein budget opgenomen single 'Smoko' op goedkeurend gegrom van Josh Homme, Iggy Pop en Dave Grohl kon rekenen. De clip voor 'Smoko' werd opgenomen met nog minder middelen, maar zit wel al aan tien miljoen kijkers.

Op 'High Risk Behaviour' staan songs met ronkende titels als 'The Clap' (gonorroe of druiper), 'Drunk 'n Disorderly' en 'Pub Feed'. The Chats' eigen label heet Bargain Bin Records (Afprijsbak Platen), hun homepage www.thechatslovebeer.com, en hun debuut-ep werd opgenomen in de Polished Turd Studio (Opgepoetste Drol Studio). The Chats - gemiddelde leeftijd 21 - zijn zanger-bassist Eamon Sandwith, gitarist Josh Price en drummer Matt Boggis. We krijgen Sandwith aan de lijn vanuit Coolum, Australië. Op meer dan een dag vliegen van hier zitten ze in exact dezelfde shit.

EAMON SANDWITH «We zitten nog net niet in lockdown, maar alle venues zijn dicht en samenkomsten van meer dan honderd mensen zijn verboden. Maar we mogen nog naar buiten. Het wc-papier begint wel schaars te worden.»

HUMO Zijn er veel van jullie concerten geannuleerd?

SANDWITH «Onze Amerikaanse tournee, die op 11 april van start zou gaan, hebben we moeten uitstellen. Twintig concerten in totaal. We bekijken het nu van dag tot dag, zoals iedereen. En intussen zullen we maar wat songs proberen te schrijven, zeker?»

HUMO Wat was de vreemdste plaats waar je hebt gespeeld?

SANDWITH «Sommige plekken in Frankrijk vond ik behoorlijk vreemd, de concerten in de meer landelijke streken dan vooral. Ze verstaan of spreken daar nauwelijks Engels, maar toch proberen ze alles mee te zingen. Wat het moeilijk maakt om op het podium je lach in te houden. Ik heb wel de indruk dat ze in Frankrijk meer voor de muziek komen dan in Australië: hier willen mensen zich tijdens concerten in de eerste plaats zo laveloos mogelijk drinken.»

HUMO En jij?

SANDWITH «I'm there for both, man.»

HUMO Herinner je je de dag dat je 'Smoko' schreef?

SANDWITH «Ja hoor. Het was ongeveer een maand nadat ik de middelbare school had afgerond. 's Middags maakte ik een wandeling naar de bakker, en op de terugweg zat ik ineens met dat refrein in mijn hoofd. Het probleem was dat ik bij mijn vader thuis geen degelijke gitaar had, dus moest ik mij behelpen met iets wat hij had liggen: een aftands akoestisch ding met nog drie snaren. Daarop heb ik de refreinen en de riffs geschreven. In vijftien minuten was ik er klaar mee. Pricey, onze gitarist, heeft er nog dat liftmuziek-riffje aan toegevoegd, en klaar was Kees.»

HUMO Vermoedde je toen al dat het een undergroundhit zou worden?

SANDWITH «Nee, man, tuurlijk niet. Goeie song, daar niet van - het beste wat ik tot dan toe had geschreven, zeker - maar ik kon me in de verste verte niet voorstellen dat iemand buiten Queensland ernaar zou luisteren, laat staan buiten Australië. Intussen is de clip tien miljoen keer bekeken.»

HUMO Hebben jullie speciaal gewacht op een grijze, miezerige dag om de clip op te nemen?

SANDWITH «Nee, het zat die dag gewoon echt allemaal mee (lacht). Als de zon had geschenen, had die clip veel minder impact gehad. Dat alles er zo troosteloos uitziet, maakt het plaatje helemaal af.»

HUMO In de clip draag je zowat de lelijkste sportuitrusting die ik ooit heb gezien. Eerst dacht ik dat het een voetbaltenue was, maar bij nader inzien bleek het om een reddersuniform te gaan. Ooit redder geweest?

SANDWITH «Nee, het is de outfit van een maat. En ik ben het met je eens dat die bijzonder lelijk is, dus toen ik hem daarin zag rondlopen, wist ik: 'We're gonna need that, mate' (lacht).»

HUMO Het enige aan The Chats dat een dubbele betekenis zou kunnen hebben, is de groepsnaam.

SANDWITH «Yeah, zoals in chatten bedoel je? Or taking a chat. 'Chat' gebruiken ze in Australië om iets te omschrijven dat heel erg slecht is. Zoals in: 'That's fuckin' chat, man'. Toen we met de groep begonnen, wáren we behoorlijk slecht, dus leek The Chats ons wel een geschikte naam. Als ze dan zeiden: 'You're chat, man', konden wij zeggen: 'Hey, je was gewaarschuwd' (lacht).»

HUMO De ep 'Get This in Ya!!' namen jullie twee jaar geleden op in vier uur, aan 'High Risk Behaviour' werkten jullie achttien maanden.

SANDWITH «We hebben de plaat niet in één keer opgenomen, maar in stukken en beetjes. In een studio in Victoria, op twintig uur rijden van Coolum, waar we wonen. Telkens als we de afgelopen twee jaar een concert hadden in Victoria, bleven we een dagje langer en gingen we de songs die we intussen geschreven hadden opnemen. Alles bij elkaar zullen we zo'n tien dagen in de studio hebben gezeten.»

HUMO Dat gaf je wellicht wel een ander idee van de plaat die je aan het maken was?

SANDWITH «We waren niet echt 'een plaat aan het maken', we just recorded a bunch of songs. En toen we er genoeg hadden, hebben we het een plaat genoemd.»

HUMO Naar aanleiding van de bosbranden in Australië schreef je de song 'I Hope Scott's House Burns Down', een niet mis te verstane kritiek aan het adres van eerste minister Scott Morrison. Al een poging gedaan om iets over corona te schrijven?

SANDWITH «Nog niet. Het is het enige dat momenteel belangrijk is, dus het lijkt me raar om nu over iets anders te gaan schrijven. Anderzijds is er geen duidelijke zondebok zoals Scott Morrison dat was bij de bosbranden. En: we're a fun band, het mag ook allemaal niet te ernstig worden. Een grappige song over corona: 't is zeker een uitdaging.»

HUMO Waarom zingt gitarist Josh Price 'The Clap'?

SANDWITH «Hoe bedoel je?»

HUMO Waarom zing jij die song niet, zoals al de rest?

SANDWITH «Híj had the clap, niet ik! Natuurlijke selectie, maat. No way dat ik dat ging zingen.»

HUMO 'High Risk Behaviour' wordt uitgebracht op jullie eigen label, Bargain Bin Records. Waarom vind je het zo belangrijk om alles in eigen handen te houden?

SANDWITH «Omdat je dan niet om de haverklap 'nee' moet zeggen tegen alles wat je label je vraagt om te doen. En het geeft gewoon een goed gevoel te weten dat niemand anders eigenaar is van wat jij hebt gemaakt. En misschien nog het allercoolste: je kunt ook de platen van je vrienden uitbrengen - onlangs nog een singletje van C.O.F.F.I.N.: geweldige groep, zeker checken.»

VAKANTIE IN FRANKFURT

HUMO Wat deed het met je toen je hoorde dat Josh Homme, Iggy Pop en Dave Grohl fan zijn van The Chats?

SANDWITH «Uiteraard vind je dat fantastisch, maar anderzijds is het heel raar om te horen dat de mensen naar wie jij al je hele leven luistert, ook naar jou blijken te luisteren. En ineens sta je gewoon met ze te praten! Het besef komt meestal pas later: 'Hey, heb jij ook gezien dat ik eergisteren met Josh Homme stond te praten, of heb ik dat gedroomd?' (lacht) Toen we in Los Angeles speelden, waren Josh, Dave Grohl en Alex Turner van Arctic Monkeys aanwezig. We wisten dat niet op voorhand, maar net voor we het podium op moesten, kwamen ze dag zeggen. Ik ben zelden nerveus, maar toen was ik het wel.»

HUMO De Australische radiozender Triple J vond 'Smoko' van hetzelfde niveau als 'My Generation', 'You Really Got Me' en 'Teenage Kicks'. Is er een groter compliment mogelijk?

SANDWITH «Ik denk het niet, want dat zijn in mijn ogen zowat de beste songs aller tijden.»

HUMO Welke song had jij nog geschreven willen hebben?

SANDWITH (denkt na) «Doe dan maar 'Rockaway Beach' van de Ramones. Van hen hebben we 'I Don't Wanna Go Down to the Basement' nog gecoverd. En toen C.J. Ramone vorig jaar in Brisbane was, hebben we met hem een cover van The Saints live gespeeld. 'Stranded', uiteraard.»

HUMO Was je vóór The Chats al buiten Australië geweest?

SANDWITH «Ja, Matt en ik wel, Pricey niet.»

HUMO Waar dan?

SANDWITH «Als kind ben ik eens met mijn ouders naar Frankfurt geweest. En naar Canada en Singapore.»

HUMO Frankfurt?

SANDWITH «Mijn ouders wilden ernaartoe. Mooie stad hoor, een aanrader. In november hebben we er met The Chats nog gespeeld. Ik heb de crew getrakteerd op een begeleide stadswandeling (lacht).»

HUMO Frankfurt: ik schrijf het op voor als we weer buiten mogen.

'High Risk Behaviour' verschijnt deze week bij Bargain Bin Records.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234