An PierléBeeld AU

CONCERT★★★★★

Onze Man op het eerste livestreamfestival van België

Zondag 26 april vond via Artists Unlimited het allereerste Belgische livestreamfestival plaats: meer dan 2000 mensen kochten een ticket van 10 euro voor 10 exclusieve optredens van onder meer Sioen en Absynthe Minded. De shows werden rechtstreeks gestreamd en zullen nadien niet gratis op YouTube belanden: het is zo live als muziek in deze vreemde tijden kan komen. Onze festivalreporter, die op bevel van premier Sophie Wilmès geheel cold turkey van concerten moest afkicken, haalde met knullig enthousiasme weer zijn vergulde notitieboekje uit de kluis.

Dat eerste Belgische livestreamfestival kwam met voordelen. Geen files op de autostrade. Geen tergende zoektocht naar een parkeerplaats. Geen lange rijen aan de toiletten. Geen luidruchtige dronkaards, geen zure zweetgeur. En bovenal: het bier kwam in een glas.

De saxofonist van An PierléBeeld AU

Iedereen zat ook op het beste stoeltje, helemaal vooraan, met perfect beeld en perfect geluid. Zo staarde Jasper Maekelberg van Faces On TV me vanop mijn laptop recht in de ogen terwijl hij een bloedgeile gitaarsolo speelde. Noémie Wolfs en haar liefje Simon Casier (de Bas van Balthazar) waren uitnodigend als oude vrienden. Sioen zong evergreens ‘Cruisin’ en ‘No Conspiracy At All’ terwijl ik in mijn pyjamabroek pizzadeeg kneedde. En toen Bert Ostyn van Absynthe Minded ‘Envoi’ bracht, stond ik ineens weer met duizenden mensen het lied mee te brullen in de blakende zon voor de Main Stage van Pukkelpop 2009. Het livestreamfestival was dubbel: de deugddoende heropflakkering van het festivalgevoel kwam tegelijk met het besef dat het deze zomer bijzonder stil zal worden.

SusobrinoBeeld AU

Ik ga hier geen sterren uitdelen. Het bestaan van livemuziek zondag was op zich vijf sterren waard. Het festival was een en al warmte, met muzikanten die dankbaar waren dat ze nog eens hun passie konden delen en wij die hen al even dankbaar aanhoorden.

Toch zijn enkele shout-outs aan de orde. Naar de stem van An Pierlé, bijvoorbeeld, een natuurkracht als geen ander. Naar Tessa Dixson en Gregory Frateur, die het lef hadden om elk hun liedjes uit te kleden tot het absolute minimum. Naar het konijn van Susobrino, dat relaxed lag te luisteren naar de opzwepende, Zuid-Amerikaanse instrumentals van zijn baasje Bart Vanobbergen. Naar Jasper Maekelberg, die een beat in elkaar stak door pagina’s uit een roddelblaadje te scheuren – jouw set mocht van mij gerust een half uur langer duren. Naar ‘Notorious’ van Noémie Wolfs, een lied dat sindsdien weigert mijn hoofd te verlaten. Naar rapper Rare Akuma en zijn hilarische bindteksten, waaronder: ‘Ik begin te beseffen dat al mijn liedjes eigenlijk best kort zijn’ en ‘Ja… dat was het eigenlijk.’

Rare AkumaBeeld AU

Ik bleek niet de enige die ervan genoot. Meer dan tweeduizend man kochten een ticket en keken naar de livestream – dat is meer dan in de zaal van de Vooruit of de Trix kan. Er was ook een ouderwetse chatbox naast de videobeelden, waar je met een zelfgekozen nickname opmerkingen kon delen. Kleinbeetjewerchter liet weten de strijk te doen en Lisette was op een virtuele date. Kurt Overbergh van de Ancienne Belgique – of iemand die zich zo voordeed – stuurde zo nu en dan een berichtje, alsook ene Fanvankurt – of iemand die zich zo voordeed. De chatbox, hoe simpel ook, creëerde toch een beetje dat gemeenschapsgevoel dat echte concerten zo meeslepend maakt.

Noémie Wolfs en Simon CasierBeeld AU

Livestreamconcerten zijn sinds de quarantaine gemeengoed geworden. Maar artiesten krijgen niet betaald voor de korrelige beelden die ze vanuit hun kot op Facebook of Instagram zetten. Het leeuwendeel van de ticketverkoop zondag ging echter wél naar de artiesten – dat is ook de missie van Artists Unlimited, het collectief dat zich in deze vreemde tijden wil inzetten voor onze ontredderde muzikanten. Zij zagen het festival als een test. De groep gaat nu enkele weken in beraad en hoopt in juni terug te keren met een betrouwbaar platform waarop onze artiesten eigen livecontent kunnen aanbieden en daar betaald voor kunnen krijgen. Aangezien Trix, AB, Vooruit en Handelsbeurs het livestreamfestival hebben ondersteund, mogen we nog meer van dergelijke projecten verwachten.

Kan een livestreamfestival ooit het echte ding vervangen? De anticipatie op voorhand? De interactie tussen artiest en publiek? De bas in je buik, de massa om je heen, de moshpits, de bisronde, het applaus? Voor mij niet, nee. Maar een beetje livemuziek is al miljoen keer beter dan geen. En dat festival van gisteren was meer dan een beetje.

Line-upBeeld AU
Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234