null Beeld rv
Beeld rv

CD★★★★☆

Op ‘And in the Darkness, Hearts Aglow’ doet Weyes Blood wat ook Mimi Parker kon

2019, het jaar waarin de doorbraakplaat ‘Titanic Rising’ van Weyes Blood uitkwam, lijkt al een eeuwigheid geleden. Het vermoeden van naderend onheil waarvan de songs doordrongen zijn, werd een jaar later bewaarheid: corona kwam en bleef, lockdowns en fake news versplinterden de samenleving. Aanleidingen te over om ‘Titanic Rising’ uit te breiden tot een trilogie. Het laatste deel, over hoop, moet ze nog schrijven, het middelste en wellicht donkerste verschijnt deze week.

Herbert Struyf

Dreigende donderkoppen werpen lange schaduwen over ‘And in the Darkness, Hearts Aglow’. ‘Living in the wake of overwhelming changes / We’ve all become strangers / Even to ourselves’, constateert Natalie Mering in de openingstrack. In ‘The Worst Is Done’ betreurt ze dat ze niet bij haar familie is gebleven en is gestrand in ‘the world’s loneliest city’, terwijl in roadsong ‘Grapevine’ een relatie aftakelt tot een scène waarin de auto’s van de twee ex-geliefden elkaar toevallig kruisen op de snelweg. ‘The whole world is crumbling’, besluit ze in ‘Hearts Aglow’.

Al die eenzaamheid en stille ontreddering zitten verpakt in orkestrale popsongs vol somptueuze details. Luister aandachtig en hoor hoe over elke track een ijle nevel van oohs en aahs hangt. Laat uw trommelvliezen strelen door de harp van Mary Lattimore. Voel u twee minuten ten hemel opgenomen tijdens ‘In Holy Flux’. Oneohtrix Point Never doet vlagen onbehagen door al die fluwelen pracht waaien, terwijl vogelgeluiden zomaar ‘God Turn Me Into a Flower’ mogen overwoekeren.

null Beeld rv
Beeld rv

Onze favoriete zangeres, Mimi Parker van de band Low, is net gestorven. Als Mimi zong, voelden we ons als één van de voorbijgangers in de roman ‘Coin Locker Babies’ van Ryu Murakami die hoofdpersonage Hashi horen zingen: hun zicht vertroebelt, kleuren en geuren lekken weg, herinneringen wellen op, de wereld komt tot stilstand. Met Weyes Blood is het vaak net zo. In Natalies stem komen Judee Sill en Karen Carpenter weer tot leven. De kleinste stembuiging kan een song van hoop naar verdoemenis doen kantelen, en vice versa.

Weyes Blood rekent op overrompelende melodieën en balzaalbrede arrangementen om haar twijfels, zorgen en verzuchtingen uit te vergroten tot we ons er allemaal in herkennen. Toptrack ‘Children of the Empire’, met vintage echo’s van Phil Spectors meidengroepen, is een vingerknippende oproep tot actie. De soundtrack: tien lange, behoedzaam openklappende songs en een uitgebalanceerde productie, wat in deze chaotische, onvoorspelbare tijden bijna radicaal klinkt. Mering zegt: luister met een open ziel en een koptelefoon over de oren. Doen!

Luister ook naar onze playlist:

Schrijf je in op onze wekelijkse muzieknieuwsbrief:

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234