STUFF. Beeld Alex Vanhee
STUFF.Beeld Alex Vanhee

Concert★★★★½

Op Gent Jazz bewees STUFF. de beste live-band-zonder-zanger van de Benelux te zijn

Eerst twee heel jonge bands op de voorlaatste dag van Gent Jazz, daarna de naar Nepal uitgestuurde klankentapper Dijf Sanders, en als afsluiter STUFF.: omdat we nog niet all night long mogen uitgaan, trokken zij ons anderhalf uur lang door een intense, euforische, maar ook heerlijk schots en scheef zittende dansnacht. En voor ik het vergeet: duimpje omhoog voor de mensen die het geluid deden.

De drie groepsleden van het nog héél piepe Dishwasher_ (★★★½) voegen een underscore toe aan hun groepsnaam zodat wij hen bij het googelen kunnen terugvinden tussen het aanbod vaatwassers van Miele en Bosch. Er is wel nog geen debuutplaat van Dishwasher_, ze speelden dit jaar alleen de finale van Sound of Sprouts, een Brusselse muziekwedstrijd. Arno Grootaers is een inventieve drummer. Werend Van Den Bossche speelt sax en toetsen, en kan die sax - via toetsen en pedalen - laten klinken zoals hij wil. Louise van den Heuvel is een zeer toegewijd springkonijn aan de bas, en gooit geluiden in een loop om in lagen te kunnen spelen. Zelf noemen ze het krautjazz, wij hoorden hen van heel zachtjes naar zompig evolueren, van vinnig naar een halve beeldenstorm en van seventies-fusion naar een geluid van hier en nu. Goed begonnen!

Dishwasher_ Beeld Alex Vanhee
Dishwasher_Beeld Alex Vanhee

De pauze-dj’s draaien ‘Vitamin C’ van Can net voor presentator Marc Lefever tijdens het aankondigen van Bandler Ching (★★★☆☆) onze duurste recensie-adjectieven komt stelen: ‘Bandler Ching is bezwerend, stuwend en expressief.’ Dat de groepsnaam verwijst naar Chandler Bing, het favoriete personage uit ‘Friends’ van saxofonist Ambroos De Schepper, mochten we zelf uitzoeken. Als kind van deze tijd speelt De Schepper in veel groepen. Bij Azmari drijft hij een meer exotische hybride aan vol psychfunk, afrobeat en ethiojazz. Bij Kosmo Sound zit hij meer in de energie van een Jamaicaans soundsystem. Maar dit is dus Bandler Ching: de toetsen en de sax van ‘Pussmousse’ klinken al eventjes als die van STUFF. Er komt een serieuze wind uit de synth, wij moeten soms aan Pink Floyd denken, en aan melancholische elektronica uit het hoge noorden. En dan slaan we weer funkier wegen in. ‘Soothing Female Voice’ komt met een rare vocale sample. Vieze Meisje wordt het podium op geroepen als ‘iemand die de energie van de groep komt verdrievoudigen’, vraagt meteen treiterig aan het publiek hoe de klapstoelen zitten en heet ons welkom in haar ‘circulaire gedender’ via een gedicht over volle gastenlijsten, imaginaire festivalgangers en wat er in het hoofd van Vieze Meisje zoal gebeurt: ‘Ik denk mezelf overhoop / mijn hoofd is een denktank / en ik kijk in de loop.’

Bandler Ching Beeld Alex Vanhee
Bandler ChingBeeld Alex Vanhee

Een paar jaar geleden maakten wij Dijf Sanders (★★★★☆), die in Java klanken was gaan sprokkelen, mee in Eeklo: Javaanse demonen werden uitgedreven met twee orgels, een kleine bijbouw van knoppen en toetsten, én met de blazers van Nathan Daems van Black Flower.

Ondertussen is Dijf Sanders van Aziatisch klanktap-land veranderd: Java (en dus Indonesië) werd op ‘PUJA’ omgeruild voor Nepal, en dat was in Gent meteen te horen aan de keelklanken van monniken die een mini-didgeridoo hebben zitten waar de rest van de wereld gewoon een strottenhoofd en stembanden heeft. Drummer Simon Segers (bekend van De Beren Gieren) is erbij gekomen. Mattias De Craene van Nordmann speelt nu toetsen en sax, en had ook een gyaling meegebracht - een blazer uit Nepal.

Dijf Sanders Beeld Alex Vanhee
Dijf SandersBeeld Alex Vanhee

Segers bespeelt niet alleen z’n drumstel, hij slaat ook op potjes keteltjes: als hij ergens gaat klinken als de enige drummer in een fanfare terwijl De Craene een stoomboot uit de toetsen haalt, dreigt Sanders zoals James Holden in pakweg ‘Renata’ - dat soort bijna-techno maakt hij ook. In de zachtere stukken komen de mantra’s van Bill Laswells groep Material voor de geest.

Hoe Segers, De Craene en Sanders precies op mekaar inspelen, wij hebben er geen gedacht van. Dijf Sanders is alvast een zanger die in kleermakerszit op een verhoogd podium zijn oosterse samples voor hem laat spreken en zingen. Hij heeft gelijk als hij er zelf bij wil zijn als hij iets of iemand opneemt: voor de extra-geladenheid, maar ook omdat je met iets dat je zelf hebt opgenomen veel liever aan de slag gaat. Wie zou met die onwaarschijnlijke chants van monniken bijvoorbeeld niet een concert willen openen?

Sanders had ook twee halve hits voor de dansvloer meegebracht: ‘Ravana’ en het voor de bissen opgespaarde ‘Jaipong’. Er werd keurig binnen de bubbel op gedanst, en wij hoorden aan het tafeltje naast het onze een tijdlang niemand een fles witte wijn en Thaise salade bestellen.

Te onthouden: Dijf Sanders was tot vorig jaar een typische indie-act. Maar op Gent Jazz werd een powertrio-kindeke geboren.

STUFF. dan. (★★★★½) Jawel, vierenhalf. De groep heeft onlangs een nieuwe derde plaat gemaakt, en het concert op Gent Jazz leerde ons dat ze ook live even jong, fris, dartel, wild, entertainend, goedlachs én compromisloos zijn gebleven. Nauwkeurig focussen, met overgave spelen en keihard werken, dat kunnen ze ook nog steeds.

STUFF. Beeld Alex Vanhee
STUFF.Beeld Alex Vanhee

STUFF. is Mixmonster Menno aan de draaitafels, hij gooit live al eens een halve hiphoptrack in de mix, en de zin ‘I graduated from hip hop university’ die wij in Gent noteerden lijkt over hemzelf te gaan. Aan de bas: Dries Laheye. Joris Caluwaerts aan de keyboards. Andrew Claes op ewi, een elektronisch blaasinstrument dat deze nieuwe jazzlichting als gegoten past: omdat je er oneindig veel verschillende geluiden uit kan halen. Last but not least: Lander Gyselinck aan de drums. De kapitein van de ploeg. Degene die na de reguliere set zal zeggen: ‘Wij zijn, waren en zullen altijd STUFF. zijn.’

STUFF. heeft mijn twee favorieten gespeeld: het nieuwe ‘Waksi’ zat voorin, het oudere ‘Strata’ kwam in de tweede helft voorbij, toen niemand nog goed wist welke song bezig was, en volledig meegesleurd werd door de beste live-band-zonder-zanger van het land. Of beter: van de Benelux. Nu we er toch over nadenken: van West-Europa. Gedanst, geroepen en gegild dat er werd in De Bijloke, tijdens de drops en tijdens de spannende wendingen.

In een tijdspanne van anderhalf uur hebben wij heel wat mensen door een schots en scheef zittende, legendarische dansnacht zien vliegen. En voor wie op de klapstoeltjes bleef zitten was het - sampletje van Van Morrison uit ‘Moondance’ - a marvelous night for a braindance.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234