InterviewMarie Davidson

‘Pas op mijn 32ste heb ik nee leren zeggen’

'Ik tourde en verloor mezelf in verslavingen, maar ik besefte op tijd dat ik het workaholic-personage dat ik speelde, ook écht was geworden.' Haar doorbraakplaat 'Working Class Woman' dreigde Marie Davidson fataal te worden, maar de 33-jarige Canadese heeft zich tijdig herpakt. 'Renegade Breakdown' is een vat vol verhalen in boeiende arrangementen: 'Ik wil niet meer in een hokje geplaatst worden.'

Marie Davidson debuteerde in 2014 met de ambient-electro van 'Perte d'identité', verwierf naam en faam in de clubscene met 'Un autre voyage' (2015) en het enigszins misleidend getitelde 'Adieux au Dancefloor' (2016), en zette vervolgens de kers op de dancetaart met 'Working Class Woman' (2018). En net toen ze aankondigde aan een plaat te werken waarmee ze de dansvloer vaarwel zou wuiven, bracht Soulwax een remix uit van 'Work It' die haar grootste clubhit zou worden, en met meer dan acht miljoen luisterbeurten veruit haar meest beluisterde song op Spotify is. Die nieuwe plaat, 'Renegade Breakdown', is er nu en werd opgenomen met L'Oeil Nu, een project waarin ook haar man Pierre Guerineau actief is. We krijgen Marie Davidson aan de Skype vanuit Montreal.

HUMO Ben je vandaag al met muziek bezig geweest?

MARIE DAVIDSON «Vandaag niet. Met L'Oeil Nu werken we vijf dagen per week. Zondag en maandag houden we vrij, en dan blijf ik bewust uit de buurt van muziek. Toen ik nog alleen werkte, was ik zes dagen per week met muziek bezig, soms zeven. Ik was alle gevoel met de realiteit kwijt, alle dagen waren identiek.»

HUMO Luister je op je vrije dagen wel naar muziek?

DAVIDSON «All the time. Tegenwoordig vooral naar klassieke muziek, ambient en jazz. En als ik in de mood ben naar rock.»

HUMO Geef eens een voorbeeld?

DAVIDSON «Ik ben een grote fan van Iggy Pop, David Bowie, The Runaways, Fleetwood Mac, Stevie Nicks solo... Toen ik jonger was, was Royal Trux lang mijn favoriete rockgroep. Wat nog? Sonic Youth, Tom Petty, Grace Jones, Led Zeppelin. Progrock ook: Genesis, King Crimson... En The Doors forever, sinds mijn tienerjaren al.»

HUMO Voelt het raar om in deze vreemde tijden een plaat uit te brengen?

DAVIDSON «Absoluut. Het feit dat we geen shows kunnen spelen, vind ik hartverscheurend. Ik mis het contact met het publiek, ook achteraf. De enigen met wie ik naast mijn familie en naaste vrienden nog praat, zijn mensen uit de platenwereld en journalisten. Begrijp me niet verkeerd, maar ik mis het contact met échte mensen. Ik mis de nabijheid en de energie, de poëzie en de menselijkheid van het alledaagse leven.»

HUMO 'Renegade Breakdown' is je eerste met L'Oeil Nu.

DAVIDSON «Ik had er echt behoefte aan om weer te kunnen samenwerken met anderen en een klankbord te hebben. Om uit te drukken wat ik toen voelde, had ik voor 'Working Class Woman' het personage gecreëerd van een workaholic die constant de wereld rondreist en muziek speelt. Gaandeweg, al tourend en mezelf verliezend in uiteenlopende verslavingen, was ik dat personage ook geworden. Het besef dat dat je leven kan verwoesten, kwam net op tijd. Kijk naar al die artiesten uit de sixties en seventies die een karikatuur van zichzelf werden: het is geen toeval dat velen zwaar aan de heroïne zaten. Nu leef ik veel gezonder. Eén van de manieren om dat te doen, is weer mezelf zijn. Als ik nu een personage creëer, is het op een veel speelsere manier. Voor de tekst, de muziek of de clip. Maar als de tekst klaar is, de song geschreven en de clip opgenomen, dan ben ik weer gewoon Marie. Zelfs niet Marie Davidson, want daar kleeft iets aan vast waar ik niet de volledige controle over heb. Lange tijd heb ik gedacht dat mijn leven niks waard was als ik geen muziek aan het maken was. Ik leefde voor wat ik deed voor andere mensen. Nu weet ik dat ik ook andere aspecten van mijn leven moet koesteren en voeden, want als ik er als mens op vooruitga, komt dat ook de muziek ten goede.»

HUMO Je bent geen workaholic meer?

DAVIDSON «I'm a recovering workaholic (lacht). Ik werk hard aan de dingen die me werkelijk dierbaar zijn, en ik heb nee leren zeggen tegen al de rest. Op mijn 32ste, vorig jaar (lacht).»

HUMO Wat is het verschil tussen werken met je man in L'Oeil Nu en in Essaie Pas, jullie andere groepje?

DAVIDSON «Het grootste verschil is Asaël Robitaille, het derde groepslid in L'Oeil Nu. We kennen elkaar nu veertien jaar, en de sfeer en werkwijze is speelser, meer op vriendschap gericht dan in Essaie Pas. Ik heb hen allebei ontmoet toen ik 19 was. Zij waren iets ouder, en onze jaren als twintigers hebben we samen doorgebracht. We zijn de beste vrienden, broer en zus, man en vrouw. En we zijn ons bewust van het feit dat we iets speciaals hebben. En het is zeker niet zo dat er in Essaie Pas niet gelachen mag worden, maar door het feit dat het alleen Pierre en ik zijn, man en vrouw, samenwonend, zijn er vanzelf meer spanningen.»

HUMO Klopt het als ik zeg dat deze plaat je echte 'Adieux au Dancefloor' is?

DAVIDSON «Ja. Ik zal ooit nog wel een dancesong schrijven, maar wellicht nooit meer een volledige danceplaat. Ik hoor het niet meer, ik heb mijn interesse verloren. Maar één dancesong, of één dance-element in een song: waarom niet? 'Renegade Breakdown', de eerste single, is een goed voorbeeld: een erg speelse en dansbare beat en baslijn, maar tegelijk zitten er veel gitaren in, en zelfs een orgel. Bij momenten is het bijna Pink Floyd. 'The Wall' was een invloed. Ik ben nu veel meer geïnteresseerd in zingen en verhalen vertellen. Ik wil songs met progressies en arrangementen maken. Maar ik wil niks uitsluiten: wat werkt, werkt. Ik wil alleen niet meer in een hokje geplaatst worden.»

HUMO Is je onvrede met de clubscene ontstaan op de dansvloer of op het podium?

DAVIDSON «Beide. Door de levensstijl ook. De muziek klonk elke avond hetzelfde, in elke club in de hele wereld. Ik was lang niet meer zo verrast als toen ik die muziek ontdekte, tien jaar geleden. Af en toe amuseerde ik me nog wel, maar als artiest voelde ik geen uitdagingen meer. Ik begon naar oudere muziek te luisteren, dingen uit de seventies, eighties en nineties. Zelfs jazz uit de fifties en sixties. Muziek waarbij ik voelde wat ik in mijn begindagen op de dansvloer had gevoeld. Pierre en ik waren al sinds 2015 aan het praten over een popplaat, een songgerichte plaat, en op 5 januari 2019 zijn we eraan begonnen. Met het vizier wijd open.»

HUMO En net in dat jaar kwam Soulwax met een remix van 'Work It', die je grootste clubhit ooit werd.

DAVIDSON (lacht) «Those bastards. We hebben elkaar twee keer ontmoet, en dat was telkens erg gezellig. De eerste keer op Sónar in Barcelona in 2017, en nog een keer vorig jaar in L.A., na de Grammy Awards. Lovely people, I really like those two guys. Het zijn geweldige dj's, maar ook hun kennis van muziek en kunst in het algemeen is verbluffend. Het zijn nieuwsgierige mensen, en ze zijn niet bang om stijlen te mixen. Pas als er grenzen worden opgeblazen, gebeuren er opwindende dingen. Kijk maar naar hoe de rock-'n-roll, de hiphop of de grunge is ontstaan.»

HUMO Hoe werkt zo'n remix, wie vraagt wie?

DAVIDSON «In dit geval was het wederzijds. Ze speelden 'Work It' van 'Working Class Woman' vaak in hun radioshows en hermixten het al eens. Ze hadden dat eerder gedaan met 'Rave Mélancolie', een obscure track van Sleazy, één van mijn al even obscure nevenprojecten. Omdat ik merkte dat ze veel interesse toonden in mijn werk en er graag mee aan de slag gingen, stelde ik voor om eens een remix te doen. Twee jaar later was die er ineens. Maar niemand van ons had gedacht dat die zo succesvol zou worden.»

HUMO Laatste vraagje: speel je nog gitaar of viool?

DAVIDSON «Ik ben met een gitaar in de weer geweest in een experimenteel groepje, járen geleden, maar echt gitaarspelen kon je dat bezwaarlijk noemen. Vioolspelen heb ik ooit gekund, maar ook dat is lang geleden. Gaandeweg gebruikte ik steeds meer effecten om het geluid te vervormen, en toen ik vaststelde dat ik mijn viool meer als geluidsbron dan als instrument zag, ben ik op elektronica overgeschakeld. Ik moet toegeven dat ik nu overweeg om ze opnieuw tevoorschijn te halen. Maar het is een moeilijk instrument, en om terug enig niveau te halen, zou ik véél moeten oefenen. Ik weet niet of ik daar nog zin in heb.»

'Renegade Breakdown' van Marie Davidson & L'Oeil Nu is uit bij Ninja Tune.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234