'Set My Heart On Fire Immediately'Beeld Matador

CD★★★★½

Perfume Genius - ‘Set My Heart on Fire Immediately’: Muziek om je verbrijzeld en heel bij te voelen

Voilà, ik weet weer hoe ik ge-PerfumeGenius-ed word. 

Het gebeurt één minuut ver in opener 'Whole Life'. Tegen een sferische achtergrond zingt Mike Hadreas dat hij halfweg is in dit leven. Plots begint dat pianootje van 'Otherside' - opener van de vorige plaat 'No Shape' - te spoken. Ik bereid me voor op de synthstoot die op Pukkelpop 2017 knalhard binnenkwam. Maar in de plaats begint een sierlijk, Roy Orbison-achtig lied dat me kamervullend te pakken heeft. Mindfuck nummer twee volgt onmiddellijk, heet 'Describe' en klinkt als een lawine in de mist. Het duurt even voor je de verschillende instrumenten hoort. De artiest zegt dat het eerst een schuchtere, minimale ballad was, maar als vanzelf een beest van een song werd. Halfweg valt alles stil, wordt het donker, zijn de kruimels brood verdwenen. Bij de zesde beluistering hoor je nog meer.

Eigenlijk geldt voor élke nieuwe Genius-plaat: je weet ongevéér wat je mag verwachten, maar nooit helemaal. Hadreas' debuut 'Learning' was lofi op een kaduke piano waar je de pedalen van hoorde. Hij klonk als een dier dat overdag op straat moest vertrouwen op zijn schutkleur, om pas actief te worden in de nachtstudio. Vooral de teksten zaten ongemakkelijk. Op 'Put Your Back N 2 It' had zijn stem nog steeds iets van Daniel Johnston, maar in de vorm was alles meer pop geworden. Als we gezellig dichterbij mochten schuiven, stond een 'Twin Peaks'-deuntje op.

En dan zette hij in 2014 plots al zijn bij mekaar gewonnen zelfvertrouwen in de etalage in het machtige 'Queen'. Het kon hem geen bal of zak meer schelen, hij zou zich zo gay als hij zelf wilde door zijn platen vingerknippen, op één voorwaarde: dat hij Gloria Gaynors 'I Will Survive' niet moest coveren.

Ondertussen zijn we opnieuw naar 'Set My Heart on Fire Immediately' aan het luisteren. 'Without You' en 'On the Floor' zijn gewoon heel mooie soulsongs. 'Nothing at All' ook, maar hier dwarst een Suicide-beat. 'Jason' doet aan Air denken, en komt met kinderfalset en toetsen uit de zeventiende eeuw.

De schrijver Ocean Vuong heeft het over 'tedere hitte in je oren' en 'muziek om op te vechten en te vrijen, om je verbrijzeld en heel bij te voelen'. Ik kan volgen. En ik heb alle acht teruggevonden definities van 'etherisch' nodig om mijn alle kanten op zwijmelende favorieten - 'Moonbend', 'One More Try' en het 'Exit Music For a Film'-achtige 'Just a Touch' - te vatten: heerlijk, hemels, ijl, luchtig en licht, vluchtig, ongrijpbaar, snel verdampend en vergeestelijkt.

'Leave' ontregelt het meest, galmt aan alle kanten, komt met onverstaanbare stemmen, strijkers brengen uiteindelijk licht, in de verte huilt een versynthe hond. Maar ook hier klinkt alles bedachtzamer en meer uitgebalanceerd dan vroeger. Perfume Genius is zijn eigen losgeslagen zelf al geweest. Deze man mag zich artiest noemen. 

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234