PrinceBeeld web

muziekprince

Prince leeft, online dan toch

De nabestaanden van het popicoon namen Base Design onder de arm, het Brusselse bureau dat onlangs ook StuBru in een nieuw jasje stak. Om de nalatenschap van de zanger in een digitale ervaring te stoppen, bedachten zij niet een, maar een hele reeks websites.

Prince2Me, de eerste van vele websites opgedragen aan het Purperen Genie, ging begin vorig jaar viraal. Via de tool is kunnen fans een eigen verhaal delen en zo onderzoeken wat Prince voor de wereld heeft betekend. Zelfs Beyoncé creëerde zo’n boodschap.

Screenshot van een boodschap op Prince2Me.Beeld RV The Prince Estate

Achter de site zit het Brusselse Base Design, een referentie in de sector van brand design met kantoren in Genève, Melbourne en New York. Het Belgische bedrijf verzorgde al de huisstijl van het MoMa in New York, Fondation Louis Vuitton in Parijs en Bozar in Brussel. Deze bijzondere opdracht hebben ze te danken aan Troy Carter, muziekmanager en voormalig global head of creative services bij Spotify. De man kent mensen bij The Prince Estate, en die zochten een nieuwe manier om de nalatenschap van het icoon online te laten voortleven. 

Tijdens onze research bezochten we websites van andere overleden rocksterren’, zegt medeoprichter Thierry Brunfaut. ‘Wat ons meteen opviel: die zien er allemaal hetzelfde uit, het is een verzameling van memorabilia. Dus hoe creëer je iets nieuw? Zo ontstond het idee om iets te doen met de verschillende identiteiten van Prince, op negen verschillende websites. Knettergek, want dat is negen keer zo veel werk. Maar het doet iets dat blijft verrassen.’

Screenshot uit de discografie van Prince, ontworpen door Base Design.Beeld RV The Prince Estate

Momenteel staan er drie websites online, vertrekkend vanuit de homepage Prince.com. Op elk daarvan staat een ander aspect centraal, zoals de geannoteerde discografie of de onlangs toegevoegde immersive experience ‘Becoming Prince’, over zijn leven in Minneapolis. De aanpak mag dan wel uniek zijn, toch past de website in de trend van digitale muziekervaringen zoals ‘The Red Hand Files’ van Nick Cave of de ‘Library’ van Radiohead. Volgens Brunfaut heeft dat te maken met het feit dat we de band met het analoge zijn kwijtgeraakt. ‘Er zat een heel verhaal in een album en dat valt weg wanneer je geen fysieke hoes meer in handen hebt. Liefhebbers willen nog altijd weten wat er achter de muziek schuilgaat, dus die content blijft nodig. Alleen doen we dat vandaag op een andere manier.’

Base Design lanceerde de immersive experience ‘Becoming Prince’, over het leven van de artiest in Minneapolis. Beeld The Prince Estate

‘Het is voor artiesten ook vooral een kwestie van op te vallen tussen de rest’, denkt digital director Thomas Byttebier. ‘Muziek is gemeengoed geworden, zoals water of elektriciteit. Vandaag kun je altijd en overal luisteren naar wat je maar wil, en daardoor valt de persoonlijke band met een specifieke plaat een beetje weg.’ Voor Base is zo’n muzikaal project niet anders dan de huilstijl ontwikkelen voor een merk. ‘Wij zijn gespecialiseerd in niet gespecialiseerd zijn’, zegt Brunfaut. ‘Op dit moment werken wij voor een bank, een opera, musea, de mode-industrie, makelaars, producten en The Prince Estate, maar binnenkort ook het Bob Dylan Center. De vraag is dezelfde maar het wordt weer iets helemaal anders, omdat we elke opdracht met een nieuw paar ogen bekijken.’

Beeld uit de immersive experience ‘Becoming Prince’. Beeld The Prince Estate

Het is die radicale aanpak die ook Studio Brussel over de streep trok om met hen in zee te gaan voor hun facelift begin vorig jaar. ‘Een droomjob. Ik ben met die zender groot geworden, het is een deel van mijn identiteit’, zegt Byttebier. ‘We zijn daarvoor aan de slag gegaan met de bestaande baseline ‘Life is Music’. We wilden dat gevoel uitdrukken, omdat ze dat zelf wat verloren waren. Een motto is meer dan het eindeloos herhalen van een slogan. In de vorige huisstijl met dat rode logo was het ook moeilijk uit te drukken, dat moest zowel op communicatie van Studio Ibiza als De zwaarste lijst geplakt worden.’ Iets als een logo vinden de creatieven niet langer belangrijk. Dat is hoogstens een herkenbare handtekening die op elke denkbare manier gebruikt kan worden. Een idee dat ze aan de Reyerslaan snel omarmd hebben.

Digital director Thomas Byttebier en medeoprichter Thierry Brunfaut van Base Design. Beeld Damon De Backer

Daarnaast viel het op dat vrijwel elke andere jonge zender uitpakt met eenzelfde soort vrolijke beelden waarop ze dan hun logo en boodschap plakken. Maar muziek is meer dan enkel vrolijkheid, en ook dat moest mogelijk zijn. ‘Onze pitch was redelijk radicaal en er is nog veel aan veranderd, maar ze hielden van die attitude’, zegt Byttebier. ‘Ze wilden dan misschien alles aan ons idee veranderen, we kregen wel de opdracht. Het grappige is dat we in ons voorstel Studio Brussel hebben afgekort zoals het in de volksmond wordt gebruikt: StuBru. Dat was misschien wel de meest radicale verandering, dat er een nieuwe naam stond in het logo. Maar dat heeft haast niemand opgemerkt.’

Base Design bedacht de nieuwe huisstijl van StuBru.Beeld RV

‘Om zo’n operatie te doen slagen, moest het merk zelf mee veranderen’, zegt Brunfaut. ‘StuBru moest zich heruitvinden in programmatie en content. Anders was de hele restyling een marketingtrucje, een nieuw bordje aan de muur, een nieuw jasje voor dezelfde inhoud. Voor sommige klanten is dat angstaanjagend, omdat de verandering van binnenuit moet komen. Het is hun merk, niet het onze. Het vraagt moed om bestaande werkwijzen in vraag te stellen, maar anders kan een verandering nooit slagen. Bij StuBru hebben ze dat begrepen, het is hún ding nu. Ook de luisteraars zeggen ons dat hun zender terug is. Dus is onze missie geslaagd.’

prince.com

Prince.Beeld EPA

© De Morgen

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234