Questlove Beeld Getty Images
QuestloveBeeld Getty Images

tv-tip'summer of soul'

Questlove maakte een concertfilm: ‘Al mijn idolen op één festival: waarom wist ik dat niet?’

Ahmir ‘Questlove’ Thompson (50) acht het als zelfverklaarde muzieknerd zijn plicht om van alles op de hoogte te zijn. De drummer van The Roots, de huisband van Jimmy Fallons ‘The Tonight Show’, was dus sceptisch toen twee Hollywoodproducers hem wezen op het Harlem Cultural Festival, aka Black Woodstock, in de zomer van 1969.

‘Ik wist er niets over. Kun je je voorstellen hoe beschamend het was om nu pas te ontdekken dat 300.000 festivalgangers in Harlem mijn grootste idolen aan het werk hebben gezien?’ Questlove verwerkte de archiefbeelden tot de fenomenale concertfilm ‘Summer of Soul’, te bewonderen op Disney+.

– Waarom blijft Woodstock tot de verbeelding spreken, terwijl het Harlem Cultural Festival al lang is vergeten?

QUESTLOVE «Door black erasure, het systematisch negeren van zwarten in de geschiedschrijving. Er wordt voortdurend geroofd uit onze kunst, onze taal en onze stijl, maar erkenning krijgen we niet. ‘Summer of Soul’ is mijn kans om de geschiedenis te corrigeren.

»Sommigen zullen nu zeggen: ‘Het is maar een concert, no big deal.’ Maar dat was het wél voor iemand als Musa Jackson, die het festival destijds als jonge knul heeft bijgewoond: hij had het gevoel dat zijn leven was veranderd door de sfeer en de optredens, maar als hij later vertelde over Stevie Wonder, B.B. King en Sly and the Family Stone op hetzélfde festival in hartje New York, werd hij uitgelachen. In de documentaire zie je dat hij opgelucht is: zijn jeugdherinneringen bleken géén leugen te zijn. Ook Stevie Wonder en Gladys Knight konden me nog in geuren en kleuren over dat bijzondere evenement vertellen.»

– Hoe wist organisator Tony Lawrence de burgemeester van New York te overtuigen?

QUESTLOVE «In 1968 werd Martin Luther King vermoord, met wijdverspreide protesten en brandstichtingen als gevolg. De stad liet dat zomerfestival doorgaan in de hoop dat mensen zouden dansen in plaats van rebelleren.»

– Hoe had het Harlem Cultural Festival in het collectieve geheugen kunnen blijven?

QUESTLOVE «Monterey Pop in 1967 kreeg het jaar daarop een film, net als Woodstock. Ik geloof niet langer dat die twee evenementen de muziekgeschiedenis hebben getekend: het waren de fílms die tot op heden ons beeld van de sixties bepalen. Neem nu Prince: hij besefte dat hij een rockster wilde worden toen zijn vader hem meenam naar de Woodstockfilm. Wat als hij in de plaats daarvan naar ‘Summer of Soul’ had kunnen kijken?»

– Hoe puurde je een concertfilm uit meer dan 40 uur archiefmateriaal?

QUESTLOVE «Ik liet de beelden in een loop draaien, zodat ik constant naar de muziek kon luisteren: in de keuken, in de badkamer, in de studio en op ‘The Tonight Show’. Ik zette het zelfs op terwijl ik sliep: een concert dat me wakker kreeg, kwam op de shortlist.

»Het moment dat ik de 19-jarige Stevie Wonder een drumsolo zag spelen, wist ik: dit worden de eerste 10 minuten. Weinigen kennen hem als drummer, terwijl hij tot de top behoort. Ik koos Nina Simone als afsluiter, dat is als eindigen met Michael Jordan op het veld: gegarandeerde driepunter.»

‘Summer of Soul (...or, When the Revolution Could Not Be Televised)’ is nu te zien op Disney+.

Schrijf je in op onze wekelijkse muzieknieuwsbrief:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234